Torgny. Åk ner till närmaste akvarieaffär och köp på dig t.e.x ancistrus. Med andra ord några fiskar som du garanterat behöver i din 375:a. Har du mycket alger i din 60litare så behöver du inte mata den första tiden. Efter det så peta ner några algtabletter så att dina anc. inte svälter. Fyll gärna botten med grus oxå. Då har du ett litet komplett system som du lätt kan skicka i ditt nya kar när det är dax. Du har vunnit massor men inte lagt ut några onödiga pengar
Bakterier i filtermatta
Kollaps
X
-
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort. -
Smart
Ursprungligen postat av LNTorgny. Åk ner till närmaste akvarieaffär och köp på dig t.e.x ancistrus. Med andra ord några fiskar som du garanterat behöver i din 375:a. Har du mycket alger i din 60litare så behöver du inte mata den första tiden. Efter det så peta ner några algtabletter så att dina anc. inte svälter. Fyll gärna botten med grus oxå. Då har du ett litet komplett system som du lätt kan skicka i ditt nya kar när det är dax. Du har vunnit massor men inte lagt ut några onödiga pengar
Tackar för tipset.//TorgnyKommentar
-
Inte alls säkert att du ens behöver värmare, pump och lyse värmer endel och är du bara över 23`C i vattnet så är det bara att pluppa i några malar.
Dina växter skulle säkert oxå gilla lite nitratDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av LNca. två veckor efter start så kommer en nitritspik.
Det är i vart fall vad jag läst mig till i böcker som är fackgranskade.Kommentar
-
Vad har man för toppar att vänta om man startar upp ett akvarium med surt vatten? Det blir ju inga ammoniak-toppar då, men kanske ammonium, nitrit och nitrat?? Är det samma metoder som gäller för att få akvariet i balans?
Mvh. NiklasMina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayhm nitriten börjar väl komma efter ca 12-14dagar med en pik precis innan dag 30 om man låter proceduren ha sin gång? Jag tror att folk mäter nitrin från start sen efter 14 dar ser dom utslag och tror därmed att det är "piken" fast det egentligen bara är början. Ammoniaken har ju sin top efter ca 10dygn sen sjunker den ganska fort o nitrit börjar bli till ist.
Det är i vart fall vad jag läst mig till i böcker som är fackgranskade.
Dessutom så startar karet inte från noll utan här har ett troligen stort antal bakterier anlänt redan dag ett med gruset och filtermassan.
Såg en snygg graf i en tråd här på Ciklid där både Amonium och nitrit var ritade.
Lyckas banne mig inte hitta den bara.
Samma metod kan man använda på alla kar.... om man vill.... finns oxå bakterier på burk att köpa i affetiken. Har även läst att man kan krama ur ett "gammalt filter" i den nya burken. Men jag förmodar att mest skitar ner det nya karet med det alternativetSenast redigerad av LN; 24 January 2007, 23:50.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Ursprungligen postat av Niklas BlixtVad har man för toppar att vänta om man startar upp ett akvarium med surt vatten? Det blir ju inga ammoniak-toppar då, men kanske ammonium, nitrit och nitrat?? Är det samma metoder som gäller för att få akvariet i balans?
Mvh. Niklas
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoSurt vatten är svårare. Nitrifierande bakterier trivs sämre och sämre ju surare vattnet är, och under pH 6,5 finns helt enkelt inte många bakterier. Ska tydligen vara så att nitrifieringen sköts av andra varelser i surt vatten, men huruvida vi har dessa i våra kar det vet jag inte.
PDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Varför skulle det komma en nitrit-topp i Eriksakvarium?
Jag menar om man använder 50 liter inkörd filtermatta, som jag tar förgivet är kopplad till en eller flera pumpar, borde dessa bakterier fungera lika bra som i ett inkört akvarium. 50 liter inkört filter till 800 liter borde fungera mer än bra ovasett hur steril inredningen är.
Har jag fel? Det var iaf så jag resonerade när jag startade mitt nya 720 tog mitt inkörda filter på 18 L och slängde i firrarna efter ca 36 h. Jag kunde inte mäta vare sig nitrit el nitrat det första dygnet, men det vore ju konstigt annars. Jag kommer även bli förvånad om jag får en nitrit-topp, men rätta mig gärna om jag har fel så jag slipper tråkigheter....//RobertKommentar
-
Om man ändrar förutsättningar i ett akvarium, så ändras också antalet goda bakterier.
Därmed ökar risken för nitrit topp.
Det finns alltid lite lite nitrit i ett kar om amonium-nitrit omvandlingen fungerar.
Eftersom antalet bakterier är relativt till hur mycket mat dom har att tillgå och tillväxten inte sker momentant utan över en viss tid så sker alltid nitrittoppar. Med andra ord så kan man få mera nitrit i karet än det finns munnar att stoppa nitriten i. Mer eller helt ofarligt för fisken beroende på hur mycket nitrit som bildas.
I ett nystartat kar är förutsättningarna sådana att all tillgänglig yta inte är "tillsatta" av bakterier. Det är en anledning så god som någon att vara lite på sin vaktDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Ursprungligen postat av LNDick Au antyder samma sak i BTN`s bok om discus. Att det spelar inte så stor roll för fisken vilket ph som den simmar i så länge vattnet är stabilt. Däremot så varierar bakterie typen med ph. Han menar att lågt ph gynnar "de goda bakterierna" i alla fall när det gäller Discus.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
LN, men om akvariet är nystartat och jag använder kranvatten som inte innehåller mätbara halter av nitriter, så börjar nedbrytningen av ammoniak från noll. Har man då inget filtersom klarar att bryta ner nitriten till nitrat så får man en topp efter 2-4 veckor. Men om man har ett välfungerade filter (även om bakteriernas förutsättninghar rubbas en aning under flitrets flytt från ett gammalt till ett nytt akvarium) borde det dröja lätt länge innan man får ohälsosamma nivåer av både nitrit och nitrat.
Nu har jag haft karet i gång i en vecka och firrarna har legat i 5 dagar. Jag har gjort ngt delvattenbyte och inte mätt nitrit- eller nitrathalten men ska göra det i kväll. Då så får vi se hur det ser ut...//RobertKommentar
-
Det är riktigt robger. Nedbrytningen av amonium till nitrit börjar så fort fiskarna börjar dumpa av sig. Då får man en tillväxt på amonium-nitrit bakterierna. Däremot så startar inte tillväxten av nitrit-nitrat bakterierna förrän det finns nitrit att tillgå. Den fördröjning gör att en nitrit topp kan uppstå. Det inte finns tillräckligt många nitrit-nitrat bakterier eftersom behovet just har uppkommit. Kanske bäst att tilllägga att skadlig nitrit nivå även kan uppkomma i redan inkörda kar av samma anledning. Matar man plötsligt mycket mer så kan man få problem.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
Ursprungligen postat av robger-8Men om det är ett inkört filter så finns ju redan bakterierna, eller???
Hur som helst har jag alltid gjort som dig robger och det har alltid funkat, bara att inte tokmata i början och byta lite mer vatten.Kommentar
Kommentar