vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av tezz
    Då lever dom nog på det dom tjänade tidigare alltså inga lån kvar
    Att inportera från tailand är betydligt billigare än att köpa svensk fisk och det tror jag du är medveten om så jag förstår inte vart du vill komma
    Ja det är fortfrande billigare att importera fisk från Singapore (jag skriver Singapore istället för Thailand eftersom det exporteras oerhört mycket mer från Singapore än från Thailand) än att köpa in svenskodlat.

Men orsaken till detta är ju att de asiatiska odlarna är så oerhört mycket bättre på att odla fisk, samtidigt som det är oerhört mycket bättre på att producera vad marknaden vill ha, samtidigt som de är suveräna på att massproducera fisk.
    Detta, och inte de låga lönerna och de låga uppvärmningskostnaderna, är orsaken till att fisken är billigare från Singapore än vad den svenskodlade är. Dessa två faktorer (lönerna och uppvärmning) balanseras nämligen mer än väl av de höga fraktkostnaderna från Asien.

Så orsaken till att inte den svenskodlade fisken är konkurrenskraftig är helt enkelt
    a) de svenska odlarna är sämre än de asiatiska
    eller
    b) de svenska odlarna odlar hellre det de tycker är kul än för att det är det mest lönsamma de kan odla.
    Jag ser absolut inget fel i att man odlar på detta sätt (snarare tvärtom - det stimulerar hobbyn), men om man nu valt den vägen så tycker jag att det är väl magstarkt om man då gnäller på andra om ens hobby inte går ihop eller ger vinst.

En svensk duktig odlare kan idag om han/hon verkligen odlar krasst komersiellt (vilket är en rätt tråkig fabriksmässig odling) odla fram fisk till samma pris som den asiatiska fisken kostar (inklusive frakten hit).

Sedan är det faktiskt även som så att även en liten "okommersiell" hobbyodlare kan odla väldigt lönsamt - det gäller att vara öppen för utvecklingen och vad som är trenderna ute i världen. Den lille svenske hobbyodlaren som för 2-3 år sedan hade satsat på odling av sötvattensräkor hade gjort sig en rejäl hacka. Den hobbyodlare som för 2-3 år sedan hade satsat på dessa nya konstiga avelsformer på Aulonocara hade gjort sig en rejäl hacka. Idag är priset på räkor kanske 30% mot vad de var för bara ett år sedan, medan priset på färgaulunocarorna säkert har halverats.

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Vill rekommendera läsning av en artikel jag tycker är intressant angående odling av ciklider och ekonomi: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200001&LOPNR=4

Gabbi, missade ditt inlägg om vilka fiskar du tyckte kunde vara lönsamma att odla. Please repeat.

Kommentar

• blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

Det börjar bli en ganska intressant diskussion det här. Ifall jag personligen skulle skaffa en lite större lokal och börja odla skulle jag förmodligen i första hand komma igång med odling av fisk som ger $$$ för att senare kunna ägna mig åt VF troffar och dyligt utan att det ekar i plånboken. Afrikaner är nog väldigt lätta att gå plus minus noll på nåt eller ett par år, men det är ju defenitivt ingen fisk som ger stora pengar, så länge det handlar om relativt vanliga arter. Det är väl den avvägningen man får göra innan man sätter igång helt enkelt - vill jag syssla med mina favoritfiiskar och slita som ett djur för att få ihop till lokalhyran, eller ska jag prostituera mig med levandefödare på halvtid för att betala lokalhyra och nya inköp?

Kommentar

• Gabbi
          • April 2002
          • 897

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Så orsaken till att inte den svenskodlade fisken är konkurrenskraftig är helt enkelt
          eller
          b) de svenska odlarna odlar hellre det de tycker är kul än för att det är det mest lönsamma de kan odla.
          Jag ser absolut inget fel i att man odlar på detta sätt (snarare tvärtom - det stimulerar hobbyn), men om man nu valt den vägen så tycker jag att det är väl magstarkt om man då gnäller på andra om ens hobby inte går ihop eller ger vinst.

En svensk duktig odlare kan idag om han/hon verkligen odlar krasst komersiellt (vilket är en rätt tråkig fabriksmässig odling) odla fram fisk till samma pris som den asiatiska fisken kostar (inklusive frakten hit).
          Jag skulle säga B här. Jag känner inte till någon i min absoluta närhet som VILL ta fisk från Asien för att tjäna några ören. Frakten på detta är dyr, det är negativt att inte kunna träffa säljaren, det är supersvårt att reklamera, det är drygt att åka till Arlanda och dessutom landar dessa plan alltid mitt i natten. Det är krångligt att fixa alla papper och det kostar på Arlanda. Det är övertid att stå mitt i natten och koppa.

