Strömsnåla och bra pumphuvuden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Strömsnåla och bra pumphuvuden?

    Jag funderar på att homogenisera min teknik lite och satsa på nått bra och framförallt strömsnålt pumphuvud. Skulle behöva ett runt 800-1000l/h till 200orna och ett på cirka 1500-2000l/h till 375orna. Några tips?

    Jag tycker Maxijet verkar kanon, men är de strömsnåla jämfört med andra? Någon som har bra koll på detta så jag slipper surfa runt massa i onödan?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

    #2
    Vad jag vet så är AquaClear snålare jämfört med Maxijet när det gäller ström. Gjorde den tabben, kunde fått en AC 3700l/h som drar 60W istället för min New-jet som drar 55W och ger 3000l/h. Bara ett riktmärke.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • enjoy_aquarium
      Användare
      • August 2006
      • 7

      #3
      Vi har testat och köra några Aquabee UP till mycket nöje!!
      Deras Aquabee UP 2000L/T drar ca 18W
      I våra 222 kar tänker vi köra deras Aquabee UP 1000L/T som förbrukar 10W.
      Prislappen är ca 270:- för 1000-pumpen.
      Senast redigerad av enjoy_aquarium; 23 January 2007, 17:31.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

        #4
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Jag funderar på att homogenisera min teknik lite och satsa på nått bra och framförallt strömsnålt pumphuvud. Skulle behöva ett runt 800-1000l/h till 200orna och ett på cirka 1500-2000l/h till 375orna. Några tips?

        Jag tycker Maxijet verkar kanon, men är de strömsnåla jämfört med andra? Någon som har bra koll på detta så jag slipper surfa runt massa i onödan?
        Maxijet 1000 förbrukar 13.8 watt. Använder själv dem och tycker dem är kanon dessutom är det inbyggt överhettningsskydd.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Kör med luft! Snålare blir det inte. Jag kör ju 4x200 + 2 x 375 + 2 x 100 liter på Resunpumpen som ger 60 liter/minut. Liiite snålt med drag i ett av 375-karen, så jag har ett litet pumphuvud där som komplement. Allt som allt drar luftpump + pumphuvudet ca 75W.
          Tony Englund

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #6
            Tunze Turbelle Powerhead

            3000 l/h. Lyfthöjd 1.5 m. 20 W.
            1080 l/h . Lyfthöjd 1.2 m. 7 W.

            Har haft en Turbelle en gång i tiden, förr då allt sas vara bättre. Då var det i alla fall en superpump. Är nu själv sugen på att prova någon av dom här modellerna. Strömsnåla verkar dom vara i alla fall.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Föredrar maxi jet på grund av att dom går att köra utvändigt,bra lyfthöjd också + termoskyddet.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

                #8
                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Maxijet 1000 förbrukar 13.8 watt. Använder själv dem och tycker dem är kanon dessutom är det inbyggt överhettningsskydd.
                Gör som Matz och många andra ...... använder mig av Maxijet 1000 till 200liters. Förutom att dom är strömsnåla är de tysta och bara går och går och går...................
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #9
                  dom nya maxijet är bättre, det ny lagring på som dom är tystare.
                  Ofta om dom är strömsnåla tycker jag att dom tappa pumpeffekt när filterna börja bli skitiga.

                  Kommentar

                  • Håknil
                    Användare
                    • December 2005
                    • 484

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Jag funderar på att homogenisera min teknik lite och satsa på nått bra och framförallt strömsnålt pumphuvud. Skulle behöva ett runt 800-1000l/h till 200orna och ett på cirka 1500-2000l/h till 375orna. Några tips?

                    Jag tycker Maxijet verkar kanon, men är de strömsnåla jämfört med andra? Någon som har bra koll på detta så jag slipper surfa runt massa i onödan?
                    Tips o tips!

                    Från 1250(Eheim) och uppåt finns det ju driftsäkra och
                    rel. snåla pumphuvuden med mycket god driftsäkerhet.

                    Beror ju lite vad man kör med för filterbehållare.
                    Detta kände du säkert till.Förmodar jag.

                    Eheim är ju säkert och trofast. Visserligen en del mer peng.

                    Mvh

                    Håkan

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

                      #11


                      En liten rackare. 650 l/h 6 W 100 kr
                      Den passar bra i en filterhörna. Jag har själv köpt två stycken som jag precis fått hem. Jag har tänkt ha dem i 100-165 l.

                      Pumpen kanske är för klen för dina 200 liter. Priset, effekten och litenheten tilltalade iaf mig.

