vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag har sagt det tidigare men kan säga det igen - om inte handlarna är beredda att betala bättre för dina fiskar än för de asiatiska så beror det på att du odlar fel fiskar. Dvs du odlar det du tycker är kul istället för att odla det som är kommersiellt gångbart. Så om syftet med din odling skulle vara att leva på det så släng ut cikliderna och börja "fabriksodla" t.ex. Ancistrus och levandefödare.
    Nu är väl inte syftet för dig att leva på odlingen utan att ha det som en trevlig hobby och det är definitivt inte något fel med det, men eftersom man då odlar okommersiella fiskar så lär det definitivt inte ge så stort överskott.
    ja nu har aldrig det varit min mening att jag skulle försörja mig på att odla fisk,
    men jag har skrivit det förr, zoohanlaren ser det för kortsiktigt när dom bara köper in det billigaste.
    sedan odlar jag ciklider för att jag tycker det är roligt att se hur mycket man kan utveckla ciklider färgmässigt, det tycker jag är roligt,sedan har jag säkert minst 10 saker som är roligare med cklider, än att hålla på med malar eller ungfödare.
    så jag kommer nog aldrig att prostituera mig att odla saker som jag inte tycker om, då kan jag lika gärna lägga ner.
    jag kan bara nämna att jag har säker 50 par utav ancistrus som leker regelbundet i mina baljor, i krukor och snäckor.
    och skulle jag bara vilja tjäna pengar så skulle jag självklart dra upp dom i mina baljor, och framförallt mata dom med något annat än räkmix.
    nej jag drar bara upp något 100tal åt gången, så att jag själv slipper att gå och köpa dom i zooaffären när dom gamla har dött, plus att jag brukar skicka med några stycken om det är någon som köper lite ciklider av mig.mvh janne

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av Acca
      Det är alldeles för tidigt för mig att säga om jag är på rätt väg då mina Lab. Cae. Golden yngel är så små att de inte är säljbara och inte heller för mig (som amatör) tillräckligt stora för att göra någon kvalitetsbedömning. Dock förhörde jag mig, innan jag funderade på att ens kalla det en hobbyodling, om det fanns några intressenter, och det fanns det. Huruvida detta är relevant i frågan ovan vet jag dock ej eftersom jag är hobbyodlare och inte har några som hellst förväntningar på att ens gå plus på min odling, bara mindre minus.

Följer jag dock mina egna råd? Ja, jag ämnar att sälja DET som säljer DÄR det säljer. Försäljningsstrategier i stort är inte beroende av vad som säljs. Att sälja det som säljer där det säljer torde vara en självklarhet för varje försäljare som vill gå plus.
      ja nu tyckte jag i alla fall att det som kjell har skrivit i trådarna, det var ju att man inte skulle satsa på ciklider och som jag ser det är väl golden en ciklid, så det är kanske lite svårt för mig att förstå, att du skriver att du är på rätt väg.mvh janne

Kommentar

• Acca
        Användare
        • January 2007
        • 60

Ursprungligen postat av malawijanne
        härligt Acca, jag är idel öra, tydligen har jag missat något i trådarna, att sälja fisk eller tråden vem är den bästa odlaren, eller framförallt som jag har drivit min odling nu i ca 20 år i stor skala och utvecklat som jag ser det, att jag kan dra fram väldigt många fiskar med bra kvalite, men att jag ska det som min huvudinkomst, det har jag aldrig ens tänkt på, men som sagt, jag har säkert missat något som du vet Acca, som sagt jag är idel öra mvh janne
        ja nu har aldrig det varit min mening att jag skulle försörja mig på att odla fisk
        Åh, mitt misstag, jag tolkade precis det första inlägget som att du menade att det inte GICK att försörja sig på fiskodling, inte att du inte ville. Dåså, då menar du inte att det inte går då?

ja nu tyckte jag i alla fall att det som kjell har skrivit i trådarna, det var ju att man inte skulle satsa på ciklider och som jag ser det är väl golden en ciklid, så det är kanske lite svårt för mig att förstå, att du skriver att du är på rätt väg.mvh janne
        Jag menar, och tolkar Kjell på följande sätt: Vill du tjäna pengar: Sälj det som säljer. I mitt fall råkar det vara en typ av ciklider. Kan jag livnära mig på det? Nej, men det var inte heller min mening. Ville jag livnära mig på det skulle jag välja en/flera art/-er som sålde endamålsenligt.

