vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Ursprungligen postat av jarinen
    Den bästa odlaren borde vara en som löpande kan odla upp en stor mängd diskus till fina djur vi 10 cm storlek.

Diskus som jag ser det måste vara bland det svåraste att odla fina djur av, när man väl fått till ett par som producerar vilket inte är gjort i en handvändning, så börjar det riktiga jobbet att odla upp de små sköra varelserna till nåt som liknar diskus och det verkar vara rena barnpassningen.

Så jag hyser största beundran för de som lyckas med detta ! Vill poängtera att jag syftar på kvalitetsdiskus, inte de ovala, stannat i växten diskus, de kan vem som helst dra opp bara man köper ett fungerande lekpar.

Mvh Jari
    mjo men de gäller ju generellt all fisk, "missbildningar" får de ju oftast av dåligt vatten och foder, har sett en del hypancistrus ungdjur med konstiga nospartier och det är pga slarv med vattnet mm

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

Ursprungligen postat av Lutt
      mjo men de gäller ju generellt all fisk, "missbildningar" får de ju oftast av dåligt vatten och foder, har sett en del hypancistrus ungdjur med konstiga nospartier och det är pga slarv med vattnet mm
      Håller inte med dig riktigt där, diskus skiljer sig rätt markant från andra ciklider vad gäller matsmältningssystem, de äter som insekter men måste göra detta ofta samtidigt som de har högre krav på vattenkvalite än de flesta andra ciklider, dessa 2 faktorer talar ju emot varann, att mata mycket och att hålla ett bra vatten. De flesta vanliga CA ciklider ex. är ju bara o dra opp rätt och slätt i jämförelse, får de fylla buken ett par ggr om dan o du sköter vattenbytena så är det klart. Med CA är det ju andra faktorer som komplicerar, aggression, storlek på fisk o stora baljor.

Mvh Jari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Jarinen mina diskus är mycket fina kvalitetsdjur dom kommer från en kvalitetsodlare som verkligen vet vad han vill med odling han är välkänd på forumet amazondiscus,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Jarinen mina diskus är mycket fina kvalitetsdjur dom kommer från en kvalitetsodlare som verkligen vet vad han vill med odling han är välkänd på forumet amazondiscus,Mvh Ann-Mari
          Det tror jag säkert, har försökt att hitta bilder på dina på amazondiscus.se, hittar inte dock. Kan du inte direktlänka till bilder på dina?

Mvh Jari

Kommentar

• blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

det är dom säkert, men det här var en tråd som skulle handla om sjöciklider.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Jarinen gå in på galleriet där hittar du bilder på mina diskus,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

Håller inte med dig riktigt där, diskus skiljer sig rätt markant från andra ciklider vad gäller matsmältningssystem, de äter som insekter men måste göra detta ofta samtidigt som de har högre krav på vattenkvalite än de flesta andra ciklider, dessa 2 faktorer talar ju emot varann, att mata mycket och att hålla ett bra vatten. De flesta vanliga CA ciklider ex. är ju bara o dra opp rätt och slätt i jämförelse, får de fylla buken ett par ggr om dan o du sköter vattenbytena så är det klart. Med CA är det ju andra faktorer som komplicerar, aggression, storlek på fisk o stora baljor.

Mvh Jari
                tyckte va det jag skrev fast lite kortfattat men hypancistrus är ingen ciklid....

ja diskus må vara känsligare och som jag skrev tidigare man väljer själv svårighetsgrad, men jag står fortfarande fast vid att foder och vattenkvalité gäller alla fiskar generellt om man vill få fram fina djur då.

men L-malar ställer ännu mer eller liknande krav på vattenkvalitén (hehe vadå sandlåde nivå)

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Ursprungligen postat av Lutt
                  tyckte va det jag skrev fast lite kortfattat men hypancistrus är ingen ciklid....

ja diskus må vara känsligare och som jag skrev tidigare man väljer själv svårighetsgrad, men jag står fortfarande fast vid att foder och vattenkvalité gäller alla fiskar generellt om man vill få fram fina djur då.

men L-malar ställer ännu mer eller liknande krav på vattenkvalitén (hehe vadå sandlåde nivå)
                  Hypancistrus är en mal va ? ... näe då, jag vet, har 2 själv. Synpunkterna har väl framkommit så jag kliver ur "sandlådan" tack .

