Malfråga!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fedex
    Användare
    • January 2007
    • 20

Malfråga!

Behöver tips på malar som man kan ha ihop med afrikanska malawiciklider (modell större t ex Protomelas, Venustus mm). Ancistrus vet jag funkar men är inte världens snyggaste. Så nu letar jag efter några som kan pryda botten på mitt nya kar. Det kanske är det så att man välja och vraka ur mal-sortimentet utan att behöva tänka på något särskilt??
    Mvh.

Fredrik
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

Ursprungligen postat av fedex
    Behöver tips på malar som man kan ha ihop med afrikanska malawiciklider (modell större t ex Protomelas, Venustus mm). Ancistrus vet jag funkar men är inte världens snyggaste. Så nu letar jag efter några som kan pryda botten på mitt nya kar. Det kanske är det så att man välja och vraka ur mal-sortimentet utan att behöva tänka på något särskilt??
    Mvh.

Fredrik
    Du kan precis som du trodde välja och vraka bland L-malar. Under min malawitid hade jag själv L-malar och Malawicikliderna bryr sig inte nämnvärt om dem.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• fedex
      Användare
      • January 2007
      • 20

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      Du kan precis som du trodde välja och vraka bland L-malar. Under min malawitid hade jag själv L-malar och Malawicikliderna bryr sig inte nämnvärt om dem.
      Provade med gibbiceps i mitt mbuna-kar, det gick inget vidare. De klarade sig bara i några veckor. Vad kan detta bero på??

Kommentar

• Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

Provade med gibbiceps i mitt mbuna-kar, det gick inget vidare. De klarade sig bara i några veckor. Vad kan detta bero på??
        Det är ju svårt att svara på. Men det låter som om dom inte var riktigt kuranta. Jag hade just gibbiceps och det funkade kanon. Just malar brukar ju vara svårt att ha död på. Gibbiceps är ju duktiga på att käka alger. Du kanske inte hade så mycket alger i så fall måste du se till att mata dem. I mitt kar fanns det heller inte mycket till alger det såg mina mbunas till attt äta upp och därför matade jag mina malar efeter mörkrets inbrott.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• fedex
          Användare
          • January 2007
          • 20

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Det är ju svårt att svara på. Men det låter som om dom inte var riktigt kuranta. Jag hade just gibbiceps och det funkade kanon. Just malar brukar ju vara svårt att ha död på. Gibbiceps är ju duktiga på att käka alger. Du kanske inte hade så mycket alger i så fall måste du se till att mata dem. I mitt kar fanns det heller inte mycket till alger det såg mina mbunas till attt äta upp och därför matade jag mina malar efeter mörkrets inbrott.
          Kan ju vara så, i så fall var det ett nybörjar misstag av mig. Har en känsla av att det inte var ett matproblem.... Men det märkliga var att fenorna på gibbicarna var mycket illa däran. Har köpt gibbiceps i omgångar men likadant varje gång. Efter ca 2 veckor lämnade de in med uppätna fenor. Men mina ancistrusar lever fortfarande!!! Aningens mysko tycker jag...

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Kan ju vara så, i så fall var det ett nybörjar misstag av mig. Har en känsla av att det inte var ett matproblem.... Men det märkliga var att fenorna på gibbicarna var mycket illa däran. Har köpt gibbiceps i omgångar men likadant varje gång. Efter ca 2 veckor lämnade de in med uppätna fenor. Men mina ancistrusar lever fortfarande!!! Aningens mysko tycker jag...
            Mm, låter mystiskt. Fast det finns kanske någon Malawi som gillar att knapra på fenor? Om Ancistrusarna klarar sig så finns det mat i vilket fall (fast det är bra att se till att även malarna får mat, de klarar sig inte på fiskskit). Mina labbar gillar i vart fall att knapra på Ancistrusens mustascher, i övrigt får den vara ifred. Köper du nya gibbiceps, så kolla om de har insjunken buk - fisken kan i övrigt se ok ut, men är magen insjunken kan de vara svåra att få fart på. Köp dem helst när de inte är för stora heller, ungefär som en vuxen Ancistrus.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Jarnis
              Användare
              • November 2005
              • 415

Vill du vara någorlunda biotopiskt riktig så kika på någon trevlig Synodontis art. Ligger dock inte still på botten. Kolla upp vad malen du tänkt köpa behöver för foder innan du handlar. Panaque t ex behöver trä, som den faktiskt äter, det är något med matsmältningen tror jag. Trä sänker PH = mindre bra för malawi. Jag har själv haft Panaque Nigrolineatus med malawi med mangroverötter i och det är ett ständigt pillande för att justera PH. Många L-malar rör inte alger och behöver animaliskt foder vilket kanske inte är klockrent tillsammans med Mbuna. Dom klarar sig inte på "rester och skit" utan behöver foder.
              Micke

Kommentar

• Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

Men det märkliga var att fenorna på gibbicarna var mycket illa däran. Har köpt gibbiceps i omgångar men likadant varje gång. Efter ca 2 veckor lämnade de in med uppätna fenor.
                Kan vara på grund av att cikliderna ofta har sina inmutade revir. Dom vill helt enkelt jaga bort malen. En nyinsatt mal blir blir lätt offer om den inte har vett att flytta sig, vilket dom inte har ibland. Malawiciklider har ju inte neontetra temperament precis och stressen kan göra att en mal aldrig kommer igång med att äta och sakta tynar bort. Oftast funkar det utmärkt men så händer sånt där ibland. Flera malar är också revirhärdande, även mot andra arter och det blir lite kamp om samma grottor/platser. Viktigt att kolla skicket på fisken innan köp precis som någon sa i ett tidigare inlägg, det är helt avgörande i ett malawikar enligt mina erfarenheter. Är köpsuget för starkt och priset lågt men malen i halvdåligt skick så strunta i det ändå eller lägg den i karantän och mata upp den först innan introduktion.
                Micke

Kommentar

• Acca
                  Användare
                  • January 2007
                  • 60

Ursprungligen postat av Jarnis
                  Kan vara på grund av att cikliderna ofta har sina inmutade revir. Dom vill helt enkelt jaga bort malen. En nyinsatt mal blir blir lätt offer om den inte har vett att flytta sig, vilket dom inte har ibland. Malawiciklider har ju inte neontetra temperament precis och stressen kan göra att en mal aldrig kommer igång med att äta och sakta tynar bort. Oftast funkar det utmärkt men så händer sånt där ibland. Flera malar är också revirhärdande, även mot andra arter och det blir lite kamp om samma grottor/platser. Viktigt att kolla skicket på fisken innan köp precis som någon sa i ett tidigare inlägg, det är helt avgörande i ett malawikar enligt mina erfarenheter. Är köpsuget för starkt och priset lågt men malen i halvdåligt skick så strunta i det ändå eller lägg den i karantän och mata upp den först innan introduktion.
                  En "mal" som har vett att flytta på sig, är en duktig bottenstädare, prydlig och som fungerar utmärkt med mina Golden är pakistanbotia. Inte direkt "politiskt korrekt" i ett malawikar, men men.

Kommentar

Arbetssätt...