Men nu ville du ju inte tjäna pengar på det utan ha det som hobby, så vad surar du för? Du har ju inte missat något om du inte vill tjäna pengar...

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Åh, mitt misstag, jag tolkade precis det första inlägget som att du menade att det inte GICK att försörja sig på fiskodling, inte att du inte ville. Dåså, då menar du inte att det inte går då?

Jag menar, och tolkar Kjell på följande sätt: Vill du tjäna pengar: Sälj det som säljer. I mitt fall råkar det vara en typ av ciklider. Kan jag livnära mig på det? Nej, men det var inte heller min mening. Ville jag livnära mig på det skulle jag välja en/flera art/-er som sålde endamålsenligt.

Men nu ville du ju inte tjäna pengar på det utan ha det som hobby, så vad surar du för? Du har ju inte missat något om du inte vill tjäna pengar...
          ja jag är inte sur alls jag försöker bara föra en debatt på detta forumet, som förhoppningsvis kommer tillgodo för alla nyblivna cikldister, så att dom slipper göra samma misstag som jag har gjort genom åren. jag är faktiskt av den typen som tycker det är roligare att dela med sig av mina erfarenheter, så att alla andra som odlar ciklider i sverige. kan se sina egna ciklider komma upp i samma klass som mina ciklider. skulle jag nu bara göra det för att jag skulle tjäna pengar på min odling.,så skulle jag ju självklart inte delat med mig av mina erfarenheter, det säger väl sig själv, det är ju blivande konkurrenter.mvh janne

Kommentar

• Acca
            Användare
            • January 2007
            • 60

Jag håller med de ovan som anser att odlare med vision att livnära sig på odlingen måste få hålla sina affärshemligheter för sig. Som sagt, hur ska de annars kunna hålla en konkurrensfördel? Jag förstår likväl frustrationen hos vissa av oss hobbyodlare som tycker att "det gör väl inget om lilla vi får veta...", men försök att se det ur deras, proffsodlarnas, perspektiv. Ta dom råd du kan få, förvänta dig inte att få allt serverat, och lär av dina egna dyrköpta misstag.

Att påstå att det inte finns en marknad för att odla fisk komerciellt i Sverige, är inte det att ta i? Kan man inte konkurrera med priser får man söka någon annan konkurrensfördel. Finns det verkligen inte en enda svensk vars enda inkomstkälla är (eller skulle kunna vara) att odla fisk? OM det finns det så finns det uppenbarligen en marknad för det, om än liten.
            härligt Acca, jag är idel öra, tydligen har jag missat något i trådarna, att sälja fisk eller tråden vem är den bästa odlaren, eller framförallt som jag har drivit min odling nu i ca 20 år i stor skala och utvecklat som jag ser det, att jag kan dra fram väldigt många fiskar med bra kvalite, men att jag ska det som min huvudinkomst, det har jag aldrig ens tänkt på, men som sagt, jag har säkert missat något som du vet Acca, som sagt jag är idel öra mvh janne
            ja jag är inte sur alls jag försöker bara föra en debatt på detta forumet, som förhoppningsvis kommer tillgodo för alla nyblivna cikldister, så att dom slipper göra samma misstag som jag har gjort genom åren. jag är faktiskt av den typen som tycker det är roligare att dela med sig av mina erfarenheter, så att alla andra som odlar ciklider i sverige. kan se sina egna ciklider komma upp i samma klass som mina ciklider. skulle jag nu bara göra det för att jag skulle tjäna pengar på min odling.,så skulle jag ju självklart inte delat med mig av mina erfarenheter, det säger väl sig själv, det är ju blivande konkurrenter.mvh janne
            Okej, kan du då förklara för mig vad du menar med ditt första inlägg ovan där du säger att du "tydligen har missat något"? Vad är det du har missat, om det nu inte gällde hur man livnär sig som odlare, eftersom du inte ville livnära dig som odlare?

