T. snyderae - Äntligen lek
Kollaps
X
-
-
De växer i allafall fint i lokalen - inte ett enda dödsfall till efter flytten. Äter som ciklidyngel brukar, gärna, ofta och det mesta jag petar ner i burken.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Tja Patrik.
kul, måste prova att sätta mina till lek snart, fick du ta hand om några Hemichromis sp. Banqui oxå eller?Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
När lekparen äntligen kommit igång verkar det som om proppen gått ur. Just nu har de två paren två nya frisimmande kullar, kläckta med 1 dags mellanrum. Samtidigt kläcktes en kull H. spec Bangui. Jag kan konstatera att Tilapiaynglena är minst dubbelt så stora som Hemichromisynglena när de blir frisimmande.
Känner att lek göder fler att leka. Är helt övertygad om att det finns något i vattnet som avges av en lyckad lek. Har hänt mig flera gånger. Ingen lyckad lek på tid o evighet i karet o så helt plötsligt så fixar flera olika arter fram yngel samtidigt.
Kanske som ett tecken på att det är gynnsamt just nu att leka så triggas andra "i närheten" att prova hårdare
Mina L. multifasciatus är experter på just det. Alltså att få fram yngel samtidigt.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Peter,
nope inga Hemichromis ännu, men det kanske kommer.
LN,
det är väl det som kallas naturlig hormonbehandling? En klassiker vid odling av svårare fisk är ju att sätta lättodlad fisk i samma kar, och så sköter man karet enligt alla konstens regler. Leker de lättodlade kan de svårodlade mycket väl komma till skott de också.
Hilsen,
-
-
Jag köpte 6 st på MAF auktionen till en mycket överkomlig peng. Får se om det blir fler i framtiden?
mvh
olofKommentar
-
De växer iaf hos mig och kommer spridas till Sthlm rätt snart. Har lekt några gånger, men i uppdragningskaret så det har inte blivit några fler yngel. Vet inte om jag ska odla mer på dem, jag fick mer betalt för Vallisneria än för ciklider, och Vallisnerian är betydligt enklare att odla...
Hilsen,
-
Ja nu har jag fått min första lek av Tilapia snyderae igår , men det är väl ingen ide att ta hand om ynglen, marknaden är väl rätt så liten.Kommentar
-
Hej
En artikel i CB med bilder på lekbilder, ägg, yngel och vuxna ligger högt på min "önskelista".Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Men det finns en del att skriva om dessa fiskar, både positivt och negativt...
Kortfattat om det negativa: De äter anubias och crinum ner till rotstock/lök, och blir snarare 20 cm än de knappa 10 som litteraturen anger.Senast redigerad av daniel_i_malmö; 19 November 2009, 15:39.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Vilken slump att jag då fyllde ett nytt separat kar åt dessa igår. Ska flytta över dem dit idag. Blir det någon ny lek så ska jag ta bilder och skriva ihop något om inte Håkan hinner före. Lovar inget...
Men det finns en del att skriva om dessa fiskar, både positivt och negativt...
Kortfattat om det negativa: De äter anubias och crinum ner till rotstock/lök, och blir snarare 20 cm än de knappa 10 som litteraturen anger.Kommentar
-
Jo, hörde Lamboj berätta det på Ciklidstämman tidigare i år.
För er som inte var med på detta föredrag:
Han nämnde att detta var något unikt som utmärkte vissa Tilapior, att de anpassar sin storlek efter födotyp och födotillgång. Det är inte talan om missväxt pga svält eller sjukdom, utan dessa små fiskar är precis lika friska som de som lever under fetare förhållanden. Det är ett helt fysiologisk svar på omständigheterna som ger fisken bättre överlevnads- och fortplantningsmöjligheter i den miljön. I vissa naturliga miljöer tycks dvärgvarianterna vara det normala - men om de flyttas till en miljö med rikligt med föda kan de/dess avkomma växa till flera gånger dvärgstorleken.
För snyderae verkar enligt litteraturen (Lambojs bok) 7 cm vara en normal storlek på könsmogen fisk i naturen, i akvarier med riklig utfodring hade något exemplar blivit 23 cm. Lamboj själv insåg inte detta när han skrev sin bok om västafrikanska ciklider, utan anger 7cm som maxstorlek (om jag minns rätt).
Det var också anledningen till att tilapior är en så bra matfisk i odlingar; får de rikligt med mat växer de extremt fort.
Någon som har ett namn på eller mer information om denna intressanta förmåga hos tilapior?Tjugofem år med ciklider.
Centralamerika 2006
-
Tusenbröder hos abborrar är ett svenskt exempel.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Stunting och stunted på engelska http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=150&Itemid=57
Tusenbröder hos abborrar är ett svenskt exempel.
Men den texten beskriver dvärgväxten som ett onormalt tillstånd med extra stor risk för missbildningar.
Av Lambojs föreläsning fick jag uppfattningen att det hos T snyderae kanske till och med var så att dvärgväxten var den vanligaste formen i naturen. Men det kan vara jag som övertolkade vad han sa?
Kan det vara så att vissa Tilapior har en extra väl utvecklad anpassningsförmåga genom stunting även jämfört med andra abborrfiskar? Det kanske till och med snarare skulle behövas ett ord för att beskriva den abnorma tillväxten hos en fisk som får mer mat än vad den normalt får i naturen?Tjugofem år med ciklider.
Centralamerika 2006
Kommentar