vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Ursprungligen postat av ozric
    Jag är inte snäll...men jag delar med mig av vad jag kan,ty jag gillar min HOBBY.
    Har inte följt debatten men citatet ovan måste väl ändå vara lite av en paradox*. Eller åtminstone sorgligt. Har ingen aning om sveriges bästa odlare kan leva på detsamma men med min uppfattning om vad "bra" är ligger definitivt att en värdering borde kunna ske med hjälp av vad andra skulle vilja avstå från i t ex pengar; antingen i form av betalning för ungfisk eller på annat sätt. Handlar det om att bara själv tävla i vem som tycker man har roligast känns det ju bara töntigt(missförstå mig rätt, alltså inte i sig utan bara som svar på frågan i trådrubriken).

De jag själv kommit i kontakt med och som imponerar är dels Mal-Janne som är noga och dedicerad och dels Killi-Janne(Södermalms akvariebutik) som med ett envist men fungerande koncept lyckas odla allt möjligt även med helt "fel" förutsättningar.

*Om paradox känns grovt vill jag kalla det taskig retorik. Vänd på det - Jag är snäll men delar inte med mig av vad jag kan, ty jag gillar mitt yrke...
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 06 February 2007, 00:49.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

När många av de verkligt duktiga odlarna inte ens är ute på nätet, så kan man inte klanka ner på dem för att de inte delar med sig - en hel del ger mängder med tips när man pratar med dem i verkligheten. Fast då måste man röra på sig.

Sedan är det en femma att diskutera hur man t ex odlar Ancistrus och hur man drar upp Ancistrus i mängder. Jag tycker att jag delar med mig av mycket kunskap, men allt säger jag inte. Har lagt ner en hel del på lokal och utrustning och tanken är att jag ska kunna få en vettig inkomst därifrån. Därmed behåller jag en del grejer för mig själv, eller diskuterar dem med folk som har förutsättningarna att genomföra större grejer (eller redan gör det). Att dra upp fisk i stora mängder eller för den delen odla svårare arter kräver en del plats/pryttlar, så varför skulle jag diskutera det med "genomsnittsakvaristen"?

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

så varför skulle jag diskutera det med "genomsnittsakvaristen"?

Tycker detta var ettklumpig utttalnde vem säger att du är bättre än någon annan ??
        Stor du i en högre kurs än alla andra som odlar fiskar??
        Jag tycker man ska dela med sig av det man kan, alla har någon gång varit nybörjare vilket många ibland glömmer.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Håller med Patrik fullständigt.
          Det är en stor skillnad på mig som hobbyakvarist och Patrik.
          Han har en vission om att en dag kunna leva på sin odling.
          Det blir praktiskt taget omöjligt om han redan innan delar med sig av sina "dyrköpta" erfarenheter till konkurenter. För att det är meningen att Patrik ska kunna få inkomst som täcker utgifter vilket inte alls är fallet i mitt fall.
          Jag har som hobbyakvarist helt andra parametrar att arbeta efter. Helt enkelt ingen plan på att livnära mig på fiskuppfödning.
          Så att när jag går ner till min lokala handlare med en påse fisk som "blivit över" blir Patrik och jag konkurenter. På gott för min del men på ont för Patriks del.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

Ursprungligen postat av LN
            Håller med Patrik fullständigt.
            Det är en stor skillnad på mig som hobbyakvarist och Patrik.
            Han har en vission om att en dag kunna leva på sin odling.
            Det blir praktiskt taget omöjligt om han redan innan delar med sig av sina "dyrköpta" erfarenheter till konkurenter. För att det är meningen att Patrik ska kunna få inkomst som täcker utgifter vilket inte alls är fallet i mitt fall.
            Jag har som hobbyakvarist helt andra parametrar att arbeta efter. Helt enkelt ingen plan på att livnära mig på fiskuppfödning.
            Så att när jag går ner till min lokala handlare med en påse fisk som "blivit över" blir Patrik och jag konkurenter. På gott för min del men på ont för Patriks del.
            Det finns väl ingen som kan leva på att odla fisk i sverige i dag
            Det går väl inte konkurera med priserna i tex Tailand

Kommentar

• Acca
              Användare
              • January 2007
              • 60

Jag håller med de ovan som anser att odlare med vision att livnära sig på odlingen måste få hålla sina affärshemligheter för sig. Som sagt, hur ska de annars kunna hålla en konkurrensfördel? Jag förstår likväl frustrationen hos vissa av oss hobbyodlare som tycker att "det gör väl inget om lilla vi får veta...", men försök att se det ur deras, proffsodlarnas, perspektiv. Ta dom råd du kan få, förvänta dig inte att få allt serverat, och lär av dina egna dyrköpta misstag.