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Okej, kan du då förklara för mig vad du menar med ditt första inlägg ovan där du säger att du "tydligen har missat något"? Vad är det du har missat, om det nu inte gällde hur man livnär sig som odlare, eftersom du inte ville livnära dig som odlare?
              okej jag har aldrig påstått att jag är en mästare på att förklara i skrift, så jag kan säkert ha skrivit något som kan tolkas fel.
              men du skrev i ett tidigare inlägg att du var på rätt väg med din odling,
              och med din odling så menade du dina golden yngel som just nu var så små att dom inte gick att sälja, sedan säger du att du kommer följa kjells råd att odla på fiskar som säljer, men kjells råd var ju att inte sälja ciklider, så det var därför jag skrev att jag har tydligen missat något, för du kan väl inte mena att du odlar på golden skulle vara på rätt väg.
              om nu rätt väg är att minimera kostnaderna för din odling.
              och sedan måste jag få nämna din marknadsundersökning, man får ju hoppas den dan dan du står där i zooaffären med din spann med dina goldenyngel, det är att innehavarn står för sitt löfte att köpa dina yngel, för det kan ju vara så att han köpte in goldenyngel förra veckan och då kanske han inte är så intresserad att köpa in dina dubbelt så dyrt.
              så han kanske erbjuder dig en burk tetramin istället.mvh janne

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Ursprungligen postat av Malawijanne
                man får ju hoppas den dan dan du står där i zooaffären med din spann med dina goldenyngel, det är att innehavarn står för sitt löfte att köpa dina yngel, för det kan ju vara så att han köpte in goldenyngel förra veckan och då kanske han inte är så intresserad att köpa in dina dubbelt så dyrt.
                Det där händer ganska ofta när man är småodlare. Handlaren vet att han har övertaget och ofta utnyttjar han detta...vilket inte är helt orimligt då han ska leva på sitt yrke medans småodlaren har det som en rolig hobby.

I övrigt så har tråden varit intressant, men nu på sistone halkat över på något som egentligen inte har mycket med ämnet att göra...men ändå är en intressant diskussion...som dock förekommit många gånger.

I övrigt, ännu mer...Malawijanne är en storodlare som vet reglerna för att dra vinst av sin odling, privat eller hobbyvis. Den erfarenhet som Malawijanne besitter genom sin odling och genom de år han odlat så känns det lite som om diskussionen hamnar lite på sned. Att huvudsyftet med hans odling ligger på ett helt annat plan än att gå med ekonomisk vinst är ett val han gjort efter att ha sett vad marknaden vill ha och vad han vill odla...det är inte svårare än så.
                Senast redigerad av StefanL; 07 February 2007, 15:10.

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av Malawe
                  Det där händer ganska ofta när man är småodlare. Handlaren vet att han har övertaget och ofta utnyttjar han detta...vilket inte är helt orimligt då han ska leva på sitt yrke medans småodlaren har det som en rolig hobby.

I övrigt så har tråden varit intressant, men nu på sistone halkat över på något som egentligen inte har mycket med ämnet att göra...men ändå är en intressant diskussion...som dock förekommit många gånger.

