Ca i 325-literskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Ca i 325-literskar

    Jag har ett tomt 325-literskar som jag skulle vilja ha Centralamerikaner i. Vad skall jag välja för sorter. Helst vill jag ha ciklider som man kan ha tillsammans med växter. Bifoga gärna bilder.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    #2
    Zebra eller eldbuk robusta och lättlekta fiskar

    Kommentar

    • Wirre
      Användare
      • November 2006
      • 50

      #3
      En sak man bör tänka på om man har sebra och eldbuk är vad man ska göra med alla yngel som dom producerar om man tänkt ha honor och hanar. Själv matar jag påfågelcikliderna med ynglen.
      720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

        #4
        Var är alla Ca-experter!! Hade jag frågat om en afrikansk ciklid så hade jag fått masor av svar, Ni som hålller på med Ca brukar ju klaga på dålig uppmärksamhet av era fiskar.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Glöm växterna, i med snygga "skogspinnar" rötter osv. Eventuell några stora svärdsplantor, välförankrade.

          Ögna igenom Ca tråden, där finns ju en massa bilder som räcker till för att få aptit.

          Nicaraguaciklider är ju snygga, likaså jaguarciklider, eller dovi. eller ...... ja det finns ju otrolgt många snygga och intressanta fiskar i c-amerika.

          Men du kan inte ha så många i akvariet (det är inga troffar )
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Var är alla Ca-experter!! Hade jag frågat om en afrikansk ciklid så hade jag fått masor av svar, Ni som hålller på med Ca brukar ju klaga på dålig uppmärksamhet av era fiskar.
            Om du kolla artregistret så finns det en hel del arter som stannar runt 15 cm, större arter än så tycker jag inte att du ska välja till det akvariet, då skulle jag rekomendera 2-3 arter. Om du inte vill ha något stort förståss!? Då blir det bara 1 art. Problemet med många CA är ju att det inte är lätt att få tag i..Men kolla runt lite och säg sen vilka arter du skulle kunna tänka dig så ska vi se om det kan funka..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • February 2004
              • 1127

              #7
              skulle Neetroplus panamensis och Thorichtys helleri och multispinosa funka i ett 325-literskar
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                skulle Neetroplus panamensis och Thorichtys helleri och multispinosa funka i ett 325-literskar
                Jaa det skulle kunna funka, tror nog att Panamensen är den tuffaste av dom men köp då ca 6 st ungdjur av varje så får dom växa upp ihop, sen får du gallra vart efter dom växer..Panamense och Helleri kan nog vara svåra att få tag på i dagsläget eller har du hittat dom?
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1127

                  #9
                  [QUOTE=Beast]Jaa det skulle kunna funka, tror nog att Panamensen är den tuffaste av dom men köp då ca 6 st ungdjur av varje så får dom växa upp ihop, sen får du gallra vart efter dom växer..Panamense och Helleri kan nog vara svåra att få tag på i dagsläget eller har du hittat dom?[/QUOTJa helleri har dom haft här hos håvmästarna. Panamensisn är det svårare med. Skulle man kunna ha Sajica istället?
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

                    #10
                    [QUOTE=Matz Karlsén]
                    Ursprungligen postat av Beast
                    Jaa det skulle kunna funka, tror nog att Panamensen är den tuffaste av dom men köp då ca 6 st ungdjur av varje så får dom växa upp ihop, sen får du gallra vart efter dom växer..Panamense och Helleri kan nog vara svåra att få tag på i dagsläget eller har du hittat dom?[/QUOTJa helleri har dom haft här hos håvmästarna. Panamensisn är det svårare med. Skulle man kunna ha Sajica istället?
                    Ja Sajica o Panamense är nog rätt lika vad det gäller att vara aggressiva..
                    Jasså Helleri finns att få tag i! Hmm Dom har jag varit sugen på länge. Håvmästarna ligger i Växjö alltså?
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

                      #11
                      [QUOTE=Beast]
                      Ursprungligen postat av Matz Karlsén

                      Ja Sajica o Panamense är nog rätt lika vad det gäller att vara aggressiva..
                      Jasså Helleri finns att få tag i! Hmm Dom har jag varit sugen på länge. Håvmästarna ligger i Växjö alltså?
                      Tyvärr var dom slutsålda när jag var nere idag. Jepp! håvmästarna ligger i Växjö.
                      Senast redigerad av Matz Karlsén; 30 January 2007, 22:01.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1127

                        #12
                        Om jag bara har en art skulle jag då kunna ha någon störrre art i mitt 325-literskar?
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2277

                          #13
                          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                          Om jag bara har en art skulle jag då kunna ha någon störrre art i mitt 325-literskar?
                          Hej Mats.
                          Jag hade 1 par stora Jaggor i en 300L kar för ett tag sen funkade strålande lekte varannan månad men det gäller att hitta ett stabilt par... sen gräver dom ju kraftigt vid lek!
                          Senast redigerad av Micke Jarhl; 01 February 2007, 09:11.
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

                            #14
                            Även ett par Jack Dempsey skulle funka i det karet, du kan ju köpa ett gäng småttingar som du försöker få ut ett lekpar av. Inred med stora stenar och en dröse rötter samt lite tåligare större växter.
                            ||||

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

                              #15
                              Håller med om att Jack Dempsey är ett bra val. Dom jag skulle undvika är alla sorters Viejor då dom alla blir stora och kräver simmyta..
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...