Ursprungligen postat av tezz

Att påstå att det inte finns en marknad för att odla fisk komerciellt i Sverige, är inte det att ta i? Kan man inte konkurrera med priser får man söka någon annan konkurrensfördel. Finns det verkligen inte en enda svensk vars enda inkomstkälla är (eller skulle kunna vara) att odla fisk? OM det finns det så finns det uppenbarligen en marknad för det, om än liten.

Kommentar

• tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

Ursprungligen postat av Acca
                Jag håller med de ovan som anser att odlare med vision att livnära sig på odlingen måste få hålla sina affärshemligheter för sig. Som sagt, hur ska de annars kunna hålla en konkurrensfördel? Jag förstår likväl frustrationen hos vissa av oss hobbyodlare som tycker att "det gör väl inget om lilla vi får veta...", men försök att se det ur deras, proffsodlarnas, perspektiv. Ta dom råd du kan få, förvänta dig inte att få allt serverat, och lär av dina egna dyrköpta misstag.

Att påstå att det inte finns en marknad för att odla fisk komerciellt i Sverige, är inte det att ta i? Kan man inte konkurrera med priser får man söka någon annan konkurrensfördel. Finns det verkligen inte en enda svensk vars enda inkomstkälla är (eller skulle kunna vara) att odla fisk? OM det finns det så finns det uppenbarligen en marknad för det, om än liten.
                Nej det är nog tyvär så i dag kan man köpa en neontetra eller skallar för 10kr i butik jag tror max att dom kostar 2kr st att plocka hem

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av Acca

härligt Acca, jag är idel öra, tydligen har jag missat något i trådarna, att sälja fisk eller tråden vem är den bästa odlaren, eller framförallt som jag har drivit min odling nu i ca 20 år i stor skala och utvecklat som jag ser det, att jag kan dra fram väldigt många fiskar med bra kvalite, men att jag ska det som min huvudinkomst, det har jag aldrig ens tänkt på, men som sagt, jag har säkert missat något som du vet Acca, som sagt jag är idel öra mvh janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Visst kan man leva på att odla akvariefisk i Sverige idag om man nu vill det.
                    Visserligen är det så att det är dyrare att odla fisk i Sverige än i Asien pga av högre löner här samt högre uppvärmningskostnader, men i gengäld så är fraktkostnaderna enorma från Asien och dels så kan man faktiskt sälja svenskodlat till ett högre pris än asienodlat. Detta kompenserar mer än väl de lägre lönerna och uppvärmingskostnaderna i Asien.

Dock är den stora skillnaden i att i Asien så massproducerar man fiskarna kommersiellt (en odlare odlar oftast bara 1-2 arter). Dvs det handlar inte om en hobby utan om ett yrke - driver man det strikt kommersiellt i Sverige så visst skulle man också kunna leva på det men det vore faktiskt en förbaskat tråkig odling att driva.

Men att klaga och säga att det går inte att konkurrera med Asien är fel - det går om man är beredd att odla komersiellt på samma sätt som de gör.

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Visserligen är det så att det är dyrare att odla fisk i Sverige än i Asien pga av högre löner här samt högre uppvärmningskostnader, men i gengäld så är fraktkostnaderna enorma från Asien och dels så kan man faktiskt sälja svenskodlat till ett högre pris än asienodlat. Detta kompenserar mer än väl de lägre lönerna och uppvärmingskostnaderna i Asien.

Dock är den stora skillnaden i att i Asien så massproducerar man fiskarna kommersiellt (en odlare odlar oftast bara 1-2 arter). Dvs det handlar inte om en hobby utan om ett yrke - driver man det strikt kommersiellt i Sverige så visst skulle man också kunna leva på det men det vore faktiskt en förbaskat tråkig odling att driva.

Men att klaga och säga att det går inte att konkurrera med Asien är fel - det går om man är beredd att odla komersiellt på samma sätt som de gör.
                      ja tyvärr har inte jag träffat dom zoohandlarna som är beredda att betala ett högre pris för mina fiskar som är både större och har bättre färg, än dom från tjeckien och tailand.
                      men det är klart nu bor jag i göteborg där kanske konkurrensen är större.
                      men klart jag kollar ju samtidigt vad zooaffärerna tar in, det senaste jag såg det var malawicompressiceps från tjeckien ca 50 st dom var ca 2cm och det var i överkant, men som han sa zoohandlarn han hade fått fått dom för 2.50 svenska kronor, vem kan konkurrera med det. sedan vill jag även nämna det för kjell, bara för att du kanske såg att det skulle vara lite kvalite på fisken på den tiden när du hade zooaffär, så har nog tiden gått ifrån dig, nu ser bara zoohandlaren till hur billigt han kan köpa in fisken, sen kan den vara hur liten som helst och kvaliten , hur ska man kunna se det på så små yngel.
                      jag har nämnt det förut och ja kan nämna det igen, zoohandlarna binder ris åt egen rygg.mvh janne

Kommentar

• tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Av samma anledning som för tex elektronikföretag blir det billigare att tillverka i ett u land och anledningen till att det blir billigare är som du sa massprodukltion
                        Så ifall du nu skulle göra det i sverige så blir det ju samma frakt kostnader som för en odlare i tailand för du hade väl inte kunnat sålt all fisk i bara sverige
                        Du tror väl inte att företagen flyttar sin tillverkning till u länder om dom ej tjänat på det

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av malawijanne
                          ja tyvärr har inte jag träffat dom zoohandlarna som är beredda att betala ett högre pris för mina fiskar som är både större och har bättre färg, än dom från tjeckien och tailand.
                          men det är klart nu bor jag i göteborg där kanske konkurrensen är större.
                          men klart jag kollar ju samtidigt vad zooaffärerna tar in, det senaste jag såg det var malawicompressiceps från tjeckien ca 50 st dom var ca 2cm och det var i överkant, men som han sa zoohandlarn han hade fått fått dom för 2.50 svenska kronor, vem kan konkurrera med det. sedan vill jag även nämna det för kjell, bara för att du kanske såg att det skulle vara lite kvalite på fisken på den tiden när du hade zooaffär, så har nog tiden gått ifrån dig, nu ser bara zoohandlaren till hur billigt han kan köpa in fisken, sen kan den vara hur liten som helst och kvaliten , hur ska man kunna se det på så små yngel.
                          jag har nämnt det förut och ja kan nämna det igen, zoohandlarna binder ris åt egen rygg.mvh janne
                          Det är inte zoohadlarnas fel det är vad konsumenten vill ha kolla bara på alla lågpris byggvaruhus dom säljer bara billigt skräp så det är konsumenten du får förklara för att det oftast är mer lönande att köpa kvalitet än kvantitet

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Det är inte zoohadlarnas fel det är vad konsumenten vill ha kolla bara på alla lågpris byggvaruhus dom säljer bara billigt skräp så det är konsumenten du får förklara för att det oftast är mer lönande att köpa kvalitet än kvantitet
                            ja nu är det så att utpriset är samma för dom fiskarna från tjeckien och mina så det har väl inte med konsumenter att göra. mvh janne

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Ursprungligen postat av malawijanne
                              ja nu är det så att utpriset är samma för dom fiskarna från tjeckien och mina så det har väl inte med konsumenter att göra. mvh janne
                              Nej det låter mera som något personligt mellan dig o handlaren rent generellt är det annars som jag skrev

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3216

Nej det låter mera som något personligt mellan dig o handlaren rent generellt är det annars som jag skrev
                                nej det är inget personligt mellan mig och handlarn, jag kan ta upp fler exempel med andra handlare i göteborg, och jag kan nämna några grossister i sverige också. mvh janne

Kommentar

Arbetssätt...