                      En haltande jämförelse Tunze turabelle 1000l/h, 7W, pris ca 1000 kr
                      Senast redigerad av Havs; 24 January 2007, 06:14.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

                        #12
                        Visst finns det många billiga alternativ, säkert funkar dom bra oxå. ( tyvärr inte dom som jag provat )
                        Det vore intressant med en kapacitets koll av pumparna när dom gått ett år. 1000liter som ny kanske bara är 600 eller nått efter ett tag.
                        Prisnivåerna på pumparna skiljer sig förståss, men en cirk-pump håller ganska många år så i det långa loppet finns det väl ingen direkt dyr pump.
                        10år är väl det minsta en pump bör hålla, eller?
                        Själv tycker jag skrammelnivån är viktig eftersom jag har mina akvarier i möblerade rum. I en lokal spelar det förståss mindre roll.

                        Sen förstår jag inte varför en strömsnålpump funkar sämre än andra om filtret är skitigt, hoppas på en förklaring.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Ämnet intresserar mig. av kostnads och miljöskäl tycker jag att det är myket intressant att försöka få ner elförbrukningen i akvarierna.

                          Jag tror att något av det viktigaste är att avpassa pumpkapaciteten efter behovet. För att få ett filterfack/hörna att fungera bra krävs inte alls något enormt flås och inte heller för att få en hyfsad ytrörelse. I och med att pumphuvud blivit ganska billigt har det gått inflation i pumpvolym/akvarievolym förhållandet. Under 80 talet körde man med betydligt mindre flås.

                          I akvarium med extremt syrekrävande fiskar är det kanske bättre att låta en mindre pump dra filtret och komplettera med en streamer (extremt hög kapacitet/watt men går inte att belasta). Problemet med de strömsnåla pumparna är väl annars at ju strömsnålare de är desto sämre är de att belasta.

                          Belysningen och i vissa fall värmaren är väl annars de grejjer som drar mest ström. Jag förstår inte varför den energieffektiva varianten av T5 rören inte används i akvariesamanhang. Jag använder själv en hel del 21 W T5 rör (86 cm långa) och de ger extremt bra ljus i förhålande till strömförbrukningen. Jag tycker väl de motsvarar ett traditionellt 30 W T8 rör. Som jämförelse kan nämnas att min dubbelramp T5 knappt blir märkbart varm medans mina dubbelramper T8 är direkt heta.
                          Om man värmer sitt akvarium med doppvärmare kan man isolera baksidan och om möjligt även bottnen med frigolit för att minska onödig spillvärme.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • December 2004
                            • 607

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Visst finns det många billiga alternativ, säkert funkar dom bra oxå. ( tyvärr inte dom som jag provat )
                            Det vore intressant med en kapacitets koll av pumparna när dom gått ett år. 1000liter som ny kanske bara är 600 eller nått efter ett tag.
                            Prisnivåerna på pumparna skiljer sig förståss, men en cirk-pump håller ganska många år så i det långa loppet finns det väl ingen direkt dyr pump.
                            10år är väl det minsta en pump bör hålla, eller?
                            Själv tycker jag skrammelnivån är viktig eftersom jag har mina akvarier i möblerade rum. I en lokal spelar det förståss mindre roll.

                            Sen förstår jag inte varför en strömsnålpump funkar sämre än andra om filtret är skitigt, hoppas på en förklaring.
                            Jag skall göra ett försök till förklaring.
                            Det är väl effekten som vi egentligen jämför. Effekt är ju per definition arbete per tidsenhet. Ju högre effekt desto mer arbete kan man få utfört på kortare tid, skulle man kunna säga. Arbete är vad vi vill ha utfört, när vi vill flytta vatten och ge vattnet fart i våra kar.

                            Om du bromsar en elmotor genom att t.ex. lägga fingret på en axel som roterar, så svarar motorn genom att öka strömstyrkan. Något liknade torde hända med ett skitigt filter.
                            En pump med högre effekt, Wattal, kan förmodligen tillåta sig att öka på strömstyrkan mer än än klenare pump, så att erforderligt arbete kan utföras. Alltså uppehålla flyttandet av vattnet samt sätta fart på vattnet.

                            Om de vanliga akvariepumparna är så sofistikerade att de kan strömreglera sig med kontrollerad automatik, vet jag inte.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              #15
                              Förstår i alla fall inte?

                              Om filtret blir skitigt, eller snarare när. Då borde det bli mindre vatten till pumpen och då går väl den pumpmotorn ännu lättare och drar mindre ström ( watt )
                              Givetvis blir det då en lägre vattencirkulation i akvariet, men det vet väl inte pumpen om? oberoende vad det är för watt tal på motorn.

                              Tunze har förstås lite dyrare pumpar med elektronikstyrning och då kan man förstås öka på varvtalet efter hur skitigt filtret är, men det är ju en helt annan sak
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...