Övertala mig att komma tilbaka till "rätt" sida!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Lennart2 om du åsyftar på mig i ditt inlägg så stämmer det när jag sa att det händer mycket i ett troffeakvarium det är sant men det är lika sant att det händer mycket i ett diskusakvarium också,jag håller nu på och drar upp ungdiskus till vuxna nu är det diskus och inget annat i fiskväg än diskus som gäller men för den skull förnekar jag ju inte att andra fiskar också har sin skönhet vilket dom givetvist har,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Ursprungligen postat av Robin
      Vilken sida? Zoopet?

Asg, njae kanske inte zoopet. cikldi.se för hela slanten så klart

hm, har bessinnat mig... liite iaf, diskusarna åker inte ut än på ett tag. men jag vet fortfarande inte vad jag vill ha. Har funderat på L. T Katale M/c Ob bloch. och för söka bygga runt den arten. hur skulle ni ha gjort om ni hade den arten och försökte bygga med fler arter runt, villka skulle ni haft?

mvh

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3613

Ursprungligen postat av Ante
        fast just nu sitter jag i lokalen och tittar på Alex Discusar med larver och nog var det lite kul när jag odlade discusar...
        -fast bara lite

Ha ha ha! Anar stor avundsjuka i lokalen denna vecka! =)

Om jag får kommentera denna tuppfäktning så anser jag att alla överdriver beteenden eller ickebeteenden på ciklider. Att mbunas ska vara stirriga eller att diskus är tröga och sega.

Haft både och. Mbuna är rappa fiskar. Och som deelay skriver måste man vara observant när man har mbunas. Och de som fortfarande inte kan se något beteende har nog inrett akvariet med ölburkar eller något annat skit som inte funkar som lekgrottor.

Diskus är lugna. Men oj va grymma fiskar. Så sent som idag när jag skulle sätta mig framför karet där de hade larver. Nog tusan är hanen framme och biter hackar på mig om jag kommer för nära. Och inte tala om vid matningsdax. I ett av diskuskaren har jag två hanar som alltid simmar jämnsides varandra runt hela karet efter varje matning för att se vem som är störst.

Tangayika har jag ingen erfarenhet av, så jag avstår att uttala mig om dem.
        Mvh Alex

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          Den som påstår att inte diskus kan bjuda på uppvisning är ute och cyklar i mitt akvarium kastar sig all 12 över maten när den kommer dom äter tamt ur handen,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

diskus e kalas fina att titta på men oj så känsliga. har jag märkt och det hjälper inte ens att man inhandlatt " bra" kvalitets fisk som steandker diskus heller. ( det där emd kvalitet är bara någt jag hör iofs så rätta mig gärna)

men jag sitter här nu å famlar i mörkret om vad jag skall göra...

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3613

Ursprungligen postat av Decimus
              diskus e kalas fina att titta på men oj så känsliga. har jag märkt och det hjälper inte ens att man inhandlatt " bra" kvalitets fisk som steandker diskus heller. ( det där emd kvalitet är bara någt jag hör iofs så rätta mig gärna)

men jag sitter här nu å famlar i mörkret om vad jag skall göra...

Säger bara ett ord.

Karantän.
              Mvh Alex

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Säger bara ett ord.

Karantän.

fisken jag hade var helt fria (förmodar jag) då jag inte såg, aggression, yttre felaktigehter så som svamp angrepp prickar röta m.m m.m. de åt. om än motvilligt. osv osv, vattnet var som det skulle. ENDÅ dog de..

Kanske bara skall ha mal, de får man iaf kämpa för att få ihjäl..
                ( kan dra flera historiar om flera av mina malar, man om jag säger så här, utan vatten i halvtimmar, temperatur svängningar,typ skit kallt te behagligt malawi temp, osv osv)

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Den som påstår att inte diskus kan bjuda på uppvisning är ute och cyklar i mitt akvarium ......
                  Vaa???!!! har du skaffat ett stort akvarium?
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

denna kombon funkar fint iaf Leptosoma , Kilesa och hästnosar
                    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• choffe
                      Användare
                      • November 2005
                      • 841

Ursprungligen postat av Tony
                      Ja, det förstår jag. Det krävs ju massor av övertalning för att släppa in tanganyikaciklider i sina burkar
                      det var ju flest röster på tanganyika menade jag ju, alltså dom flesta ville lära sig MER!
                      Christoffer Lundholm

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3613

fisken jag hade var helt fria (förmodar jag) då jag inte såg, aggression, yttre felaktigehter så som svamp angrepp prickar röta m.m m.m. de åt. om än motvilligt. osv osv, vattnet var som det skulle. ENDÅ dog de..

Kanske bara skall ha mal, de får man iaf kämpa för att få ihjäl..
                        ( kan dra flera historiar om flera av mina malar, man om jag säger så här, utan vatten i halvtimmar, temperatur svängningar,typ skit kallt te behagligt malawi temp, osv osv)
                        Vill inte gå OT. Men fisk kan ändå bära med sig bakterier som de gamla fiskarna inte tål eller tvärtom. Oavsett hur friska de är så kanske inte de du har sen tidigare är resistenta mot de nya fiskarnas bakterier.

Därför använder man sig av karantän.

Back to topic.

Sorry.
                        Mvh Alex

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

har testat på en hel del. just nu har jag tanganyika malawi sa och nån enstaka från asien. men det som jag håller som NR1 är helt klart tanganyika. visst malawi kan matcha dom i färg men inte på betende biten. sa nja de finns ju stor variation där och då tänker jag inte minst på alla icke ciklider som kommer därifrån som jag nästan finner mer intresanta än cikliderna. sen så när det gäller discus så finns det en anledning till mitt val att placera akvariet just i sovrummet

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9104

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Jättefina! Mer bilder på Kilesan
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Ursprungligen postat av Falköping Andreas

Hur fräckt som helst, men jag tror jag har för litet, 250 räcker nog inte för dem fiskarna?

Kommentar

• Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

Hur fräckt som helst, men jag tror jag har för litet, 250 räcker nog inte för dem fiskarna?
                                skulle kanske rekomendera lite större men är nog ingen omöjlighet att få det att funka...

Kommentar

Arbetssätt...