Ursprungligen postat av malawijanne
vem är sveriges bästa odlare.
Kollaps
X
-
-
Hej!
Hej!
Jag anser om mna nu ska tala om odlare att diskusodlaren som lägger ner mycket tid ska ha ett eloge,malawi behöver man ju inte odla dom leker ju redan i påsen från affären dom är ingen direkt utmaning,med all respekt för malawi mendom är inte svåra,Mvh Ann-MariKommentar
-
Jag håller på Kent i Nol.. Duktig odlare som alltid svarar ärligt i frågor man ställer.. Kan nästan alltid ge dig svar och vet han inte riktigt så kan han också medge detta.. Prova blir svaret då.. Det är kunskap enligt mig iallafall..Kommentar
-
Troffemicke har ju också lyckats att dra upp Tricoti yngel. Vad jag vet så är han väl en av de få (ensam) som har lyckats få ynglen att överleva. Rätta mig dock om jag har fel.
MvhKommentar
-
Ursprungligen postat av annmariHej!
Jag anser om mna nu ska tala om odlare att diskusodlaren som lägger ner mycket tid ska ha ett eloge,malawi behöver man ju inte odla dom leker ju redan i påsen från affären dom är ingen direkt utmaning,med all respekt för malawi mendom är inte svåra,Mvh Ann-Mari
Kvalitén på föräldrarna vikitgt
vattnet viktigt för bra tillväxt.
ej hålla fiskarna för tätt yngel behöver utrymme för att växa.
foder mycket viktigt.
skötseln över huvet taget
mindre viktigt är typ vilka arter man odlar även om man kan ge beröm till odlaren....bara för man håller ex vis diskus så behöver det inte betyda att den är bättre på att odla, en guppyuppfödare kan faktiskt vara riktigt duglig.
jag säger det igen, mal-janne att lyckas få så fina mal-yngel till säljbar storlek utan några missbildningar pga dåligt foder och vatten mm är bara det värt en applådKommentar
-
Hej!
Hej!
Lutt det finns inget vackrare inom akvaristiken som och se disksuslekpar dia sina yngel där får du faktiskt ursäkta men vi som håller på med diskus håller mig veterligen på med den enda fisk som diar sina yngel jag tror det finns en till men vet inte vilken,Mvyh Ann-MariKommentar
-
Ursprungligen postat av annmariden enda fisk som diar sina yngel jag tror det finns en till men vet inte vilken,Mvyh Ann-Mari
F ö håller jag med om att mal-Janne är outstanding, fast kanske inte när det gäller MTV-ciklider (bra namn!) som denna tråd handlade om från början.Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
Lutt det finns inget vackrare inom akvaristiken som och se disksuslekpar dia sina yngel där får du faktiskt ursäkta men vi som håller på med diskus håller mig veterligen på med den enda fisk som diar sina yngel jag tror det finns en till men vet inte vilken,Mvyh Ann-Mari
// MickeKommentar
-
Hej!
Hej!
Daniel 60 diskus diar sina yngel ett tjockt sekret finns på lekparets kropp och framförallt vid huvudregionen och ynglen äter av detta det innehåller mycket vitaminer och närningsämnen någon frågade om jag håller på med diskus tills dom leker givetvist jag har dragit upp yngels förut,Mvh Ann-MariKommentar
-
Det är inte på något sätt unikt för diskus. Det finns fler exempel på arter där yngel äter av föräldrarnas slemskikt. Jag har bland annat sett det hos gulsidade, förmodligen Katale, L. fuelleborni. (I samma veva som jag hade sett det och börjat fundera på en artikel till CB så kom det ett nytt nummer där det var en artikel om just detta.)
Detta intressanta beteende missar man om man tömmer sina honor.Kommentar
-
Jag har last att man kan fa "alla" (= de som testades i forsoket) att gora det om man svalter dem dvs att foraldrarna borjar utsondra slem. Fast det ar mycket mer extremt hos Symphysodon, Uaru och etroplinae (Indiska ciklider samt en grupp av madagaskarciklider). Jag missar sakert nagot nu.
Men nu sparar val anda traden ut rejalt. Fixa en ny "hur matar cikliderna sina yngel"-trad istallet (det finns ett gang faktiskt).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Mycke snack lite verkstad från din sida ann-mari, lägg upp lite bilder så vi får se dina discus. Det gick ju åt skogen med troffarna så det är klart det blir tråkigt med dessa sjöciklider då men smaken e som baken.
Mvh/ BBKommentar
-
Hej!
Hej!
JOdu Bright Blue nog är det framåt i akvariet mycket snack lite verkstad säger du,då ska du veta att jag tröttnade på troffarna och gick över till den ciklid jag gillat från första början nämligen diskus drar nu upp ett helt gång i vuxenstorlek för och få fram lekpar vindrutetorkare får andra hålla på med ha,ha, skämt åsido troffar är snygga självklart men nu är det diskus nog ska du få de på bilder alltid vänta bara måste få ordning på mob för och sända bilder,jo förresten Bright Blue gå in på www.amazondiscus.se och titta i galleritet då får du se mina diskus,Mvh Ann-MariKommentar
-
Lutt det finns inget vackrare inom akvaristiken som och se disksuslekpar dia sina yngel där får du faktiskt ursäkta men vi som håller på med diskus håller mig veterligen på med den enda fisk som diar sina yngel jag tror det finns en till men vet inte vilken,Mvyh Ann-Mari
men jag kan säga att jag ser hellre ett par vieja argentea som vallar sina yngel eller någon L-mal som vaktar sin rom (Adonis eller L025) än ett diskuspar med yngel.Kommentar
-
Den bästa odlaren borde vara en som löpande kan odla upp en stor mängd diskus till fina djur vi 10 cm storlek.
Diskus som jag ser det måste vara bland det svåraste att odla fina djur av, när man väl fått till ett par som producerar vilket inte är gjort i en handvändning, så börjar det riktiga jobbet att odla upp de små sköra varelserna till nåt som liknar diskus och det verkar vara rena barnpassningen.
Så jag hyser största beundran för de som lyckas med detta ! Vill poängtera att jag syftar på kvalitetsdiskus, inte de ovala, stannat i växten diskus, de kan vem som helst dra opp bara man köper ett fungerande lekpar.
Mvh JariKommentar
Kommentar