Mvh Jari

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

jag kliver ur "sandlådan" tack .
                    Mvh Jari
                    Aha ska du börja med malawi, kul =)=)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Ursprungligen postat av deelay
                      Aha ska du börja med malawi, kul =)=)
                      Haha! som sagt, har klivit ur, bjuder på den.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

ja nu har jag läst inläggen, så har sett ett namn som har figurerat i en del inlägg, det är kent i nol, tyärr så har jag inte sett hasse i simrishamn, som jag tycker är ett strå vassare, när det gäller att odla och dra upp mtv i säljbar storlek.
                        sedan har det figurerat troffemicke, leif, lasse, men jag tror fortfarande att det står mellan hasse och kent.'
                        sedan så fort man börjar pratar odlare då kommer det alltid upp en massa odlare som odlar malar, discus, ungfödare plus en diverse sällskapsfisk som jag tycker är ointressant i denna tråden. min frågan var vem tycker ni är den bästa odlaren inom malawi tanganyika och viktoriaciklider.
                        men som jag ser det är det mellan kent och hasse det står.mvh janne

Kommentar

• Micke Jarhl
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2277

Ursprungligen postat av malawijanne
                          ja nu har jag läst inläggen, så har sett ett namn som har figurerat i en del inlägg, det är kent i nol, tyärr så har jag inte sett hasse i simrishamn, som jag tycker är ett strå vassare, när det gäller att odla och dra upp mtv i säljbar storlek.
                          sedan har det figurerat troffemicke, leif, lasse, men jag tror fortfarande att det står mellan hasse och kent.'
                          sedan så fort man börjar pratar odlare då kommer det alltid upp en massa odlare som odlar malar, discus, ungfödare plus en diverse sällskapsfisk som jag tycker är ointressant i denna tråden. min frågan var vem tycker ni är den bästa odlaren inom malawi tanganyika och viktoriaciklider.
                          men som jag ser det är det mellan kent och hasse det står.mvh janne
                          Hej
                          Är Hasse kvar i Simrishamn sålde han inte till Simontorp? sen jobbade han väl där istället eller är jag fel på det ?
                          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                            Hej
                            Är Hasse kvar i Simrishamn sålde han inte till Simontorp? sen jobbade han väl där istället eller är jag fel på det ?
                            ja jag började tråden med att säga vem är den eller har varit den bästa odlaren inom malawi tanganyika eller viktoriaciklider.
                            jag vet mycket väl att hasse sålde sin odling till simontorp, och även att han är fiskansvarig på simontorp, dom vill ha kvalite även på simontorp.mvh janne

Kommentar

• malplacerad
                              Användare
                              • May 2005
                              • 877

Av de jag träffat så är Runo i ludvika den bästa, han har oftast stora fina exemplar till salu, då snackar vi alltså MTV-fisk
                              ||||

Kommentar

• Micke Jarhl
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2277

Ursprungligen postat av malawijanne
                                ja jag började tråden med att säga vem är den eller har varit den bästa odlaren inom malawi tanganyika eller viktoriaciklider.
                                jag vet mycket väl att hasse sålde sin odling till simontorp, och även att han är fiskansvarig på simontorp, dom vill ha kvalite även på simontorp.mvh janne

Då lägger jag min röst på skåningen !!Var ju rena jul afton när man kom ner där och tittade första gången med Halmstad akvarieförening. Kom ihåg att jag fick köpa loss ett stort Nimbochromis fuscutaniatus par som jag sen hade i 7år i 3olika akvarium under den tiden hehe...Missade det du skrev ibörjan av tråden
                                Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...