vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Ursprungligen postat av malawijanne
    ja niklas om du tycker att det är en urdålig tråd , bara ignorera den, det brukar jag göra om jag tycker tråden är dålig, och det har ju hänt vid en del tillfällen.
    för om du kommenterar tråden då kommer den upp igen, och det vill du väl inte.mvh janne
    Hur mycket inbringar din odling du har väl inte 27kubik bara för att grossisterna ska tjäna pengar eller?!?

Kommentar

• rioja

Per Hilke.....

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        N icklas Larsson jag tycker tråden är rolig om du inte vill läsa den så är det ju bara och byta tråd mycket enkelt,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Henrik J
          Användare
          • August 2006
          • 7

Hej
          Med all respekt till alla duktiga odlare här på forumet och jag vet inte om jag är ute och cyklar.
          Jag är nog inne på att de odlare som det fungerar bäst för gärna inte omnämns i dessa sammanhang.
          De har en god relation till de butiker de säljer till. Relationen gör att deras verksamhet snurrar runt och de gör mycket för att sköta om den relationen.

Att vara en "känd" odlare på orten som alla ringer när de vill köpa "fin" fisk kan vara smickrande men kan också ställa till problem. Ju mer det sprider sig ju svårare är det att hålla imot och snart står man där och håvar fisk till ett gäng trevliga grabbar från grannkommun. Att de affärer man handlar med skulle gilla detta har jag svårt att se.

Denna försäljning ska ju om den blir tillräckligt stor styras och skötas enligt alla lagar och regler. Och vips där var all förtjänst borta.

Så det kan vara en anledning att inte så många sitter här och basunerar ut att de har en fin odling.

Jag själv köper gärna fin fisk från lokala odlare och byter eller säljer gärna lite lekgrupper dock sällan yngel, de försöker jag ta till de affärer jag har jobbat upp en god kontakt med. Jag är defenitivt ingen som inte "fuskar" med de regler som finns ,tänker mig dock ofta för en extra gång innan jag agerar.

Jag lägger ingen värdering i vad andra gör och om det är rätt eller fel. Jag tror dock att det kan vara en förklaring till att det verkar vara svårt att få någon att ställa sig upp och säga att här finns det en odlare av rang.

Mvh
          Henrik
          Senast redigerad av Henrik J; 29 January 2007, 23:34.

Kommentar

• daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1338

Jag är övertygad om att de skickligaste odlarna i Sverige inte finns bland de som bara odlar ciklider, eller ens framför allt odlar ciklider.

Att odla malawi, tanganyika och de flesta andra ciklider är folkrace om chokladgurami är F1.

/Daniel, som känner för att provocera lite... ;-)

EDIT: såg nu att janne avsåg endast MTV-ciklider med sin fråga... Sorry.
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 29 January 2007, 23:47.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Ursprungligen postat av drd
              Snart dax att dra upp en ny kull "redbacks" för snart är utgifterna ikapp mig iaf....hähähä

Fast iof så spontanlekte mina L333 för ett tag sedan och där är ett 30 tal små minimalar som man får in lite deg på om nån månad

Men bäst på att odla .....nä inte jag inte
              Ja L-malar är nog så mycket svårare än många ciklider....jag skulle nog säga malgurun janne som är nog sveriges bästa malodlare och han ligger nog bra till internationellt också.

sen vet ja inte, men många som odlar barber, tetror mm brukar generellt vara bra odlare

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Det handlar ju inte bara om att få lek på dom utan djuren man drar upp skall ju hålla en viss klass...vem som helst kan ju i pricip få lek av vad som helst men det är få som drar upp fisk till bra size som verkligen är fin.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Ursprungligen postat av deelay
                  ......vem som helst kan ju i pricip få lek av vad som helst...........
                  Nja, det är väl att ta i?
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Nja, det är väl att ta i?
                    Tar man den meningen ur sitt samanhang (vilket verkar ha blivit kutym på detta forum) så ser det ju lite märkligt ut men sumerar man hela mitt inlägg så förstår man ju vad som är poängen... Det finns ju faktiskt en del malawi och tangayika som är ganska griniga när det kommer till lek men en vacker dag så brukar även dom leka om man låter dom gå tillsamans med rätt fisk och lite lugn och ro.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Det handlar ju inte bara om att få lek på dom utan djuren man drar upp skall ju hålla en viss klass...vem som helst kan ju i pricip få lek av vad som helst men det är få som drar upp fisk till bra size som verkligen är fin.
                      Allt det där är ju mer eller mindre en kostnads fråga desto större fisk man vill lämna ju längre tid är man tvungen att ha dom=större omkostnad
                      Vi hade en heltids odlare här nere hans specialitet var pansar malar sen va det det tetror guppy ja det mesta förutom ciklider (har nämligen aldrig ansetts vara lönande på grund att det är så enkelt)men försök odla fram 50st identiska guppy med stor slöjsjärt o fina färger
                      Dom fiskarna som han odlade på va rent groteska honorna produserade säkert 4 gånger så många yngel som normalt
                      Tyvär är det inte äns lönt att odla sådan fisk heller längre på grund av allt för billig fisk från bla tailand
                      Men han va verkligen en skicklig fisk odlare en riktig yrkes man

