Röda mygglarver och mask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Röda mygglarver och mask

    Hej!

    Jag har förstått det som att röda mygglarver kan sprida mask. Är det riktigt uppfattat?

    Jag ger dessa mygg till klogrodorna vi har, men har även vid något tillfälle gett det som kalasmat till fiskarna. De ser verligen ut att uppskatta det, men hur farliga är dessa mygglarver egentligen...?

    Sen talas det ibland om allergirisk vid hantering av dessa. Någon som vet hur det ligger till med allt detta?
  • Vic
    Användare
    • September 2006
    • 94

    #2
    jag har för mig att det var så att vid mycket hantering av mygglarver gör dig allergisk.
    dom flesta akvaristerna avråder dig från att använda mygglarver, det kan vara så att dom kommer från dåligt vatten som gör fisken sjuk

    Kommentar

    • eriahl
      NCS Medlem
      • December 2003
      • 110

      #3
      Ge dom vita mygglarver eller mysisräkor ist. Så slipper du risken att bli allergisk

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Mycket frysfoder kan sprida sjukdomar om det är dålig kvalisort på det. Röda mygg undviker jag helt och hållet, eftersom det ger mig sanslösa allergireaktioner. Jag vet att firrarna älskar det, men mina armar börjar klia sanslöst bara genom att vara nere i ett kar där man matat med röda mygg. Har även gjort allergitest med röda mygg, och det var exakt det som gav allvarligast utslag. Rekommenderar verkligen inte att köra med röda mygg, det finns mängder med annat foder som funkar precis lika bra. Trist att jobba upp en allergi om man inte har det sedan tidigare (ja, även då iof).

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • June 2006
          • 156

          #5
          Tack för svaren!

          Mysisräkorna och de vita larverna som nämndes, funkar de precis lika bra alltså? Och -jag vet ju att detta är ett ciklidforum, men, om nån har erfarenhet av dessa- går det lika bra för grodornas del också?

          Det där med allergi är något att ta på allvar!

          Andra otäckheter jag läst om just röda mygglarver är att de skulle ha en liten "hake" längst bak, som i värsta fall kan skada djuret man matar. (Sant?)
          Samt att de kan bära på en äcklig mask som borrar sig fast i analen på fisken (grodorna?). Lät inte särskilt lockande. (Det var nog någonstans på forumet jag läste det senare?)

          Men vad är då skillnaden mellan "odling"(?) av de röda respektive vita larverna?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Mysis och vita mygg borde tom vara bättre för många ciklider - de innehåller mer ballast, dvs skal och sådant som gör att tarmarna oftast funkar bättre. Hur de funkar till grodorna vet jag inte - är det klogroda du syftar på är jag 99 på att de i vart fall kommer att kasta sig över vita mygg.

            Någon hake på de röda har jag inte läst om, så där säger jag pass. De vita är rätt rovgiriga om du matar med levande, så har du små (verkligt små alltså) yngel i karet kan de vita äta upp dem. För sjöciklider är de flesta yngel så stora att de är utom fara, möjligen kan de vita äta snäckskalslekares och jullars yngel (de är hyfsat små när de kläcks).

            Röda mygg kan innehålla nematoder (maskarna), men har de varit frysta är det sällan någon fara. Trots att firrarna älskar de röda så undviker jag dem i allafall, det är alldeles för många problem som kan komma med dem.

            Odling av röda mygg sker i skitig botten. Liksom tubifex trivs de med sådant. Vita mygg vet jag inte om man odlar, men man kan fånga dem på vintern i stora mängder på öppet vatten i sjöar. De vita kommer alltså från betydligt renare miljöer än de röda.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • eriahl
              NCS Medlem
              • December 2003
              • 110

              #7
              Mysisräkorna funkar bra, bara dom går in i munnen förstås så det inte är en pyttepytteliten groda

              Kommentar

              Arbetssätt...