ok här kommer en till Kilesa willhelm.
Övertala mig att komma tilbaka till "rätt" sida!
Kollaps
X
-
-
Snart så har jag ett gäng av dessa gobitar!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Hej!
Hej!
Någon här ville visst komma över på rätt sida?Skaffa ett fungerande diskusakvarium större skönheter finns inte i vatten,Mvh Ann-MariKommentar
-
Själv vill jag slå ett slag för Central amerikaner. Detta pga att det faktiskt är riktigt kul att se en fisk gå från 4 cm till 20 på ett år.
Dessutom är de vackra, tåliga och hela tiden väntar man på bråk.
Enda problemet är faktiskt att de just växer snabbt samt är elaka. Men det är bara att skaffa större kar hela tiden och det kan inte vara fel.
Gå in o kolla på CA bildtråden så tror jag att ni håller med.
Men skall jag vara helt ärlig tror jag att det perfekta karet är det karet man själv tycker är intressant. Vilken art det sedan är spelar mindre roll bara de ökar vetgirighetenMagister Mundi sum!Kommentar
-
Efter flera år med många och stora akvarium, dagliga vattenbyten och stora sydamerikanska ciklider svalnade intresset och det mesta såldes...kvar blev frugans 8-kantiga möbelakvarium på 80 liter. Av en kompis fick jag ett gäng snäcklekare och plötsligt blev det roligt med akvarium igen. Snabbt inreddes burken med faxesten i bakändan och lite vallisneria och naturligtvis lite vinbärssnäckor. 4 st prinsessan av Burundi inhandlades och det verkar fungera riktigt bra, och jag lovar att det händer någonting i akvariet hela tiden även om fiskarna inte har så mycket färg utan mest är grå så uppvägs det helt klart av aktiviteten !
Ursprungligen postat av Lennart 2Ja jag håller helt med sedan har jag upptäckt med åren att intresset skiftar och focus hamnar på andra arter eller världsdelar. Men vissa fiskar har en tendens att återkomma i akvarierna även om det ibland kan ta flera år.
Att säga att det ena är bättre eller sämre än nått annat ja det kan då inte jag säga.
Sedan kanske man vill munhuggas lite ja OK.
Att en del är så ombytliga så att ena gången så "diskus är så tråkiga så man somnar framför akvariet" till "Tangayika ska det vara så det händer något" Sedan efter 3-4 månader så svänger det åt nåt håll eller rent utav tillbaka igen. Njae nog tycker jag att man åtminstone kan ge den nya arten/fisken en rejäl chans den finns ju många sidor av ett mynt,se till att upptäcka fisken riktigt, hur beteende skiftar efter olika förutsättningar m.m.m.
Många sk svårodlade arter har lyckade odlingar tack vare akvaristens tålamod.
Ja menar ett 30 liters med snäcklekare eller killis kan vara lika intressant som ett 900 liters med malawi,troffar,ca eller sa. naturligtvis på olika sätt.
Jag tror nämligen att om man flaxar hit och dit och på ett par år så tycker man kanske att man haft allt i fiskväg och karet säljs sedan har en fin och trevlig hobby tagit slut.Kommentar
-
det är knappast rättvisst att generalisera mbunas utan det är stor skillnad på vissa arter och även inom varje art finns det olika beteenden, har själv enbart de mer aggressiva arterna som M.Auratus mfl..pga att det det händer betydligt mer och det är en tillfredställande utmaning när man lyckas-dom påminner en hel del om Tropheus när man har dom på liknande sätt. (styggast är snyggast)
Tanganyika är superintressanta och vissa är riktigt snygga, Tropheus tycker jag som sagt har en del gemensamt med Mbunas, finns ju hur mycket variation som helst med tanganyika...Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar