vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Jag menade givietvist till bottenlöner,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• tezz
      Användare
      • February 2006
      • 1069

Ursprungligen postat av annmari
      Hej!
      Jag menade givietvist till bottenlöner,Mvh Ann-Mari
      Tycker som du men kunden verkar inte bry sig tyvär

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Precis samma med vad som odlas nuförtiden...alla olika bastarder...och detta på kundens begäran...eller ibland t o m "skapat" begär.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av tezz
          Har aldrig diskuterat pris skilnaden mellan dött o levande
          Det vi diskuterade var massproduktion=export till hela världen
          Det är billigare att produsera i ett u land så jag kan inte förstå varför du inte kan innse det
          Sen är det väl rätt obetydligt vilken fisk det handlar om när löneskilnaden är så markant
          Men du tar ju själv upp dom låga transportkostnaderna för elektronikvaror - det var faktiskt inte jag som gjorde det.
          Det primära är ju som jag skrev ovan att de extremt höga transportkostnaderna på fisk från Asien (som inte finns på elektronikvaror) gör det dyrt att ta hem fisk från Asien och därför kompenserar det de högre produktionskostnaderna vi har här för fisk

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Ursäkta men jag måste bara få säga detta,tänk egentligen dessa VF diskus som fångas i amazonas av tror jag i alla fall indianer sen och dom lär väl knappt få ihop grötpengar för denna fångst sen kommer fiskarna till västvärlden och vi betalar MYCKET för en VF diskus ,jag tycker det är dubbelmoral varför ska vi ge så mycket pengarför fisken när inte ens indianerna får knappt något tala om och utnyttja billig arbetskraft,nu vet jag inte om detta hade med tråden i sig och göra men o kej nu var det sagt,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Hej!
              Ursäkta men jag måste bara få säga detta,tänk egentligen dessa VF diskus som fångas i amazonas av tror jag i alla fall indianer sen och dom lär väl knappt få ihop grötpengar för denna fångst sen kommer fiskarna till västvärlden och vi betalar MYCKET för en VF diskus ,jag tycker det är dubbelmoral varför ska vi ge så mycket pengarför fisken när inte ens indianerna får knappt något tala om och utnyttja billig arbetskraft,nu vet jag inte om detta hade med tråden i sig och göra men o kej nu var det sagt,Mvh Ann-Mari
              ja nu är det rätt mycket ot....

Imazo har egna fångststationer där nere, fångststationen->grossisten->butiken->kunden det är la självklart att vi ska betala mer....annars fungerar det inte och det är ju vi som betalar deras löner skulle vi betala mindre så får de mindre pengar också och det vill dom ju inte .

och jag tror inte det är typ indianer som åker runt med sin kanot och fångar akvariefisk, men det finns alltid nån här som kan svara på det

Kommentar

• Gäst

Hej!
                Vänd på steken om du inte köper diskusen så kanske indianen svälter ihjäl Det finns alltid flera sidor att ta hänsyn till även om jag inte gillar utarmande. Vad är bäst jag inte vet jag. pest eller kolera? bättre att återgå till ämnet är lite lättare

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Lennart2 kan inte låta bli och svara jo förvisso men hur mycket får indianen betalt om du jämför med butiken?Inte mycket vill jag lova,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Hej!
                    Dom som fångar fisken får i alla fall så pass mycket pengar att t.ex. CITES arbetar hårt för att det skall bli mer vildfångat på marknaden eftersom det är bra både för miljö och för den lokala befolkningen.
                    Vad nu detta har med denna fråga att göra

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Hej!
                      Lennart2 kan inte låta bli och svara jo förvisso men hur mycket får indianen betalt om du jämför med butiken?Inte mycket vill jag lova,Mvh Ann-Mari
                      Säkerligen inte annmari, men det är samma visa med bönderna som får för lite för sin mjölkproduktion. Alla vill ha större del av kakan och oftast är det dom rika som är fräcka nog att roffa åt sig för att de vet att de fattiga måste sälja...troligen för bröd för dagen.

Vilka är det mest fel på? Jag som köper fisken i Skövde? Butiksägaren? Grossisten? Exportören? Lokala fiskaren som inte begär mer för sitt arbete?

Det här har inget med ämnet att göra utan är mer ett världsproblem med ekonomin. Därför är det bättre att vi återgår till trådens ursprungliga ämne och diskuterar det...även om man aldrig lär få reda på vem som egentligen är Sveriges bästa odlare.

Kommentar

• tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men du tar ju själv upp dom låga transportkostnaderna för elektronikvaror - det var faktiskt inte jag som gjorde det.
                        Det primära är ju som jag skrev ovan att de extremt höga transportkostnaderna på fisk från Asien (som inte finns på elektronikvaror) gör det dyrt att ta hem fisk från Asien och därför kompenserar det de högre produktionskostnaderna vi har här för fisk
                        Jag men ska du kunna leva på att odla i sverige så måste du massprodusera sa du själv vilket innebär att du måste exportera vilket innebär höga transport kostnader +det att du redan har dyrare personal kostnader
                        Enligt ditt resonemang skulle det bara vara i sverige man köpte fisk dom andra 5 milarderna då

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Vem som är landets bästa odlare tror jag ingen vet,vem kan med säkerhet säga att det är någon i en klubb?kanske finns odlare som tom lyckats med altum eller någon annan svår fisk som vi inom klubbarna inte lyckats med jag tror svaret inte är så lätt och ge,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av tezz
                            Jag men ska du kunna leva på att odla i sverige så måste du massprodusera sa du själv vilket innebär att du måste exportera vilket innebär höga transport kostnader +det att du redan har dyrare personal kostnader
                            Enligt ditt resonemang skulle det bara vara i sverige man köpte fisk dom andra 5 milarderna då
                            Förstår faktiskt inte vad du menar. Varför skall man exportera bara för att man massproducerar. Skulle tro att affärerna inonm 10 mils omkrets från där jag bor köper in massproducerad standardfisk för uppåt 10 miljoner om året så nog finns det en stor närmarknad om man nu är intresserad av att odla den sortens fisk - dessutom brukar ju de som odlar i stor skala enbart leverera till grossister.
                            Det finns faktiskt också odlare i Sverige som på heltid lever på odling av akvariefisk (vad jag vet - dock inte ciklider) och har så gjort i många år.

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Förstår faktiskt inte vad du menar. Varför skall man exportera bara för att man massproducerar. Skulle tro att affärerna inonm 10 mils omkrets från där jag bor köper in massproducerad standardfisk för uppåt 10 miljoner om året så nog finns det en stor närmarknad om man nu är intresserad av att odla den sortens fisk - dessutom brukar ju de som odlar i stor skala enbart leverera till grossister.
                              Det finns faktiskt också odlare i Sverige som på heltid lever på odling av akvariefisk (vad jag vet - dock inte ciklider) och har så gjort i många år.
                              Då lever dom nog på det dom tjänade tidigare alltså inga lån kvar
                              Att inportera från tailand är betydligt billigare än att köpa svensk fisk och det tror jag du är medveten om så jag förstår inte vart du vill komma

Kommentar

• Gabbi
                                • April 2002
                                • 897

Jag håller med. Jag gav i någon annan tråd tips om fiskar som borde vara lättsålda. Detta baserade jag på vilka fiskar jag själv köper in varje vecka. Då var responsen mest fnys och kommentarer som "Det blir man inte rik på". Vad rik är kan man ju definiera, men onekligen köps de in i större mängder av många akvarieaffärer.
                                www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

Arbetssätt...