Jag skulle TIO TUSEN ggr hellre ta samma fisk från en duktig svensk odlare i närheten. Guppy, (vanliga, endlers och stammar från VF), svärdbärare, platy, molly, blåciklid, ancistrus, zebraciklid, neontetra, palettciklid, fjärilsciklid, cacatouides, A. agassizi, scalare, gurami osv är fisk som jag skulle kunna köpa in stora mängder av OFTA.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Hej!

Eftersom jag faktiskt är intresserad att odla lite all möjlig fisk har jag funderat seriöst på att köra igång med målet att försörja mig till 25-50% på odling. Enligt mina beräkingar skulle det bli ganska svårt att klara av.

Simonstorp gjorde ju ett seriöst försök med komersiell odling. Av lönsamhetsskäl har de nu nästan helt upphört med fiskodling och kör enbart med import istället.

Fiskodling är mao ingen lysade branch att ge sig in i.

Sen finns det ju andra exempel också. Det finns ju (enligt kjell) folk i Sverifge som lever på att odla fisk. Stendker i Tyskland har säkert inte mycket lägre kostnader än vi har här i Sverige och dem verkar det ju gå bra för.

Mvh

olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4187

Visste inte att blåciklid och zebraciklid gick så mycket. Spännande.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av olof
                Hej!

Simonstorp gjorde ju ett seriöst försök med komersiell odling. Av lönsamhetsskäl har de nu nästan helt upphört med fiskodling och kör enbart med import istället.

Fiskodling är mao ingen lysade branch att ge sig in i.

Sen finns det ju andra exempel också. Det finns ju (enligt kjell) folk i Sverifge som lever på att odla fisk. Stendker i Tyskland har säkert inte mycket lägre kostnader än vi har här i Sverige och dem verkar det ju gå bra för.

Mvh

olof
                Nej någon lysande bransch är det garanterat inte - utan det innebär mycket slit i en dålig miljö (varmt och hög luftfuktighet).
                Att Simontorp gav upp har flera anledningar och det skall kanske inte diskuteras här. En av flera anledningar var dock säkert att det är ett 7-dagars jobb och att då enbart ha anställda med OB-tillägg för helger, få tag i kunniga semestervikarier, sjukvikarier etc. det kostar (ägarna - mångmiljardärerna Rausing kände nog inte för att hoppa in i odlingen nån julafton eller så)
                Jag tror nog att det som bas måste vara en egen företagare som är beredd på att jobba extra om det kniper.
                Dock så har ju Simontorp fortfarande odlare (som har odlingen som yrke) som de köper in fisk från.

Angående Stendker som du nämner så kan det väl nämnas att såväl löner som elkostnaderna är betydligt högre i Tyskland än i Sverige (jag har haft ett företag i Tyskland så jag känner till kostnaderna att driva ett företag där).

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                  Visste inte att blåciklid och zebraciklid gick så mycket. Spännande.
                  Efter skalar säljer de nog bäst. Dessa och även andra ciklidstorsäljare som Gabbi nämner (paletter och fjärilsciklider) har också ofta rätt dålig kvalité i Asien så här finns det utan tvekan möjlighet att odla i stora mängder.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Förstår faktiskt inte vad du menar. Varför skall man exportera bara för att man massproducerar. Skulle tro att affärerna inonm 10 mils omkrets från där jag bor köper in massproducerad standardfisk för uppåt 10 miljoner om året så nog finns det en stor närmarknad om man nu är intresserad av att odla den sortens fisk - dessutom brukar ju de som odlar i stor skala enbart leverera till grossister.
                    Det finns faktiskt också odlare i Sverige som på heltid lever på odling av akvariefisk (vad jag vet - dock inte ciklider) och har så gjort i många år.
                    ja det skulle vara intressant att veta, vad det är för fisk dom svenska odlarna odlar.
                    för det kan väl inte vara neontetra. och kjell du behöver inte säga vad dom heter för det kan vi kolla i taxeringskalendern själva mvh janne

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

sisst jag pratade med simontorp så var det nästan så dom ångrade att dom la ner sin odling.
                      För den utländska fisken är för dyr

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
                        ja det skulle vara intressant att veta, vad det är för fisk dom svenska odlarna odlar.
                        för det kan väl inte vara neontetra. och kjell du behöver inte säga vad dom heter för det kan vi kolla i taxeringskalendern själva mvh janne
                        Faktiskt en hel del tetror (dock inte neoner) som fantomtetror och liknande, flera av de vanligaste barberna, en del malar - främst Corydoras.
                        Jag vet en som har det på halvtid och han odlar till mer än 50% Ancistrus.

