Fristående BTN modul...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Fristående BTN modul...

    Jag fick idag hem BTN moduler till mitt nya 720 och ska snart börja med att sätta in modulerna. Jag fick dock en idé (snodd från en annan) där jag tänkte ha modul H fristående i karet...dvs utan att silikona fast den i bakrutan.

    Tanken är att ha den silikonad på en glasskiva fritt stående i karet. Modulen blir på det sättet mobil och jag kan placera den lite vart jag vill i karet (förutsatt att baksidan undanskyms). Är det praktiskt genomförbart eller måste man silikona fast modulen i bottenglaset på en bestämd plats? Vilken flytkraft har en BTN modul?

    Glasskivan jag tänkt att den ska stå på ska givetvis vara större än modulens bottenyta för att man ska kunna hålla nere modulen med sand och sten.

    Modulen är som gjord för att ha den "riktigt" fristående då den är tjock i överkant och kan vinklas en hel del utan att bakdelen blir synlig.
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Såg ett tips nyligen om att fylla modulen med sten och skruva fast den i en plexiskiva.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Det är detta akvarium från Forza78 som inspirerat mig....



      Känslan jag får är att man får en extra dimension i karet om man kan ställa moduler i olika djup...

      Som du säger Micke så kanske man kan silikona fast sten i bakdelen och på det sättet dels få bra tyngd på modulen samt få ett fint ställe med grottor och yngelskydd. Ingen dum idé faktiskt.
      Senast redigerad av StefanL; 24 January 2007, 19:15.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Här var det jag tänkte på: http://www.zoopet.com/forum/showpost...1&postcount=10
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Varför skruva? Kan man inte silikona fast modulen i glaset? Så skulle jag göra iallafall...men plexiglas...går det att silikona?

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Varför skruva?
            Silikon fäster dåligt i plexi.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Det enklaste alternativet är att silkona fast modulen i botten som jag har gjort här: http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1145469014.jpg
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Jo det är ju det bästa kanske, men jag vill inte låsa mig utan ha möjlighet till att ändra inredning och position av modulen.

                Kommentar

                • B-mark
                  Användare
                  • October 2005
                  • 95

                  #9
                  För några år sedan provade jag att såga ut en plexiglasskiva som var något större än modulen (b-t-n modul M). Vände modulen och fyllde den med akvariegrus och sten och sedan fäste jag modulen vid plexiglaset med silicon och lät det torka. Tyngden av modul+grus blev lagom i förhållande till lyftkraften, så jag kunde i efterhand ta bort det av plexiglaset som stack ut lite på sidorna för att bli ännu friare i mitt val av placering av modulen. En helt perfekt lösning för mig då jag ibland vill förändra utseendet av mitt akvarium. Om man tror att siliconet inte biter på plexit kan man förstås rugga upp ytan något med sandpapper och sedan tvätta rent. Jag hade dock inga problem att få siliconet att fästa. Lycka till med ditt projekt!
                  (Moduler som är "grundare" och därmed inte rymmer så mycket grus bör man undvika, då lyftkraften blir för stor i förhållande till tyngden).
                  / Stefan

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag har ett flertal som jag silikonat fast på skifferplattor och sedan silikonat sten i. Det funkar alldeles utmärkt och ger många ommöbleringsmöjligheter.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag ska nog silikona fast modulen på en glasskiva samt bygga "stenröse/grottor" på insidan med småsten. Kommer att silikona fast stenen i både glasskiva och bakgrundens inre. Skulle gärna ta emot tips på sten som inte väger så mycket och som silikon fäster bra på.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...