diskus andas bara på en sida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #31
    Hej!

    Hej!
    Lilljimpan både akvarieleasing och lagret det förstnämda i Sundbyberg och det sistnämda i Bromma har Stendker det är ett suveränt foder innehåller bla cyklops oxhjärta paprikapulver,samt hel fisk med ben och allt nermalt,när du ger diskus foder så ska du ge ett allsidigt foder Stendker D 50-Plus ett flingfoder som ger diskus mycket fina färger Räkmix samt ett foder som heter Ocean som består av en fin blandning med 30% tillsats av artemia,det viktiga är att du med dessa nämda foder kan ge diskus ett allsidigt foder med Stendker kna du mata minst 2 ggr om dagen,vatttenbytena är också myckket viktiga många får problem med sina diskus pga uteblivna vattenbyten,Mvh Ann-Mari Jo du kan också ge ett foder som heter Diskusquick ett mycket bra foder i kombination med dom jag nämt

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Hej!

      Hej!
      Jo Lilljimpan ett bra tips gå in på webbsdidan www.amazondiscus.se då får du massor av bra tips av erfarna odlare etc,jag är ofta där vi som håller till på denna hemsida har diskus allihopa vi sysslar mig veterligen enbart med diskus,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        Oxhjärta av någon form är bra. Det finns lite olika på marknaden . Stendker och Discusquik är några av dom. BL-discus i Helsingborg sålde ett annat märke som jag inte kommer ihåg just nu men det var riktigt bra. Om du matar med oxhjärta så måste du ha en högre temp än 28 grader i karet annars har fisken väldigt lite nytta av maten. Sen bör du mata bara i anslutning(någon timme innan) ett vattenbyte. Det skitar ner och belastar vattnet väldigt mycket. Ett par dar i veckan räcker med oxhjärta, för att fisken ska växa till ordentligt.

        Ett kanon foder som du absolut måste testa är Tropical`s D-50 flingfoder.
        Ett verkligt bra foder som du kan ha som huvudfoder. Jag kör ibland oxå med fryst artemia som jag tinar i ett glas vatten och silar ur några gånger innan jag slår det i kar. Mina Discus formligen älskar att kila runt i karet och nappa till sig artemian.
        Även tropical`s 36% spirulina flingfoder är helt ok att ha i ibland.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #34
          Fina discus du har Mats på din zon
          Riktigt häftigt filterhemmabygge.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #35
            Hej Larry.
            Tackar.Filterbygget är "görbra" måste jag säga.Öppnade för att kolla efter 7 mån.Det var helt rent.Har det till ett 315l. med diskus och med 25l. byte varje dag .Har byggt 5 st.till mig själv och kompisar.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Gäst

              #36
              Hej!

              Hej!
              Mats hur mycket vatten byter du varje dag till dina diskus?Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #37
                Ursprungligen postat av lilljimpan
                Hejsan allihop igen.

                Tackar för svaran Larry. Givande.

                Tittade på dina bilder, väldigt fina får jag säga, la märke till du hade flera discus med knappa eller obefintliga svart/mörka fläckar i pannan, gillar dem. Valde mina ungdjur av den anledningen, inga fläckar i pannan, är detta något genetiskt i vissa eller kommer dem med åldern, eller som på malawi, kan komma eller utvecklas lite fläckar vid "felaktig" matning.
                Eller kan man se det på dem helt enkelt på dem som yngel/ungdjur?

                Du hade ett kar jag gillade, 540 med hörnmoduler, hade tänkt mej något liknande.
                Undrar vad du har för bakgrund mellan modulerna?
                Vilken sand körde du med i det?

                Du fick väldigt fina färger tycker jag, vad är då anledningen till att mina är mörka så ofta? Förlite innvånare? Har ju bara två.

                Mvh/Jim
                Soten som finns några av mina fiskar satt på redan vid inköpet av dom. Finns på väldigt många discus. Fråga Kaj P. han vet med säkert varför dom kommer dit. Han sa förresten i en annan tråd nyligen att man nuförtiden använder albinostammar för att slippa sotfläckarna.
                Jag tycker att det är helt ok med lite pignetfläckar

                Mellan modulerna i mitt hörnkar så har jag målat svart vägginnefärg på utsidan av glaset. Det gäller även på mitt inbyggda 540.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #38
                  Hej.
                  315 L. 25L.vatten dagligen,540L. 125 L.vatten i veckan.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  Arbetssätt...