I övrigt, ännu mer...Malawijanne är en storodlare som vet reglerna för att dra vinst av sin odling, privat eller hobbyvis. Den erfarenhet som Malawijanne besitter genom sin odling och genom de år han odlat så känns det lite som om diskussionen hamnar lite på sned. Att huvudsyftet med hans odling ligger på ett helt annat plan än att gå med ekonomisk vinst är ett val han gjort efter att ha sett vad marknaden vill ha och vad han vill odla...det är inte svårare än så.
                  ja jag vet stefan att det här ämnet har ventilerats många gånger förut, men jag kan inte hålla mig för att det ligger mig varmnt om hjärtat att försöka berätta hur det ligger till med marknaden.
                  sedan kommer det ju alltid någon ny som kan lägga in sina synpunkter och det är ju alltid roligt.
                  men det är väl så att det kommer alltid upp en del trådar gång på gång, tex räkmix vara eller inte vara. mvh janne

Kommentar

• dinajel
                    Användare
                    • November 2004
                    • 569

Det finns ju ett fjärde konkurrensmedel, som ni inte har nämnt ännu (alltså utöver pris, produkt och plats). Nämligen promotion/påverkan. Reklam. Vill man kunna leva på att sälja svenskodlade ciklider så kanske det är reklam man måste ta till? Är det någon som har provat det och har tillräckliga kunskaper inom ämnet?
                    Daniel Andréasson

Kommentar

• daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1338

Ursprungligen postat av dinajel
                      Det finns ju ett fjärde konkurrensmedel, som ni inte har nämnt ännu (alltså utöver pris, produkt och plats). Nämligen promotion/påverkan. Reklam. Vill man kunna leva på att sälja svenskodlade ciklider så kanske det är reklam man måste ta till? Är det någon som har provat det och har tillräckliga kunskaper inom ämnet?

Jag tycker du har en poäng där, 'svenskodlad' borde kunna vara ett försäljningsargument lika väl som 'VF', fast av helt andra anledningar.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Acca
                        Användare
                        • January 2007
                        • 60

okej jag har aldrig påstått att jag är en mästare på att förklara i skrift, så jag kan säkert ha skrivit något som kan tolkas fel.
                        men du skrev i ett tidigare inlägg att du var på rätt väg med din odling,
                        och med din odling så menade du dina golden yngel som just nu var så små att dom inte gick att sälja, sedan säger du att du kommer följa kjells råd att odla på fiskar som säljer, men kjells råd var ju att inte sälja ciklider, så det var därför jag skrev att jag har tydligen missat något, för du kan väl inte mena att du odlar på golden skulle vara på rätt väg.
                        om nu rätt väg är att minimera kostnaderna för din odling.
                        och sedan måste jag få nämna din marknadsundersökning, man får ju hoppas den dan dan du står där i zooaffären med din spann med dina goldenyngel, det är att innehavarn står för sitt löfte att köpa dina yngel, för det kan ju vara så att han köpte in goldenyngel förra veckan och då kanske han inte är så intresserad att köpa in dina dubbelt så dyrt.
                        Å jösses. Ska vi ta det sakta? Jag har aldrig påstått att JAG vill tjäna stora pengar på det jag säljer. Är du med så långt? JAG odlar ciklider. Kjell säger att det inte är lämpligt att odla ciklider OM man vill tjäna stora pengar på sin odling. Fortfarande med? DET rådet som Kjell gav gäller därmed inte mig.

Ja, jag anser att utifrån dom 7 råd Kjell gav angående foder, korsningar, utrymme, kvantitet, arter, vattenvärden och avelsdjur så tycks det för en amatör som mig som att jag är på rätt väg vad dessa kategorier beträffade. Fodret kan bli bättre, det finns ingen risk för korsningar hos mig, dom har gott om utrymme, jag odlar i en så liten skala som marknaden kan ta upp, jag odlar en art som tycks vara säljbar här, jag försöker hålla så bra vattenvärden jag kan och jag väljer avelsdjuren med största omsorg. Det är - så här långt - rätt väg enligt mig. Men nej, det betyder inte att jag faktiskt får sälja när det är dags, men jag har gjort vad jag ha kunnat för att så ska ske.

