Strömsnåla och bra pumphuvuden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #16
    Det är ingen som undersökt detta förr och gjort någon slags tabell för pumpar som pumpar 1000l/h resp. 1500-2000l/h ?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • December 2004
      • 607

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      Förstår i alla fall inte?

      Om filtret blir skitigt, eller snarare när. Då borde det bli mindre vatten till pumpen och då går väl den pumpmotorn ännu lättare och drar mindre ström ( watt )
      Givetvis blir det då en lägre vattencirkulation i akvariet, men det vet väl inte pumpen om? oberoende vad det är för watt tal på motorn.

      Tunze har förstås lite dyrare pumpar med elektronikstyrning och då kan man förstås öka på varvtalet efter hur skitigt filtret är, men det är ju en helt annan sak
      Filtret skitigt, var kanske felaktigt skrivet. Skit vid rotorn blir mer likt det jag försökte skriva om. Rotorn bromsas av smuts = fingret på en roterande axel ......etc

      Jag har väl ifs utrustning hemma eller kan låna hem, så att jag skulle kunna utföra lite mätningar på de pumpar jag har hemma. Men som du vet så är det PIZZA på gång.

      Om jag får tråkigt och tid över, så ska jag försöka göra iaf någon mätning. Tyvärr dröjer det nog till sommaren innan den tiden dyker upp. Några Tunze har jag emellertid inte, men ett flertal andra märken.
      Min zoon

      Kommentar

      • marius
        Användare
        • December 2006
        • 33

        #18
        Tunze powerhead, 1080 liter (7w), fås kjöpt i Danmark til ca. 500 bols.. Jag har kjöpt 2stk til mitt 4 meters prosjekt

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Det är ingen som undersökt detta förr och gjort någon slags tabell för pumpar som pumpar 1000l/h resp. 1500-2000l/h ?
          Det vore helt klart intressant att mäta strömförbrukning och kolla hur pumpvolymen ändrar sig under drift en period. Att mäta srömförbrukningen är väl ganska enkelt men att jämföra l/timme är kanske lite knepigare om man ska jämföra olika pumpar.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #20
            du har ju annars eheim compact pumpar finns upp 1000liter/tim små och strömsnåla.
            Fördelen med en större pump är att den ger värme och man slipper doppvärmare

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Förstår i alla fall inte?

              Om filtret blir skitigt, eller snarare när. Då borde det bli mindre vatten till pumpen och då går väl den pumpmotorn ännu lättare och drar mindre ström ( watt )
              Givetvis blir det då en lägre vattencirkulation i akvariet, men det vet väl inte pumpen om? oberoende vad det är för watt tal på motorn.
              Såvitt jag har greppat det handlar det om rotorn/metoden som pumpen är byggd med. Finns olika varianter. Finns t ex pumpar som i liter vatten/timme ska pumpa lika mycket, men det kan skilja otroligt i tryckhöjd, dvs vilken höjd pumpen klarar av att pumpa upp vatten till. Olika byggda. Tunze har en del pumpar som verkligen är byggda för att få snurr på vattnet, men knappast har någon tryckhöjd alls - de torde tappa i effekt ju mer "strypta" de är pga skitigt filter. En del Eheim-pumphuvuden är däremot byggda så att de har schysst tryckhöjd, och de tappar nog inte särdeles mycket oavsett hur skitigt filtret är (däremot lär vattennivån bakom filtret sjunka).

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • nusse
                Användare
                • April 2006
                • 69

                #22
                Kolla in pump på Wikipedia, t ex.

                Flödet står i omvänd proportion till tryckhöjden. Jämför med låg och hög växel i en bilmotor; stark och långsam eller svag och snabb. Så era maggropskänslor är nog rätt.

                Mvh Magnus.
                Zoon

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Såvitt jag har greppat det handlar det om rotorn/metoden som pumpen är byggd med. Finns olika varianter. Finns t ex pumpar som i liter vatten/timme ska pumpa lika mycket, men det kan skilja otroligt i tryckhöjd, dvs vilken höjd pumpen klarar av att pumpa upp vatten till. Olika byggda. Tunze har en del pumpar som verkligen är byggda för att få snurr på vattnet, men knappast har någon tryckhöjd alls - de torde tappa i effekt ju mer "strypta" de är pga skitigt filter. En del Eheim-pumphuvuden är däremot byggda så att de har schysst tryckhöjd, och de tappar nog inte särdeles mycket oavsett hur skitigt filtret är (däremot lär vattennivån bakom filtret sjunka).

                  Hilsen,

                  P
                  Själv är jag jättenöjd med Eheims kraftpaket, visst där kan effekten spela roll när filtret börjar bli skitigt. Men då handlar det väl om sugförmåga, men det kanske är samma sak som tryckhöjd, eller?

                  Vattennivån bakom filtret som sjunker, menar du då i själva akvariet? ( dum fråga kanske)
                  Tror du menar nivån i filterkammaren, typ BTN-modul eller egentillverkad typ. Där sjunker givetvis nivån om filtret börjar att glegga igen. Men hur watttalet på pumpen ska kunna trolla tillbaka den vattennivån övergår mitt lilla förstånd. Det löser man väl med ett typ raster extra??? Så enligt mig så spelar watten ingen som helst roll i ett öppetfilter, så länge pumpen förses med vatten så gör den sitt jobb.

