Övertala mig att komma tilbaka till "rätt" sida!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Jag tycker att Wilhelm ska hålla sig till inlagd sill istället,hi,hi,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Mikael_S
      Användare
      • May 2006
      • 246

Ursprungligen postat av annmari
      sen tycker jag Frontosa är mycket fin jag hade en gång en frontosa som var 60 cm lång,mvh Ann-Mari

60 cm det var en stor bjässe, hur gammal var den? har du nån bild på den??
      Senast redigerad av Mikael_S; 26 January 2007, 21:12.
      Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Hejja Annmari om ja tittar åt vänster och hejja Wilhelm om ja tittar åt höger
        Med Tanganyika och SA i samma rum så måste jag hålla med Annmari
        (Sorry Wilhelm )
        Vackrare, mer färg kanske mindre aktion men...men..
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gäst

Hej!

hej!
          Tyvärr inte Mikael det är flerta år sedna jag hade den,till LN diskusär en skönhet diskus har allt en toppciklid ska ha du får faktiskt ursäkta mig Wilhelm men jag äälllsskkkaarr diskus,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

om jag får säja vad jag vill och jämföra discus, malawi och tanganyika så tycker jag såhär (såhär uppfattar jag saken lite...):

discus: jättefina fiskar! färgglada, stillsamma, simmar sakta fram och tillbaks. karet inreder man ju med rötter och grönt vilket gör att det tillsammans med blå, röda discus väldigt snyggt, en exklusiv prynad kan man säga

malawi: färgglada, rör på sig mycke, alla samma beteende...inredningen blir ju sten/grottor och kanske nån enstaka växt..

tanganyika: inte så jättemycket färg, men mycket intressanta beteenden! det finns ju grottruvare, munruvare, substratruvare mm....det händer väldigt mycket, dom bråkar och poserar för varandra. inredning blir sten och grottor med nån växt, typ samma biotop som malawi....

slutsats: discus tycker jag ska ha ett stort kar för att det ska blir riktigt snyggt, annars kan man inte ha så många. gissningsvis så kanske 5-7 st skulle vara lagom till ditt 250 liters. malawi kan bli lite långtråkigt (iaf så blev det så för mig efter ca 3 år) ett 20 tal kan va lagom till ett 250 liters. tanganyika så blir det mycket intressanta beteenden att iakta. man kan ha många olika arter som har olika beteenden och olika leksätt. drygt 30 firrar kan man nog trycka ner! tex, 20 leptosoma, 5-7 multifasciatus, ett hästnospar, 2-4 jullar.

lite om hur jag tycker hoppas det är till hjälp!

mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Erik Österlund
              NCS Medlem

• January 2005
              • 3788

Att alla malawi har samma beteende håller jag knappast med om!

Men det är klart att det beror ju på vilken plats man har också, blir det inga revirstrider så kanske man kan uppleva det som tråkigt...

Mitt 190 literskar med multisar, T. Brichardi och tidigare compressiceps "black kabogo" (sålda) händer det inte mycket i kan jag säga!

Allt handlar om hur karet är inrett och vilken kombination och vilka individer man har.

Mitt inlägg...

Kommentar

• choffe
                Användare
                • November 2005
                • 841

okej då....jag har egentligen bara erfarenhet av mbunas

jag har i mitt 222 liters leptosoma utinta, compressiceps "shell", marlieri, brevis "sunspot" ikola. sen ska jag ha någon xenotilapia också.
                det som sätter fart på karet mest är just nu shellisarna. men dom andra håller ju också på....jag tycker att tanganyika är väldigt intressanta att se på!!! varför är det då så att olika undersökningar har gett resultatet att ca 40% av alla akvarister har tanganyika!?

mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
                  Användare
                  • November 2005
                  • 841

det gäller att skaffa fiskar som bråkar om samma utrymme!
                  Christoffer Lundholm

Kommentar

• panna
                    Användare
                    • December 2004
                    • 233

Hur är det egentligen med leptosoma utinta? Enligt artbeskrivningen här på Ciklid.se så står det att det ska vara 500 liter och 60 cm höjd. Sedan står det att det är en stimfisk. Stämmer det eller vad gäller? Är lite sugen men har inget 500 liters. mvh. Jouni

Kommentar

• Erik Österlund
                      NCS Medlem

• January 2005
                      • 3788

Ursprungligen postat av choffe
                      varför är det då så att olika undersökningar har gett resultatet att ca 40% av alla akvarister har tanganyika!?

mvh christoffer
                      Kan ju bero på att en del personer inte har plats eller lust att ha akvarium som täcker 50% av boytan (konstigt nog ) men ändå vill ha intressanta ciklider.

Små kar = funkar för många tanganyikaciklider.

Eller också tycker de flesta som har akvarium hemma om sill helt enkelt

Kommentar

• Erik Österlund
                        NCS Medlem

• January 2005
                        • 3788

Ursprungligen postat av panna
                        Hur är det egentligen med leptosoma utinta? Enligt artbeskrivningen här på Ciklid.se så står det att det ska vara 500 liter och 60 cm höjd. Sedan står det att det är en stimfisk. Stämmer det eller vad gäller? Är lite sugen men har inget 500 liters. mvh. Jouni
                        Jag provade med leptosoma i mitt 190 liters men lämnade tillbaka dom dagen efter. Jag hade iofs bara fyra stycken men de var väldigt aggro och hanarna (två st.) lekte ihjäl den ena honan på mindre än ett dygn...

Tror nog att de passar i en större burk och i större grupp!

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Behövs ingen övertalning då du redan tycks veta vilken sida som är den rätta...

Håll dig på den sidan och njut av akvarielivet!

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Gråa?

Är de här grå?

njae, men men av 15 hanar så är det kansek en som ser ut så.?

och xenotilapian mkt mkt fin sant men man får nästa reflekteraden mot en lampa för att se dom färgerna

Kommentar

• Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

en grupp med leptosomer i ytvattnet och ett par hästnosar och kanske några Xenotilapia eller E.sp kilesa o duhar ett kanon kar
                              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9104

Ursprungligen postat av Decimus
                                njae, men men av 15 hanar så är det kansek en som ser ut så.?

och xenotilapian mkt mkt fin sant men man får nästa reflekteraden mot en lampa för att se dom färgerna
                                Alla hanar förutom dom som har blå stjärt ser ut så! Tror att jag har 20-25 hanar
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...