Om rätt väg vore, som du skriver, att minimera kostnaderna för min odling så skulle jag börja dra upp eget levandefoder och proppa fulla karen med levandefödare - men jag är en hobbyodlare, det är inte vad jag strävar efter. Det betyder dock fortfarande att den som VILL tjäna stora pengar på sin odling lämpligen säljer: Det som efterfrågas, där det efterfrågas.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av dinajel
                          Det är väl preskiberat nu så jag kan väl nämna det
                          På den tiden jag var grossist/hade affär och en odlare hade odlat fram en ny art så hade jag två priser.
                          1/ Standardpriset för t.ex. en mbuna i en viss storlek oavsett art
                          2/ Om en odlare hade odlat en ny art så kunde jag betala ett högre pris i början förutsatt att odlaren fotade fisken, samt skrev en artikel till Ciklidbladet om den nya arten ifråga. Om inte detta gjordes så spelade det ingen roll hur ovanlig och svårodlade den nya arten var - priset jag betalade blev ändå detsamma som för "de gamla vanliga" mbunorna

Kommentar

• Gäst

Reklam och marknadsföring låter väldigt bra! och visst är det bra. men underlaget måste komma underifrån dvs oss akvarister. Så länge som inställningen är att bara vf gäller så har odlat ingen kraft.så det lätt att måla in sig. Vi akvarister vill ju köpa vf till odlat pris och vem vill inte spara, så nog gäller moment 22.

Kan ju nämna att när jag själv jobbade i butik och det var singapore odlat som var billigast men hade stora problem med kvalite,så köptes danskodlat in men trots nån enstaka krona i pris och promotande för den odlade så köptes uteslutande de singapore importen. huvva

Visserligen har har det nu gått 10-15 år så läget kanske är bättre nu men tvivlar. fisken blir mindre och färglös och tjeckien ja i och för sig kommer även skapligt därifrån ibland men nog varierar det väldigt.

Påtryckning tror jag lär komma ifrån oss till handlarn,till grossisten som då lär ge alternativ men som sagt det är upp till oss och påverka. Men nog är som att spotta i motvind. Efter en diskussion här påforumet så visade Janne bild på sina röda röda rödsebra jag tjatade då på ett par handlare som tar fisk från grossist som Janne levererar till men men när handlarna tar hem rödsebra vad händer jo de vanliga små bleka tjeckerna kommer så lätt är det baske mig inte.

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Snälla du - du tror väl inte att fraktkostnaden för elektronikprylar är lika hög som för akvariefisk. Elektronik etc. skickas i en container, medan fisk etc. tas som expressflygfrakt.
                              Jag har för övrigt för om åren importerat såväl fisk som "döda ting" från Asien och fraktkostnaden skiljer sig markant.
                              Köpte jag "döda ting" för 1.000 spänn så låg fraktkostnaden på högt räknat 100 kronor. Köpte jag fisk för 1000 så låg fraktkostnaden på ca 1500-2000.
                              Med andra ord en enorm skillnad i fraktkostnad.

Angående att man inte skulle kunna få sålt enbart i Sverige så beror det självklart på vilka arter man odlar. Vet nog skulle man t.ex. kunna kränga 100.000 Ancistrus, 200.000 svärdbärare, platy eller guppy utan större problem i Sverige. Så jag skulle nog vilja påstå att väljer man bara rätt arter så lär man nog utan större problem kunna sälja så mycket inom ens närområde (om man inte bor i Norrlands inland) att man kan leva på det.
                              Har aldrig diskuterat pris skilnaden mellan dött o levande
                              Det vi diskuterade var massproduktion=export till hela världen
                              Det är billigare att produsera i ett u land så jag kan inte förstå varför du inte kan innse det
                              Sen är det väl rätt obetydligt vilken fisk det handlar om när löneskilnaden är så markant

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Om man producerar fisk i ulandet ska man väl för sjutton inte utnyttja deras arbetare till bottenpriser?Mvh Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...