Det handlar lite om att välja arter som passar i det vatten man har, som växer relativt snabbt, kräver rätt mycket utrymme vid transporter (vilket gör Asien-importerad fisk mycket dyrare) samt det finns en stor efterfrågan på.

Kommentar

• Havs
                          Användare
                          • December 2004
                          • 607

Ja det är fortfrande billigare att importera fisk från Singapore (jag skriver Singapore istället för Thailand eftersom det exporteras oerhört mycket mer från Singapore än från Thailand) än att köpa in svenskodlat.

Men orsaken till detta är ju att de asiatiska odlarna är så oerhört mycket bättre på att odla fisk, samtidigt som det är oerhört mycket bättre på att producera vad marknaden vill ha, samtidigt som de är suveräna på att massproducera fisk.
                          Detta, och inte de låga lönerna och de låga uppvärmningskostnaderna, är orsaken till att fisken är billigare från Singapore än vad den svenskodlade är. Dessa två faktorer (lönerna och uppvärmning) balanseras nämligen mer än väl av de höga fraktkostnaderna från Asien.

eller

Sedan är det faktiskt även som så att även en liten "okommersiell" hobbyodlare kan odla väldigt lönsamt - det gäller att vara öppen för utvecklingen och vad som är trenderna ute i världen. Den lille svenske hobbyodlaren som för 2-3 år sedan hade satsat på odling av sötvattensräkor hade gjort sig en rejäl hacka. Den hobbyodlare som för 2-3 år sedan hade satsat på dessa nya konstiga avelsformer på Aulonocara hade gjort sig en rejäl hacka. Idag är priset på räkor kanske 30% mot vad de var för bara ett år sedan, medan priset på färgaulunocarorna säkert har halverats.
                          "Asiatiska odlarna är oerhört mycket bättre" påpekar du ibland. Jag har funderat lite på de orden. Till att börja med är ju Asien mycket stort. I vilka länder håller de här duktiga odlarna till? Singapore, har du skrivit i denna tråd, finns det fler orter/länder, där de håller till?

Vad är det som är oerhört mycket bättre?

Är det inte så att de odlar m.h.a. en hel del medicin i sitt fiskvatten? Eller är det bara missinformation?
                          Jag funderar inte så mycket över ekonomin, utan mer på om själva fiskhållning, odlingen, fiskarnas hälsa, kan sägas vara oerhört mycket bättre än vad de svenska odlarna åstadkommer. Är det verkligen så?
                          Senast redigerad av Havs; 25 February 2007, 09:07.
                          Min zoon

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Kjell har tidigare skrivit en parameter för framgång för de asiatiska odlarna - de odlar en eller två arter per ställe. Detta borde vara en rätt stor framgångsfaktor, eftersom man kan odla så in i bomben mycket då. Alltid leveransklar fisk, i samma size. Plus att man rätt fort borde bli mycket duktig på just de arterna, vilket gör att man kan dra dem till säljbar size snabbt.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Kjell har tidigare skrivit en parameter för framgång för de asiatiska odlarna - de odlar en eller två arter per ställe. Detta borde vara en rätt stor framgångsfaktor, eftersom man kan odla så in i bomben mycket då. Alltid leveransklar fisk, i samma size. Plus att man rätt fort borde bli mycket duktig på just de arterna, vilket gör att man kan dra dem till säljbar size snabbt.

Hilsen,

P
                              Altså måste man odla i den utstreckningen att behöva exportera till hela världen för att det ska funka
                              Vad har det med duktighet att göra
                              Därför går det ej i sverige pga höga el priser höga löner + frakt men däremot i tailand med låga el priser låga löner + frakt
                              Och man kringår dom svenska grossisterna vilket är den största kostnaden som gör svensk fisk för dyr

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Ursprungligen postat av tezz
                                Och man kringår dom svenska grossisterna vilket är den största kostnaden som gör svensk fisk för dyr
                                Jag har inte hängt med nu det senaste men tycker ni att svensk fisk är dyr? Det är väl ändå liv vi pratar om..
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...