Kommentar

• cichlids4fun
                        • April 2002
                        • 3109

Ursprungligen postat av tezz
                        Allt det där är ju mer eller mindre en kostnads fråga desto större fisk man vill lämna ju längre tid är man tvungen att ha dom=större omkostnad
                        Vi hade en heltids odlare här nere hans specialitet var pansar malar sen va det det tetror guppy ja det mesta förutom ciklider (har nämligen aldrig ansetts vara lönande på grund att det är så enkelt)men försök odla fram 50st identiska guppy med stor slöjsjärt o fina färger
                        Dom fiskarna som han odlade på va rent groteska honorna produserade säkert 4 gånger så många yngel som normalt
                        Tyvär är det inte äns lönt att odla sådan fisk heller längre på grund av allt för billig fisk från bla tailand
                        Men han va verkligen en skicklig fisk odlare en riktig yrkes man
                        om du menar den jag tror du menar så var väl en av hans större inkomster från massodling av krokiga scalarer som väl är en ciklid? men i den övriga odligen var han ju duktig på tetror och barber pansarmalar och annat, men det gav ju bara småpengar sa han, har för mig att han förkte odla en del dvärgciklider oxå så helt anticiklid var han ju inte........
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• malawi375
                          Användare
                          • April 2006
                          • 209

Ursprungligen postat av Robin
                          hur långt är ett snöre?
                          Ett snöre är exakt x gånger så långt som en meter, där x är en stokastisk variabel

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Wilhelm lyssna på Dealy han är duktig har träffat honom på leasing,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

mjo iofs men vissa fiskarter kräver mer av akvaristen så det är inte alltid det funkar om man bara slänger i en hane och en hona, man väljer själv svårighetsgraden och jag tycker att ciklider tillhör det lättare alternativet fast det finns många svåra ciklider också.

däremot så håller jag med om att kvalitén är mycket viktig hos en bra odlare.

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3216

ja efter att läst inläggen, så finns det tydligen väldigt få odlare värt namnet eller också vill ni inte nämna dom.
                                sedan så ser jag också en del nämner att det är inte svårt att få mtv i lek, men det är svårt att få upp tillräcklig mängd i storlek. det sistnämnda kan jag hålla med fulllständigt det är inte så lätt att dra upp yngel i stor skala.
                                det var ett kriterie som jag TYCKER ska stå för en bra odlare, det är att kunna dra upp flera tusen yngel till en bra storlek, med bra färg och utan defekter.
                                därför så TYCKER jag att hasse i simrishamn, och kent i nol är ett föredöme.
                                sedan kan jag nämna att om vi pratar tropheus så dyker det upp två namn.
                                förest har vi en mikael som bor i tanumshede just, men som har skrivit en del artiklar i bladet.
                                det är nog den som är duktigast på att dra upp yngel på tropheus, plus att han är en verklig pedant på sitt avelsmaterial, där kan man säga om en duktig odlare när det gäller tropheus.
                                sedan har vi en viss roger i eskilstuna, han är nog minst lika pedantisk när det gäller urvalsmaterialet, och han har nog säkert lagt mera pengar på avelsmaterial, men som jag tycker han är inte lika duktig på att dra upp yngel som mikael är.
                                sedan måste jag säga, när en forumsvärd nämner att malawi leker i 10 liters spann, och därför är det inte det minsta svårt att få yngel på malawi.
                                då måste jag erkänna att jag personligen är inte så bra på att odla ciklider, för att jag har haft två sorter ,10 hannar 30 honor av maingano, plus en grupp av salusi ca 10 hannar och 30 honor, alla f1 och jag har fått kanske 10 yngel på 3år,
                                på båda grupperna,men han vet säkert bättre, så man kanske skulle följa det rådet att lägga dom i en 10 liters spann
                                Senast redigerad av malawijanne; 30 January 2007, 23:05.

Kommentar

Arbetssätt...