Behöver hjälp.!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Behöver hjälp.!

    jag har haft 4 diskus, och två av dem ( som var inköpta på samma affär) har nu inom 1 veckas tid avlidit båda två. båda var 10 i storlek

    Vattnet 29 grander, ingen nitrit, och alla värden som de skall. Jag byter vattnet var 3-4 dag för dem ungefär 40%.

    Har 4 geopahgus på 3 cm var, och ca 30 kardinaltetror. i gibbiceps och 3 mindre Lmalar.

    Vad har hänt, de har ätit dåligt iofs tagit granulatet dåligt, men inte så dåligt att de svultit.

    De övriga färgar osch glider runt som vanligt.

    Har jag gjort ngt fel?


    snälla hjälp mig...

    Senast redigerad av Decimus; 24 January 2007, 18:20.
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    #2
    Är det ingen som kan hjälpa mig, jag har gjort precis all efter boken men endå dör dom.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Hur länge har du haft Diskus? De kan vara mycket svåra att acklimatisera...mat är en viktig del som man måste få dom att ta och det är inte det lättaste då Diskus är ganska kräsna enligt mina erfarenheter.

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

        #4
        de som dog var de som varit messt brokiga när det gäller mat, de å messt oxhjärta hos handlaren och jag försökte få dem att äta granulat. Och lyckades till viss del. Men de åtinte som de mer senaste tillskotten som glatt kastar sig över granulaten. men förden sakens skull tycker jag inte det borde vara det, jag matade med artemia och röda mig 4 ggr veckan och de fick mat 2-3 gånger omdagen.

        jag köpte de första i början av december,

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Bröt du deras fodermönster (oxhjärta) direkt eller gick du på granulat successivt? Hur såg de ut innan de dog? Insjunkna magar? Benigt huvud?

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            #6
            Jag bröt mönstret direkt, och försökte med rödamygg artemia och granulat, de åt mer "frystmat" än granulatet... men de åt det om än motvilligt.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

              #7
              jag kunde inte se några somhelst sjukddomssymptom, fenorna var hela, och viftandes utåt, inga prickar, stadig färg, alla fenor "uppe" så att säg, andades lung och metodikst runt 62 "andetag" per minut. så inte undernärda ut, de åt som sagt endel men inte fullt så mkt som de andra som är mat monster..

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

                #8
                Är det nån annan som har funderingar och tankar, feel free to speak out loud and clear.


                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Jag är verkligen inte så bra på discus men en grej jag märk i lokalen där vi har ett 20tal som simmar runt har jag märkt följande.

                  1. Verkar trivas bäst utan annat sällskap.
                  2. Annat sällskap äter upp maten så fort så discusarna blir tunna efter ett teg, dom verkar vilja äta i lugn och rp när det passar dom.

                  I övrigt så matar vi dom med vanligt basfoder i flingform och dom har levt på det ett par år nu och vissa har på nått sätt blivit stora och ganska fina.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Jag är verkligen inte så bra på discus men en grej jag märk i lokalen där vi har ett 20tal som simmar runt har jag märkt följande.

                    1. Verkar trivas bäst utan annat sällskap.
                    2. Annat sällskap äter upp maten så fort så discusarna blir tunna efter ett teg, dom verkar vilja äta i lugn och rp när det passar dom.

                    I övrigt så matar vi dom med vanligt basfoder i flingform och dom har levt på det ett par år nu och vissa har på nått sätt blivit stora och ganska fina.

                    Med bas foder i fling form, vad menar du då?

                    Kommentar

                    • lobbe
                      Användare
                      • November 2005
                      • 38

                      #11
                      Hej ska du ge dina diskusar mygglarver så ska du ha svarta mygglarver för röda har kommer ifrån orena miljöer.Sen kan du ha diskusar med andra sorter bara dom är lugna sorter jag gjorde de felet när jag började med diskusar att ha dom med guld guramis det tog inte många timmar innan diskusarna avled,men sen provade jag med fjärildciklider och praktbotia och det har fungerat bra. Mvh Tobbe
                      diskustobbe

                      Kommentar

                      • lobbe
                        Användare
                        • November 2005
                        • 38

                        #12
                        Ett annat tips är att köpa några skalarer så att dom blir tuffare och strider för maten
                        diskustobbe

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

                          #13
                          Ursprungligen postat av lobbe
                          Hej ska du ge dina diskusar mygglarver så ska du ha svarta mygglarver för röda har kommer ifrån orena miljöer.Sen kan du ha diskusar med andra sorter bara dom är lugna sorter jag gjorde de felet när jag började med diskusar att ha dom med guld guramis det tog inte många timmar innan diskusarna avled,men sen provade jag med fjärildciklider och praktbotia och det har fungerat bra. Mvh Tobbe


                          Det finns verkligen tusen saker som är rätt, akvariehandlaren sade att de älskar röda mygg och de gick bra så länge de vart åleds. och en andra handlare gav iprincip enbart rödamygg (åleds) till sina diskus.

                          men de kanske e sant de där med andra fisk.. aknske skall ta bort alla de andra.. men de blir jue så.... tomt. dee jue ingen action på dem direkt.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Decimus
                            Med bas foder i fling form, vad menar du då?
                            Exempel på basfoder, Tropical Supervit, Tetramin, Sera Vipan. Ett neutralt foder som inte tar hänsyn till om du har fiskar som vill ha extra mycket grönt eller kött eller extra färgförstärkande produkter i sig.

                            Dom verkar onekligen också gladare ju oftare dom får nytt vatten, går det 3 till 4 dagar så blir dom slöa men byter jag varje dag eller varannan så håller dom sig pigga men som sagt jag är verkligen ingen discukunnig akvarist så detta är bara saker jag märkt på våra.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...