Snappande fisk/främmande gaser?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • December 2005
    • 484

    Snappande fisk/främmande gaser?

    har haft detta ärende tidigare på tapeten,kanske på
    felaktig plats.

    Vattnet har blivit med väldigt mycket gasinnehåll och fiskarna
    snappar i ytan!

    Jag har gjort ren filter och grus(grovt) och bytt vatten 2 ggr.
    Nu håller jag på att byta en tredje gång.
    Ej satt i växter eller annat nytt föremål.

    Trots detta fortsätter fiskarna att snappa i ytan.De äter dock
    och verkar allmänt pigga.

    Vad är det som händer? I min 40-åriga ciklidkarriär har jag inte
    varit med om detta fenomen tidigare.

    Akvarievattnet i Umeå är väl ganska basiskt tror jag.Brukar
    tillsätta en dl.salt/100 l vatten.

    Tekniska utrustningen till ett 700 l akvarium är.

    20 l filtreringshink(makaroner,grov och fin blå.överst vadd)
    Pumphuvud Eheim 1260.(extern),Eheim 2252(3 box)intern.

    firrarna är: Jaguar,Cuban,Salvini+nån Dempsey och rivulatus.

    Tacksam för råd och kommentarer

    Håkan
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Mystiskt om de snappar i ytan och ändå äter och är allmänt pigga. Vid syrebrist brukar de bli slöare och stå och snappa hela tiden, ibland avbrutet av paniksimningar runt i karet. Vill du utesluta syrebrist kan du testa med en oxydator. Kan vara negativt för växterna, men firrarna brukar livas upp av extra syre och nedbrytningen av skiten går sanslöst mycket fortare.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • December 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Mystiskt om de snappar i ytan och ändå äter och är allmänt pigga. Vid syrebrist brukar de bli slöare och stå och snappa hela tiden, ibland avbrutet av paniksimningar runt i karet. Vill du utesluta syrebrist kan du testa med en oxydator. Kan vara negativt för växterna, men firrarna brukar livas upp av extra syre och nedbrytningen av skiten går sanslöst mycket fortare.

      Hilsen,

      P
      Hej Patrik

      Tack för dina intressanta och alltid lärorika inlägg.

      Nu har jag bytt 80% av vattnet för 3:e g! Nu är det
      slutsnappat.

      Märklig historia det här.Dum fråga. Kan det vara så att
      vattnet kan bli för syrebemängt?Kan kanske bli fråga om
      nån slags syrechock?

      1260-pumpen för ett jävla liv ibland och suger luft.
      Kan du dom där apparaterna?Finns det luftningsskruv tro?

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Ja, det låter skumt. Vattnet kan bli övermättat med syre, men då ser man oftast bubblor på inredningen (eller så bubblar det från växterna). Kolla t ex när du precis har fyllt upp ett kar med kranvatten - det är bubblor precis överallt efter ett tag. Normalt sett så kan du inte få vattnet övermättat med syre, krävs välväxande växter, oxydator eller annat trixande för att det ska uppstå. Syrechock vet jag inte ens om det finns, möjligen kliar det i gälarna om det sätter sig syrebubblor där. Fisk i välväxande växtkar trivs i vart fall bra med de övermättade syrehalterna under dagtid.

        Tror mer på att det kan ha varit en liten syrebrist i karet. Skulle tro att det handlar om att den skit som finns i karet har krävt syre för nedbrytningen, och då går firrarna upp och tar sig ett syretillskott. Att pumpen suger luft borde i det sammanhanget vara en fördel... fast inte i andra sammanhang, så gör något åt det. Luftningsskruv har jag aldrig sett på en Eheim, men sitter pumpen nära ytan kan den dra luft därifrån. För pumpen väsen hela tiden kanske det är något vajsing med rotorn - plocka isär och kolla. Om det är den som driver filtret kan cirkulationen inne i filtret ha blivit för liten - kanske det är orsaken till snappandet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • December 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Ja, det låter skumt. Vattnet kan bli övermättat med syre, men då ser man oftast bubblor på inredningen (eller så bubblar det från växterna). Kolla t ex när du precis har fyllt upp ett kar med kranvatten - det är bubblor precis överallt efter ett tag. Normalt sett så kan du inte få vattnet övermättat med syre, krävs välväxande växter, oxydator eller annat trixande för att det ska uppstå. Syrechock vet jag inte ens om det finns, möjligen kliar det i gälarna om det sätter sig syrebubblor där. Fisk i välväxande växtkar trivs i vart fall bra med de övermättade syrehalterna under dagtid.

          Tror mer på att det kan ha varit en liten syrebrist i karet. Skulle tro att det handlar om att den skit som finns i karet har krävt syre för nedbrytningen, och då går firrarna upp och tar sig ett syretillskott. Att pumpen suger luft borde i det sammanhanget vara en fördel... fast inte i andra sammanhang, så gör något åt det. Luftningsskruv har jag aldrig sett på en Eheim, men sitter pumpen nära ytan kan den dra luft därifrån. För pumpen väsen hela tiden kanske det är något vajsing med rotorn - plocka isär och kolla. Om det är den som driver filtret kan cirkulationen inne i filtret ha blivit för liten - kanske det är orsaken till snappandet.

          Hilsen,

          P
          Nu går fan på torra land!
          Vad tror Patrik och ni andra om detta?

          Firrarna har ju betett sig lite underligt.Kanske har
          framgått här på forumet på sistone?
          Några gaser verkar det inte vara fråga om.Jag har ju noggrannt
          gjort ren det mesta i 700 l burken.

          När jag kommer hem från besöken till de riktigt stora behållarna
          efter helgen upptäcker jag att vattnet i burken innehåller elström!!

          När jag stoppar ner fingrarna för att rengöra insuget till Eheimpumpen
          får jag alltså 12 v-stötar? Kan detta påverka fisken?

          Belysningsramperna som ju går på jordad 220 v omvandlas väl till
          12 v, har jag för mig?

          Belysningsrampen har ingen kontakt med vattnet(täckglas).

          Man blir aldrig klok på detta.

          Tacksam för kommentarer

          Håkan

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • October 2002
            • 215

            #6
            Du kan ju koppla ur en apparat i taget och sedan kolla om det finns ström i vattnet. På så sätt för du iaf reda på vad som orsakar strömmen. Sen vad ström har för effekt på fiskar vet jag inte.
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • ciklid_daniel

              #7
              Irrande jordströmmar

              Att du har ström i vattnet kan innebära "irrande jordströmmar". Jag hade problem i höstas med mitt 720 L-akvarium, med aluminium-ram. Mina malawis dog ca en per dag, men det märkligaste var att alla mina 7 fullvuxna malar dog rätt tidigt. Så höll det på och jag prövade att göra vattenbyten m.m. Ingenting hjälpte. Men ett av vattenbytena lät jag lysarmaturen vara påslagen ovanpå akvariet, och jag fick stötar när jag kom åt aluminiumramen samtidigt som jag var nere i vattnet med händerna. Mina armar blev el-ledande, och en fisk som sett konstigt hoppande ut senaste dagarna (precis som många av de som dött), for till som av en stöt. Orsaken till elfelet var att lysarmaturen gick sönder i september, så att plasten på sidorna for isär. Men den stod bra ändå där ovanpå, tyckte jag, så jag lät den vara så. Till saken hör att jag har ojordade uttag och saknar jordfelsbrytare. Så antagligen har de irrande jordströmmarna hittat "lättaste vägen" ute i kanterna av akvariet, och det har gjort att malar och kuvade malawis gått åt först, eftersom de håller till i kanterna.
              Sedan fick jag förstås problem med vattenkvaliten när det var så många som dog, men nu har jag äntligen fått fason på allt.
              Slutsats - Ja, elfel kan ge "hoppande fiskar" och fiskar som sprätter iväg. Jag tror att de blev överkänsliga mot el, och fick sig en och annan stöt. Vissa körde in sig i hål eller mellan stenar när de försökte komma undan smärtan. Känns förstås inget vidare, djurvän som jag är.:-/
              /Daniel

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Jupp, koppla ur en pryttel i taget och se vad som orsakar strömmen. Hade en pump som "läckte" el ut i karet, den är numera kastad. Vilken effekt ström har på firrar vet jag inte heller, men är det så mycket att du får en stöt så borde väl firrarna kunna känna samma sak (speciellt om det är rampen som "läcker", den slår ju av och på). Utöver detta så är det ju farligt, så se till att ordna det på stubinen bums.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Håknil
                  Användare
                  • December 2005
                  • 484

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jupp, koppla ur en pryttel i taget och se vad som orsakar strömmen. Hade en pump som "läckte" el ut i karet, den är numera kastad. Vilken effekt ström har på firrar vet jag inte heller, men är det så mycket att du får en stöt så borde väl firrarna kunna känna samma sak (speciellt om det är rampen som "läcker", den slår ju av och på). Utöver detta så är det ju farligt, så se till att ordna det på stubinen bums.

