Gälparasiter på diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    Gälparasiter på diskus.

    Är det någon som har tips om effektiv behandling av gälparasiter på diskus? Är det någon som använt Sterazin med lyckat resultat eller är det något medel man kan köpa på apoteket som gäller?



  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #2
    det finns massor av medel som hjälper.
    dom du köper på akvarieaffären innehåller samma sak som det du köper på apoteket men det är billigare om du skall ha större mängder att köpa från apoteket.
    det tillkommer också kostnad för veterinären som skall skriva ut receptet, jag tror det var 60:- så om du skall ha till en burk och en behandling så är det enklast att köpa något från akvariehandlaren.
    Ett preparat du köper på apotek och som används till parasiter är Formalin som är lite vådligt att använda då det är mycket starkt men garanterat tar död på parasiterna men om du feldoserar så tar det fisken också.
    Det skall heller inte används i ditt akvarium och har du ett inrett akvarium så hjälper det inte att ta ur fisken och behandla i ett annat och sedan stoppa tillbaka dom i det möblerade akvariet för då finns det parasiter kvar där och så var allt igång igen...
    så prova med något från butik.


    Kommentar

    • totte

      #3
      hej!
      det bästa är att höja temperaturen till ca 33grader om det är möjligt,
      (det kanske inte är så bra om du har andra fiskar som inte tål det i samma kar) och häll i jodfritt salt!
      oslagbart
      lycka till

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

        #4
        Hej Ante o Totte.
        Jag är inte säker på att det är parasiter, börjar faktiskt tvivla.
        Har provat med temphöjning, 35 grader i en vecka + plus salt. Diskusarna mådde bra men andningen var fortfarande snabb tyvärr. De är pigga o matglada men andas snabbt, trots bra ytrörelse. Har provat med ett droppfilter som jag har i mitt kar med Uaru, ingen skillnad. I det karet har droppfiltret stor betydelse på andningen - nästan inga gälrörelser alls sedan jag startade det. Ante - du säger att det finns massor med medel som hjälper, har du nå´t förslag till att börja med? Jag gillar inte att medicinera över huvudtaget... men vad gör man?

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

          #5
          ja, 35 grader skulle då få mig att andas fort... sänk tempen till 28-29 om du haft det i en vecka och se vad som händer.
          när vattnet är så varmt så är det svårt att hålla syrehalten och fiskarna kan börja andas fort pga. syrebrist och om det är så enkelt så är det ju onödigt att medicinera.
          kolla också att alla vattenvärden är ok så att det inte är något med det som gör att dom är stressade.
          kolla att dom använder båda gälarna lika mycket eller att dom inte har gälarna konstant utspärrade, efter det så kan du börja fundera på medeciner.

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • June 2002
            • 227

            #6
            Vattnet blir blått är den enda effekten jag märkt med Sterazin.Konstigt att de kan tjäna pengar på detta!Nåja grovsalt finns att köpa i matbutiker som tur är.Annars hade väl grovsalt kostat minst ett par hundra kronor hektot i akvarieaffären.

            Hjälper inte salt och värme så är det nästan kört om man inte är beredd att lägga ut en massa pengar på medicin.Då kan man fråga sig om det är värt det, eller helt enkelt avliva och köpa nya fiskar.
            Visst kan det kännas hårt men det är ändå bara kalla fiskar till syvende och sist.

            SALAR
            SALAR

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

              #7
              nja, att spola ner fiskarna i toan pga ett parasitangrepp tycker jag är att ta till i överkant.
              -nog går det att ta bort parasiter utan problem.


              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

                #8
                Jag medicinerar ytterst sällan mot gälparasiter då det har en tendens att komma tillbaka. Annars är det formalin eller kaliumpermanganat jag använder. Viktigt är dock att man upprepar kuren parastien lever i en cykel.

                Varför man höjer temperaturen hos diskus är för att då stimularas oftast diskusens matlust. Parasiterna i magen minskar i antal och fisken börjar att äta mår allmänt bättre och kan själv bekämpa parasiten.

                Samma sak med vattenbyten. Byter man mycket vatten ca 50% varje dag under en 14 dagar så räcker det till att stimulera fisken att må bättre börja äta och då bekämpar den problemet själv.

                På samma sätt fungerar oftas mediciner att de dödar ett så stort antal av parasiterna att fisken får möjlighet till att återhämta sig och ta hand om det sista själv. Parasiten finns dock kvar i ett mindre antal som fisken inte störs av.

                Ett lågt pH (4) under 14 dagar hjälper det även fisken att minska antalet bakterier. Så att den kan återhämta sig.

                Missköter man det hela med vattenbyten etc. Så kommer problemet tillbaka.

                Johan Nilsson
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • November 2002
                  • 157

                  #9
                  Angående Gälparasiter!
                  Jag rekommenderar höjning av temp, till 33-35 grader några dagar så
                  det som också är viktigtär att ha 28-29 grader i aklvariet bra skötsel
                  är A och O i diskusskötsel det eliminerar en hel del. mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

                    #10
                    Bara för att discusarna andas fort behöver inte det medföra att de är sjuka, det är i alla fall min erfarenhet. Om de andas med båda gälarna samt äter och är oskygga ser jag ingen anledning till oro. Stirra er inte blinda på siffror om andningsfrekvenser som står i böcker utan titta på hur fiskarna verkar må istället.

                    // Magnus

                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • May 2002
                      • 309

                      #11
                      Väcker liv i den här gamla tråden...
                      Nu har jag - efter mycket "forskande" lyckats importera Flubenol 5% (som inte finns att tillgå i Sverige). Det gjorde susen. Efter bara några dagar så var andningen fin o lugn på mina diskus. Men - det kostade "plenty"! 1 gram räcker till 3 behandlingar för 300 liter vatten. Så nu kan jag medicinera 599 gånger till :-)


                      Kommentar

                      Arbetssätt...