Böja wp rör till 112l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Böja wp rör till 112l?

    Har skaffat en ställning med 12 st 112l. Dessa kar tänker ja driva med en membranpump.

    Ska införskaffa wp rör å böja tänkte ja till alla dom. Har igentligen 2 frågor. Hur böjer jag rören o vilken dimension är lagom till 112l?

    m.v.h Daniel

    p.s sliter som attan för å bli klar me min lokal! d.s
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Finns säkert flera sätt men här kommer två.
    Skaffa en bock fjäder som elektrikare använder.
    Fyll röret med sand och böj försiktigt.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Det finns ju nån spiral o stoppa i och sedan värma med en såndär värmepistol.

      Eller oxå fylla med sand och värma.

      Förresten, har du ingen kamera, så att vi som är nyfikna kan få se hur lokalen ser ut när du donar o håller på!

      Där ser man! LN alltid ett steg före!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • johan eriksson
        Användare
        • May 2004
        • 159

        #4
        Det enklaste för dig är att skaffa en fjäder att bocka med eftersom du ska bocka så mycket. Som ett tips kan du testa att bocka lite mer än du vill ha böjen för att sedan böja tillbaks, blir ofta enklare att få ut fjädern då.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Då får väl jag komma med det enklaste: Köp färdiga 90graders-böjar. Kostar inte många kronor. Jag tycker 32mm känns som det vettigaste, och sådana böjer man inte med lätthet vilka verktyg man än använder.
          Tony Englund

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

            #6
            Låter ju sjyst Tommy! Enklast är väl oftast bäst! Ska även ha 6st 300l gående på samma pump. Vilket kommer bli en 6100l/h membranpump.

            Den ska klara av 12st 112liter plus dessa 6 utan problem. Även fler kar om ja vill koppla på fler vid senare tillfälle. Har funderingar bara kring hur det blir om jag kopplar en syreslang till varje rör... Hur blir det med 300 liters karen? Räcker det med en slang ner där i ett exempelvis 32mm rör för att trycket ska bli ordentligt? Eller ska ja ha större rör i 300l? Eller kanske 2 slangar ner i samma rör?

            Har ju förstått att jag sätter ventiler på varje slang, så jag styr trycket i alla karen. Men just 300l vill ja ju ha ut mer kräm i. O helst bara en filter hörna. Kanske 2 rör i varje kammare med en slang till varje? Vanlig syre slang då...

            Va har ni för tips till mina 300l kar? Tack för era goa tips! Dom är välkommna!

            m.v.h Daniel
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

              #7
              Ingen? Rörstorlek, antal slangar till 300l? 32mm oxå?
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Vad är det för fördel att köra en större dimension? Blir det inte sämre flås i dem?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • December 2005
                  • 909

                  #9
                  Du har inga konstruktiva tips zaphi?

                  Va kör du? O vad skulle du rekommendera mig å göra med mina 300l?

                  m.v.h
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    hej. Jag provade att använda en "dammpump" membrampump som gav 72 liter luft/ minut till att driva 32 utgångar med 7mm luftslang. Det gick inte, trotts strypventiler.

                    En anledning till att använda 32r istället för 13mm elrör är att ljudnivån på "luftbubblandet" blir lägre. I allafall när man använder sig utav en sidkanalare.

                    Ang ditt 300 kar så testa först så att kapasiten räcker för ett hål, sedan kan du kanske göra ett till.

                    I mitt 500 kar så har jag två filterfickor med två 32r i varje som har en slang i vardera rör.

                    Tomas

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Vad är det för fördel att köra en större dimension? Blir det inte sämre flås i dem?
                      Borde bli bättre flås i dem, eftersom bubblorna flyttar mer vatten i ett större rör - fast givetvis finns det en gräns någonstans, där cirkulationen inne i röret blir större än det som kommer ut ur röret. Har inte själv provat med 32 mm, men ska baske mig göra ett test framöver. Själv kör jag med sidokanalare, och det händer inte ett smack med trycket i ledningarna ens om jag låter ett par hål för slang stå vidöppna. Det sjunker en aningens aning om jag drar ut ändproppen på ett 50-mm rör, och vid två öppningar försvinner trycket till karen. Kör minst 70 olika filter/andra pryttlar med luft i nuläget och fler ska det bli.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Borde bli bättre flås i dem, eftersom bubblorna flyttar mer vatten i ett större rör - fast givetvis finns det en gräns någonstans, där cirkulationen inne i röret blir större än det som kommer ut ur röret. Har inte själv provat med 32 mm, men ska baske mig göra ett test framöver. Själv kör jag med sidokanalare, och det händer inte ett smack med trycket i ledningarna ens om jag låter ett par hål för slang stå vidöppna. Det sjunker en aningens aning om jag drar ut ändproppen på ett 50-mm rör, och vid två öppningar försvinner trycket till karen. Kör minst 70 olika filter/andra pryttlar med luft i nuläget och fler ska det bli.

                        Hilsen,

                        P
                        prova då oxå 40mm när du ändå provar 32mm blir ännu bättre vattenflöde..........och om man vill kan man köra 2 slangar i dem..........

                        finns som sagt färdiga böjar att köpa vi ger 10kr för 32mm och 15kr för 40mm men iof är det ordentligt rabatterat företagspris..........
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • RiTu
                          Användare
                          • August 2005
                          • 15

                          #13
                          Lite av mina sanningar:Ju större diameter på röret ju mindre förluster.Böja större rör än 25mm med fjäder= jobbigt.Silikon i skarvar ä bra.
                          RiTu

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            prova då oxå 40mm när du ändå provar 32mm blir ännu bättre vattenflöde..........och om man vill kan man köra 2 slangar i dem..........

                            finns som sagt färdiga böjar att köpa vi ger 10kr för 32mm och 15kr för 40mm men iof är det ordentligt rabatterat företagspris..........
                            Mm, kan vara värt att testa 40 mm också. Behöver inte särdeles många, så dyrt lär det inte bli ens med högre priser. Nu har jag i vart fall tre kar och några idéer som jag vill testa. Blå filtermatta på kortsidan är bannlyst i lokalen "egentligen", men funkar idéerna så kanske. Det är i vart fall ett helsike att göra rent asen, och de släpper ifrån sig massor med skit när man lyfter dem. Sådant vill jag inte trixa med. Enkelt ska det vara!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Mm, kan vara värt att testa 40 mm också. Behöver inte särdeles många, så dyrt lär det inte bli ens med högre priser. Nu har jag i vart fall tre kar och några idéer som jag vill testa. Blå filtermatta på kortsidan är bannlyst i lokalen "egentligen", men funkar idéerna så kanske. Det är i vart fall ett helsike att göra rent asen, och de släpper ifrån sig massor med skit när man lyfter dem. Sådant vill jag inte trixa med. Enkelt ska det vara!!

                              Hilsen,

                              P
                              Ja med ditt filter så behöver du väl max en disktrasa som förfilter

                              du kan ju alltid bygga behållare till filtermattorna så att de drar från ovansidan ner i en burk typ glassburk.......då är det ju lättare att plocka ur utanm att skita net.

                              apråpå inget så du är inte sugen på att köpa en blå bil?.....den trivs ju i malmö
                              fungerar gör alldeles förträffligt nuförtiden
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...