                  Hilsen,

                  P
                  Hej Patrik

                  Du har alldeles rätt.Skall åtgärdas.

                  Jag tror boven finns i en av metalljusramperna.

                  Har tidigare märkt att jag ibland fått svaga stötar av
                  denna ramp.Innehåller ett 175 cm dagljusrör.

                  Men hur kan läckande ström ta sig ner genom täckglas
                  till vattnet?Glas leder väl inte ström nå vidare?
                  Kanske tog jag i belysningen samtidigt som jag doppade
                  fingrarna i vattnet.Minns ej så noga.

                  I öv. mår firrarna bra och nån snappande fisk finns ej nu.
                  Det var f.öv. ett mysterium.

                  Mvh

                  Håkan

                  Kommentar

                  • Håknil
                    Användare
                    • December 2005
                    • 484

                    #10
                    Ursprungligen postat av Muhni
                    Hej Patrik

                    Du har alldeles rätt.Skall åtgärdas.

                    Jag tror boven finns i en av metalljusramperna.

                    Har tidigare märkt att jag ibland fått svaga stötar av
                    denna ramp.Innehåller ett 175 cm dagljusrör.

                    Men hur kan läckande ström ta sig ner genom täckglas
                    till vattnet?Glas leder väl inte ström nå vidare?
                    Kanske tog jag i belysningen samtidigt som jag doppade
                    fingrarna i vattnet.Minns ej så noga.

                    I öv. mår firrarna bra och nån snappande fisk finns ej nu.
                    Det var f.öv. ett mysterium.

                    Mvh

                    Håkan
                    Kan väl tillägga att jag just har bevittnat lek av mina
                    jaggor,för vilken gång i ordningen under ett år har jag
                    helt tappat räkningen på.

                    Kan ju knappast vara nåt fel på varken vatten eller el?

                    Mvh

                    Håkan

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Vattnet borde vara bra, men elen låter jag vara osagt. Ta väck det som läcker ström, helt enkelt. Vet inte hur el påverkar firrarna, om alls. Gött att de slutat snappa i vart fall, sedan får det kanske förbli ett mysterium.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Håknil
                        Användare
                        • December 2005
                        • 484

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Vattnet borde vara bra, men elen låter jag vara osagt. Ta väck det som läcker ström, helt enkelt. Vet inte hur el påverkar firrarna, om alls. Gött att de slutat snappa i vart fall, sedan får det kanske förbli ett mysterium.

                        Hilsen,

                        P
                        Hej Patrik och förhoppningsvis några andra "experter".

                        Efter bortovaro under helgen märker jag att fiskarna fortfarande snappar.

                        Tar den tekniska utrustningen igen:

                        Externt: 20 l filterbehållare med pumphuvud Eheim 1260.
                        Internt: Eheim 2252. Fungerar också som syreutblås.
                        Utblåset låg lite långt under ytan.Flyttade därför upp det i ytan.

                        Har de senaste veckorna bytt vatten ett flertal ggr.

                        Kanske har jag för många firrar?

                        Managuense (lekpar ca.20 cm)
                        Tetracantha (lekpar 12-15 cm)
                        Tetracantha ( 2st ungfisk 8.10 cm)
                        Salvini (lekpar 10-15 cm)
                        Rivulatus! (3st. ungfisk ca.8-10 cm)
                        Octofasciatum(m.fin hane 10 cm)
                        Gibbicept (1 st 20 cm)
                        Annan mal ca.8 cm.Kommer ej ihåg namnet.(Anders Lindersson har en)

                        Övriga noteringar:
                        Fiskarna äter men har mycket måttlig aptit.
                        Stämningen i 700 l-akvariet är mycket loj.Dvs. fiskarna är överdrivet
                        snälla med varann,trots sammansättningen!
                        Andningsrörelserna är på de störe ca. 1/sek.På de mindre det dubbla.
                        Jaguarhannen har ett sår framför ryggfenan.Paret verkar också ha
                        förlorat sina larver från föreg. veckas lek.
                        Jag har också noterat brunalger på de stenblock jag har.

                        Jag har också haft en del "elläckage" troligtvis via ljusmetallrampen.
                        Finns ej nu.
                        Nåt lurt är det trots allt i anläggningen.Frågan är vad?

