Övertala mig att komma tilbaka till "rätt" sida!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Ursprungligen postat av LN
    Hejja Annmari om ja tittar åt vänster och hejja Wilhelm om ja tittar åt höger
    Med Tanganyika och SA i samma rum så måste jag hålla med Annmari
    (Sorry Wilhelm )
    Vackrare, mer färg kanske mindre aktion men...men..
    Tittar jag åt vänster så ser jag SA och CA, tittar jag åt höger så ser jag Tanganyjka, tittar jag ännu längre åt höger så ser jag Regnbågsfiskar från Australien. Kollar jag bakåt så är det CA kollar jag upp till vänster så är det Mexico som gäller och ett litet snäpp åt höger så är det Killis ifrån Afrika och uppåt höger så finns de rödaste juvelciklider. Det var bara ett rum.

Jag tror att jag har fisk från alla världsdelar men just nu så är det Tanganyjka som ligger varmast om hjärtat.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Ursprungligen postat av panna
      Hur är det egentligen med leptosoma utinta? Enligt artbeskrivningen här på Ciklid.se så står det att det ska vara 500 liter och 60 cm höjd. Sedan står det att det är en stimfisk. Stämmer det eller vad gäller? Är lite sugen men har inget 500 liters. mvh. Jouni
      Jo det är en stimfisk och därför ska man ha många i ett kar annars så blir det dödsmisshandel.
      Nu kan man inte ha lika stora stim som i T-sjön , men ett 20-tal bör man i allafall ha.
      Och 500 liter är inte heller ett måste utan helst och kanske ännu större.
      Var o kollade Choffes kar idag och det var ju inte stort, men gruppen var ju väldigt fin och harmonisk. Så ung 15 djur i ett drygt 200 liters bör kunna gå bra.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9104

Ursprungligen postat av annmari
        hej!
        Tyvärr inte Mikael det är flerta år sedna jag hade den,till LN diskusär en skönhet diskus har allt en toppciklid ska ha du får faktiskt ursäkta mig Wilhelm men jag äälllsskkkaarr diskus,Mvh Ann-Mari
        Du kommer att ändra dig du oxå snart, det har du ju gjort tidigare ett flertal ggr eller hur?

Jag äälllsskkkaarr Troffar, Jag älskar altum, jag älskar malar osv osv.

Jag gillar alla fiskar, tom troffar, men såna vill jag inte ha hemma.
        mvh Wilhelm

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Ursprungligen postat av choffe
          okej då....jag har egentligen bara erfarenhet av mbunas

jag har i mitt 222 liters leptosoma utinta, compressiceps "shell", marlieri, brevis "sunspot" ikola. sen ska jag ha någon xenotilapia också.
          det som sätter fart på karet mest är just nu shellisarna. men dom andra håller ju också på....jag tycker att tanganyika är väldigt intressanta att se på!!! varför är det då så att olika undersökningar har gett resultatet att ca 40% av alla akvarister har tanganyika!?

mvh christoffer
          va trötsamt att läsa att mbunas inte skulle ha beteende..vad har du haft för arter och på vilket sätt? (jag tycker om Tanganyika men det ena behöver inte utsluta det andra..)framförallt en passning till annmari
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

varför är det då så att olika undersökningar har gett resultatet att ca 40% av alla akvarister har tanganyika!?
            mvh christoffer
            Den undersökningen skulle jag vilja se =)
            Många har svårt att uppfatta beteende hos mbuna, förmodligen därför att det går så fort... men att det skulle innebära att dom inte har ett är ganska fel men som sagt... man kan inte sitta och halvsova framför burken o tro att man ska hänga med =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Nej Wilhelm jag har nu gått igenom både malawi och tanganyika vid flera tillfällen diskus har jag alltid haft men nu är det diskus kommer inte och ändra på det,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

Jag tycker att alla akvarister skall köra afrikansk fisk.För då blir det fler vackra SA exemplar kvar till mig.

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

som någon skrev, Discusar är som Kristina Lugn på valium....
                  Amerikaner är mest bara tråkiga..
                  Malawi är ganska trevliga, men det känns ibland om om man har 25 varianter av samma sak.
                  Så vad har vi kvar? Tanganyika
                  -nä allvarligt, kör det som intresserar dig personligen.
                  (men allt jag skrivit ovan stämmer )

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9104

Tur att det finns fiskar i alla världsdelar och att akvarister har olika tycke o smak
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

fast just nu sitter jag i lokalen och tittar på Alex Discusar med larver och nog var det lite kul när jag odlade discusar...
                      -fast bara lite

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Tur att det finns fiskar i alla världsdelar och att akvarister har olika tycke o smak
                        Ja jag håller helt med sedan har jag upptäckt med åren att intresset skiftar och focus hamnar på andra arter eller världsdelar. Men vissa fiskar har en tendens att återkomma i akvarierna även om det ibland kan ta flera år.

Att säga att det ena är bättre eller sämre än nått annat ja det kan då inte jag säga.

Sedan kanske man vill munhuggas lite ja OK.

Att en del är så ombytliga så att ena gången så "diskus är så tråkiga så man somnar framför akvariet" till "Tangayika ska det vara så det händer något" Sedan efter 3-4 månader så svänger det åt nåt håll eller rent utav tillbaka igen. Njae nog tycker jag att man åtminstone kan ge den nya arten/fisken en rejäl chans den finns ju många sidor av ett mynt,se till att upptäcka fisken riktigt, hur beteende skiftar efter olika förutsättningar m.m.m.
                        Många sk svårodlade arter har lyckade odlingar tack vare akvaristens tålamod.

Ja menar ett 30 liters med snäcklekare eller killis kan vara lika intressant som ett 900 liters med malawi,troffar,ca eller sa. naturligtvis på olika sätt.

Jag tror nämligen att om man flaxar hit och dit och på ett par år så tycker man kanske att man haft allt i fiskväg och karet säljs sedan har en fin och trevlig hobby tagit slut.

Kommentar

• choffe
                          Användare
                          • November 2005
                          • 841

Ursprungligen postat av deelay
                          Den undersökningen skulle jag vilja se =)
                          Många har svårt att uppfatta beteende hos mbuna, förmodligen därför att det går så fort... men att det skulle innebära att dom inte har ett är ganska fel men som sagt... man kan inte sitta och halvsova framför burken o tro att man ska hänga med =)
                          okej då, nu kom jag föresten på at jag blandade ihop det med malawi men tanganyika kom iaf två!

men i vår förening frågades det vilken typ av föredrag som vi skulle bjudas på, och då var det med STOR marginal tanganyika som vann!
                          Christoffer Lundholm

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av Decimus
                            Övertala mig att komma tilbaka till "rätt" sida!
                            Vilken sida? Zoopet?
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

men i vår förening frågades det vilken typ av föredrag som vi skulle bjudas på, och då var det med STOR marginal tanganyika som vann!
                              Ja, det förstår jag. Det krävs ju massor av övertalning för att släppa in tanganyikaciklider i sina burkar
                              Tony Englund

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Ursprungligen postat av Tony
                                Ja, det förstår jag. Det krävs ju massor av övertalning för att släppa in tanganyikaciklider i sina burkar
                                Åhå! Det vet jag inte om det är!
                                Vissa kanske är drillade som av partiska ledare.
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...