Få bort kalkavlagringar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Få bort kalkavlagringar?

    Tjena, finns det något bra sätt o få bort kalkavlagringar UTAN o tömma ner akvariet? Har försökt med rakblad och svampar men det är lögn i helvete. Akvariet hade stått tomt innan så vattnet har avdunstat efter hand och så körde jag igång det för ca 2 månader men det går inte bort.

    Mvh/ BB
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Testa med citronsyra. Kan funka. Men du måste tömma till under avlagringen.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

      #3
      ren ättika funkar super med. det löser kalken fort som satan.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Är det kalkavlagringar inne i burken alltså? Ser du inget resultat med skrapa så kan det sitta "i glaset". Sådan kalk/missfärgning går inte bort. Själv kör jag med glasskrapa/rakblad på svåra avlagringar och tvättar efteråt med Pri. Ungefär samma som citronsyra. Man ska låta lösningen verka ett tag, du kommer se att den "bubblar" pga kemisk reaktion. Karet får iof vara tömt då... ingen höjdare med vare sig Pri, citronsyra eller ättika i karet. Jag hade gett mig på det igen med rakblad - funkar inte det så lär det sitta kvar.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

          #5
          Tjena, tack för svaren. Orkar inte tömmar ner akvariet, o pröva med dessa kemikaler och tyvärr så sitter det som berget på insidan.

          Mvh/Bb

          Kommentar

          Arbetssätt...