Val av filter mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fedex
    Användare
    • January 2007
    • 20

    Val av filter mm

    Har beslutat mig för att inskaffa ett kar på 400-450 liter som skall vara hem åt malawiciklider (haplissar). Har varit runt bland lokala handlare för att förse mig med infomation om filter, cirkulationspumpar mm. Men har inte blivit så mycket klokare....
    Just nu är frågorna många. Hur många liter/tim behöver man? Skall man satsa på innerfilter eller ytterfilter?? Behöver man en cirkulationspump eller räcker det med ett kraftigt innerfilter?? Vilka filter är prisvärda?? Doppvärmare, 1 eller 2? Har säkert missat en massa frågor men jag hoppas att Ni fyller i de luckorna jag missat.
    Ser fram emot den dagen då allt är på plats...
    Mvh

    Fredrik
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    #2
    Hej, i ett sånt kar skulle jag haft >2000 l/h fördelat på 2 pumpar, tycker det känns tryggt att veta om en skulle haverera så klarar den andra iaf. att driva runt karet själv ett tag.
    Cirkulationspumpar bakom filtermatta är aldrig fel, förutom kanske att det inte är så snyggt.. Har du möjlighet kanske moduler du kan trycka ner pumphuven och bitar av filtermatta i är ett alternativ. Doppvärmare (om det är nödvändigt, använder själv inga) kan väl också vara bra att ha 2 mindre av ifall den ene hänger sig så är den inte så kraftig att den värmer upp karet till en alldeles för varm temp.
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • johan eriksson
      Användare
      • May 2004
      • 159

      #3
      Jag föredrar lösningen med btn moduler och filtermatta som drivs av en cirkulationspump. En snygg lösning som inte blir så mycket dyrare än bra ytterfilter. Har aldrig sett poängen med att ha mer än en doppvärmare eftersom det bara blir den ena som värmer om man inte lyckas ställa in de precis lika, men vill man ha en i reserv så skadar det väl inte.

      Kommentar

      Arbetssätt...