                  (Hm, man kanske ska göra ett tätslutande lock till filterkammaren)
                  Senast redigerad av tege; 25 January 2007, 09:54.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

                    #24
                    Ursprungligen postat av HazelCR
                    Filtret skitigt, var kanske felaktigt skrivet. Skit vid rotorn blir mer likt det jag försökte skriva om. Rotorn bromsas av smuts = fingret på en roterande axel ......etc

                    Jag har väl ifs utrustning hemma eller kan låna hem, så att jag skulle kunna utföra lite mätningar på de pumpar jag har hemma. Men som du vet så är det PIZZA på gång.

                    Om jag får tråkigt och tid över, så ska jag försöka göra iaf någon mätning. Tyvärr dröjer det nog till sommaren innan den tiden dyker upp. Några Tunze har jag emellertid inte, men ett flertal andra märken.
                    (Det är klart fyller man pumphuvudet med pizza så går effekten ner. Normal pumpskötsel= rengöring ibland och man slipper rotorbromsning)
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

                      #25
                      Ursprungligen postat av bmwpower
                      dom nya maxijet är bättre, det ny lagring på som dom är tystare.
                      Ofta om dom är strömsnåla tycker jag att dom tappa pumpeffekt när filterna börja bli skitiga.
                      Är dom nya maxijetpumparna i så fall sämre än dom gamla för dom är väl strömsnålare nu när dom har fått nya och bättre lager???
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • johan eriksson
                        Användare
                        • May 2004
                        • 159

                        #26
                        Ursprungligen postat av tege
                        Så enligt mig så spelar watten ingen som helst roll i ett öppetfilter, så länge pumpen förses med vatten så gör den sitt jobb.
                        Enligt det resonemanget borde det funka att ha en tunze nano som driver ett filter bakom en btnmodul, vad tror ni om det?

                        Kommentar

                        • nusse
                          Användare
                          • April 2006
                          • 69

                          #27
                          Ursprungligen postat av johan eriksson
                          Enligt det resonemanget borde det funka att ha en tunze nano som driver ett filter bakom en btnmodul, vad tror ni om det?
                          Ska vi gå lite kvasivetenskapligt tillväga så finns det nån turbinformel som säkert kan omsättas i pumpsammanhang också.
                          P = η ∙ ρ ∙ g ∙ h ∙ q; där P är effekt; η är verkningsgrad; ρ är vattnets densitet; g är jordacc; h är höjd; q är flöde.

                          Om intaget till filterkammaren får för dålig kapacitet så innebär det att pumpens sughöjd ökar; det blir trögare att få in vatten och pumpens kapacitet minskar. Syns genom att vattennivån i filterkammaren sjunker. Att filtermassan kläggas igen är i princip samma sak fast det kommer inte synas på vattennivån i filterkammaren. Pumpens kapacitet går ner, även om den "har tillgång till vatten".

                          Som PatrikMalmö och jag nämnde tidigare så konstrueras en pump (givet att den ska förbruka en given effekt) utgående från att den ska ha högt flöde eller att sughöjd+tryckhöjd ska bli stor som möjligt. Höjer du flödet måste du höja effekten eller sänka höjden.

                          Alltså:
                          1. En pump som stryps på sugsidan (t ex genom filterkläggning) tappar bevisligen flödeskapacitet.

                          2. Bara "watt-talet" säger inget om hur en pump reagerar vid strypning.

                          3. En "lågwatts-megaflödeshead" påverkas väldigt mycket av strypning på sugsidan. Pumpkapaciteten sjunker snabbt vilket gör att du inte ska belasta en sån pump med filter som kläggar igen. Låt den flyga fritt!

                          /Mvh Magnus
                          Senast redigerad av nusse; 25 January 2007, 11:56.
                          Zoon

                          Kommentar

                          • johan eriksson
                            Användare
                            • May 2004
                            • 159

                            #28
                            Ursprungligen postat av nusse
                            3. En "lågwatts-megaflödeshead" påverkas väldigt mycket av strypning på sugsidan. Pumpkapaciteten sjunker snabbt vilket gör att du inte ska belasta en sån pump med filter som kläggar igen. Låt den flyga fritt!

                            /Mvh Magnus
                            Så om vattennivån bakom modulen sjunker med en centimeter så måste pumpen lyfta vattnet en centimeter? Tillochmed en nano måste väl orka det? Jag blir väldigt besvärad om den inte orkar det för jag har en att hämta på posten och jag vill helst slippa ha den synlig i karet.

                            Sorry om jag kapar tråden lite.

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

                              #29
                              Hej!

                              Alla pumpar förlorar i pumpeffekt om de måste lyfta vattnet. 1 cm kan tyckas lite men pumpeffekten minskar deffinitivt. Hur mycket beror ju på vilken pumptyp man har, för en nanostream rör det sig säkert om en betydande andel. Det finns ju heller ingen poäng att pumpa X antal 100 liter genom en filterkammare. Sätt ett mindre pumphuvud där och ha nanostreamen fritt i akvariet för cirkulation.

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • nusse
                                Användare
                                • April 2006
                                • 69

                                #30
                                Jag pratar i teoretiska ordalag, känner inte Tunzes produkter. Det kan mycket väl funka.

                                Men du sätter inte en Lamborghini att dra en timmerlast.

                                Försökte hitta data på Turbelle Nano, men Tunze anger inte ens tryckhöjden på den modellen.
                                Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...