                        Filtrerna är regelbundet rengjorda och jag använder i nämd ordning.
                        Makaroner,grov blå filtermatta,fin blå filtermatta,överst vadd.

                        Tacksam för alla kommentarer kring detta mysterium.

                        Mvh

                        Håkan

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Kommer inte på fler "normala" orsaker. Allt du räknar upp verkar vara ok, så då får man klura på lite ovanligare grejer. Kommunalt vatten eller egen brunn? Försök utesluta tungmetaller, mät t ex järnhalten. Vattenvärden i övrigt? Med lågt pH kan nitrifieringen vara kass, försök ligga på 7,5 (eller lite mer tom) i vart fall. Bikarbonat hjälper. Temperatur? Övrig syreförbrukning, t ex i gruset? Mycket skit där? Har du snäckor i gruset, och kryper de i såfall upp på rutorna?

                          En enkel åtgärd för att förbättra hela karet är att använda Easy Life. Jag är normalt sett rätt skeptisk mot många vattenberedningsmedel (jo, de funkar men pris i relation till annat är hurlöst!!), men Easy Life är en produkt jag rekommenderar. Finns att köpa på PWSS. Generellt sett funkar kar med växter också bättre, så testa några av de enklare (om du inte redan har växter). Firrarna du kör gräver en del, men någon Svärdsplanta brukar man kunna klämma ner och skydda rötterna på med sten (i värsta fall får man köra den i kruka). Flytväxter är annars inget dumt alternativ heller, den vanliga flytormbunken brukar gå bra i alla kar.

                          Tycker inte det låter som onormalt mycket fisk, borde funka bra i ett 700-liters. En luring, helt klart.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • H2O
                            Användare
                            • December 2003
                            • 138

                            #14
                            Det där med att ramper ger krypström känner jag igen, hände mig för ett par år sedan.

                            Att dina fiskar står vid ytan kan kanske bero på för rena filter?
                            Om du nu har gjort rent filtren noggrant samt all sand och bytt vatten så mycket så kanske du helt enkelt har tagit för stor mängd av de goda bakterierna?

                            Såsom jag ser det så är det sällan problem med för smutsiga filter, bara de har bra genomströmmning och filtrerar ok.
                            Problemen jag har fått är då jag har varit för nitisk (erkänner att det inte sker ofta ) och gjort rent allt under varmvatten, bytt vatten.
                            Vattnet ser så underbart rent och fint ut och fiskarna bara njuter tills dagen efter då de står i ytan pga att de nerbrytande bakterierna är bortspolade i avloppet.

                            Har själv CA och tycker inte din fiskmängd låter överdrivet stor.
                            Kanske skall du lägga ner några små gibbicept som kan gå in mellan inredningen och käka upp de delar som de andra glupska fiskarna tappar (ex ur gälarna)
                            Själv har jag alltid kört med praktbotior just därför att de rensar så bra (biotopvidrigt jag vet)
                            Magister Mundi sum!

                            Kommentar

                            • Håknil
                              Användare
                              • December 2005
                              • 484

                              #15
                              Ursprungligen postat av H2O
                              Det där med att ramper ger krypström känner jag igen, hände mig för ett par år sedan.

                              Att dina fiskar står vid ytan kan kanske bero på för rena filter?
                              Om du nu har gjort rent filtren noggrant samt all sand och bytt vatten så mycket så kanske du helt enkelt har tagit för stor mängd av de goda bakterierna?

                              Såsom jag ser det så är det sällan problem med för smutsiga filter, bara de har bra genomströmmning och filtrerar ok.
                              Problemen jag har fått är då jag har varit för nitisk (erkänner att det inte sker ofta ) och gjort rent allt under varmvatten, bytt vatten.
                              Vattnet ser så underbart rent och fint ut och fiskarna bara njuter tills dagen efter då de står i ytan pga att de nerbrytande bakterierna är bortspolade i avloppet.

                              Har själv CA och tycker inte din fiskmängd låter överdrivet stor.
                              Kanske skall du lägga ner några små gibbicept som kan gå in mellan inredningen och käka upp de delar som de andra glupska fiskarna tappar (ex ur gälarna)
                              Själv har jag alltid kört med praktbotior just därför att de rensar så bra (biotopvidrigt jag vet)
                              Det här låter ju klart intressant.

                              Tack för ert engagemang

                              Håkan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...