Gälproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Gälproblem

    Tja, har fått något skit med firrarna hemma som är allmänt slöa och sedan så ser färgerna konstiga ut vid gälarna. Har ni nån aning om vad det kan var. 6 julididochromis o en ventralis dog oförklarligt för ett par veckor sedan. Vattenkvaliten verkar ok då de leker. Gifter eller parasaiter, vad tror ni.

    Mvh/ Joel
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Tja, har fått något skit med firrarna hemma som är allmänt slöa och sedan så ser färgerna konstiga ut vid gälarna. Har ni nån aning om vad det kan var. 6 julididochromis o en ventralis dog oförklarligt för ett par veckor sedan. Vattenkvaliten verkar ok då de leker. Gifter eller parasaiter, vad tror ni.

    Mvh/ Joel
    ja dog dom efter ett vattenbyte så skulle jag säga att kloret är boven.mvh janne

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Mycket tråkigt att höra men, mår alla plötsligt dåligt så skulle jag satsa en femöring på vattnet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

        #4
        Hej. Tycker att de blir slöare med tiden. Kan ju vara klor också. Men frågan är vad jag ska jag använda för medicin om de nu är sjuka. har aldrig haft problem med detta förut.

        Mvh/ Joel

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Det första du kan prova är att öka syresättningen( helst så att du får ett vitt skum i karet) samt salta ordentligt.
          Om det är kloramin så hjälper det. Redan dagen efter ska du se förbättringar annars måste du nog prova något mera drastiskt.
          Det kan även vara ph svängningar. Kör du med bikarbonat?
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

            #6
            Hallo. Var o köpte ett nitrat-test hos den lokala fiskhandlarn då det var flera kunder som hade haft problem med det. Gjorde ett test precis som det blev utslag på dock inte illrött men iaf lite brunt/oranget på. Fick som tips att man skulle göra vattenyten ofta tills det var borta, stämmer det. Tack för hjälpen LN.

            Kommentar

            Arbetssätt...