T. snyderae - Äntligen lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Även om båda dessa arter är mycket beskedliga i sina temperament jämfört med andra arter i de båda släktena måste det ibland markeras var revirgränsen går.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

På andra sidan av Tilapia-parets revir vaktar ett annat Hemichromispar de få yngel som är ännu kvar från förra veckans kull.
      Centralamerika 2006

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Även om båda dessa arter är mycket beskedliga i sina temperament jämfört med andra arter i de båda släktena måste det ibland markeras var revirgränsen går.
        Ja vem behöver firefish när det finns så fina naturligt röda ciklider redan, vad är det för fiskar som verkar ha lite blå läppar? dom till höger alltså.

Edit

Läste tråden från början =) man ju så lat hehe, T. snyderae verkar det vara... snygga fiskar som ser intressanta ut.
        Senast redigerad av deelay; 01 November 2007, 01:30.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

På andra sidan av Tilapia-parets revir vaktar ett annat Hemichromispar de få yngel som är ännu kvar från förra veckans kull.
          Jag tycker faktiskt att akvariet ser fint ut. Massor av rötter och nära naturligt.
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Jag vill bara påpeka att högarna med grus inte är resultatet av Tilapiornas grävande, utan gruset ligger som det hamnade när jag hällde i det i akvariet. (Hmm kanske borde jag hävdat motsatsen för att själv framstå i bättre dager...)

Tilapiorna gräver till viss del, men inte alls så mycket eller på det sättet. Inför leken verkar de vilja gräva ut en väldigt trång liten grotta under en rot eller en sten. Beteendet tycker jag mest liknar Nanochromisarternas, även om Tilapiornas grottor blir lite större pga fiskarnas större storlek. Ibland har de valt att slita ut ull ur en stor anubiaskruka så att det bildats ett smalt djupt hål däri.
            Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

Dubbelt upp!

Just när jag plockat ihop kameran och är på väg ut ur rummet ser jag något i ögonvrån; i en hörna längst bak i akvariet står två andra Tilapior och hovrar. Akvariets placering gör att det inte var lätt att komma till att fotografera genom sidorutan men så här såg det ut där:
              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 01 November 2007, 01:55.
              Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

En lite närmare bild.
                Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

Efter att jag under drygt ett års tid bevittnat otaliga lekar där jag ibland sett ägg men aldrig några yngel har alltså plötsligt två par fått fram frisimmande yngel samtidigt. Märkligt och kul.
                  Centralamerika 2006

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Grattis!

Otroligt kul att några av arterna från Bermin börjar finnas i hobbyn!

Hur stora är dina fiskar?

Kommentar

• daniel_i_malmö
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1338

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Grattis!

Otroligt kul att några av arterna från Bermin börjar finnas i hobbyn!

Hur stora är dina fiskar?
                      Jag skulle tro att lekparet ovan är 7-8 cm. I storlek med kongotetrorna som går i samma akvarium, fast utan deras långa fenor förstås. Jag har haft dem i drygt ett år och de har inte växt nämnvärt de senaste månaderna.

Hemichromis sp Bangui som också går i akvariet är även den en småväxt art, hanarna blir max 8 cm och honorna några cm mindre. En perfekt ciklid för sällskapsakvariet skulle jag vilja påstå. Snyggare fiskar finns knappast - ivart fall inte om man gillar rött. Som Deelay skrev ovan, vem behöver firefish när dessa finns?
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 01 November 2007, 02:26.
                      Centralamerika 2006

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Snyggt daniel.

konstigt det där, men de kanske kände konkurensen från dina nyinköpta...

hur går det förresten med dem, några märkbara skillnader från dem du har tidigare?
                        Mina är snygga som attan och kivas lite grand, och jag tror att de ska gå och plocka ut åtminstone 2 par, måste bara ta mig tiden att göra iordning ett lekkar för dem, nu går de i ett tillväxtkar med spartansk inredning.

Snygga rödciklider, är de vanliga på marknaden? om inte så spara några yngel för det köper jag gärna några av dig!
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Snyggt daniel.

konstigt det där, men de kanske kände konkurensen från dina nyinköpta...

hur går det förresten med dem, några märkbara skillnader från dem du har tidigare?
                          Mina är snygga som attan och kivas lite grand, och jag tror att de ska gå och plocka ut åtminstone 2 par, måste bara ta mig tiden att göra iordning ett lekkar för dem, nu går de i ett tillväxtkar med spartansk inredning.

Snygga rödciklider, är de vanliga på marknaden? om inte så spara några yngel för det köper jag gärna några av dig!
                          Det ena lekparet (det vid den bakre hörnan) är de två nya fiskarna jag köpte i Duisburg i år. Det andra paret, det vid framrutan är två av de sex fiskar jag köpte för drygt ett år sedan.

Jag tvekar inte längre på att det är samma art, de är exakt lika i teckningen och det mest troliga är nog att de fiskar som fanns i Tyskland i år är av samma stam som de jag köpte förra året. Att en del fiskar blir större än vad Lamboj anger i sin bok har nog snarare med god tillgång till mat i akvarier att göra.

Jag har sugit upp lite yngel av det nya paret och förhoppningsvis kan jag få hjälp av en annan medlem här på forumet att dra upp dem, jag har inte plats här hemma. Det andra parets yngel, de vid framrutan, var borta när lysrören tändes i morse.

Jag ska ta till vara lite yngel av Hemichromis sp Bangui så fort jag får tillfälle. Det är en art som verkligen förtjänar att få fotfäste i hobbyn. Den är extremt snygg och inte alls så aggressiv som andra rödciklider. Om du har vägarna förbi köpenhamn så vet jag att de finns i danska akvarieaffärer. Det är ordföranden i det danska ciklidsällskapet som har odlat dem och även de djur jag har.
                          Centralamerika 2006

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Det ena lekparet (det vid den bakre hörnan) är de två nya fiskarna jag köpte i Duisburg i år. Det andra paret, det vid framrutan är två av de sex fiskar jag köpte för drygt ett år sedan.

Jag tvekar inte längre på att det är samma art, de är exakt lika i teckningen och det mest troliga är nog att de fiskar som fanns i Tyskland i år är av samma stam som de jag köpte förra året. Att en del fiskar blir större än vad Lamboj anger i sin bok har nog snarare med god tillgång till mat i akvarier att göra.

Jag har sugit upp lite yngel av det nya paret och förhoppningsvis kan jag få hjälp av en annan medlem här på forumet att dra upp dem, jag har inte plats här hemma. Det andra parets yngel, de vid framrutan, var borta när lysrören tändes i morse.

Jag ska ta till vara lite yngel av Hemichromis sp Bangui så fort jag får tillfälle. Det är en art som verkligen förtjänar att få fotfäste i hobbyn. Den är extremt snygg och inte alls så aggressiv som andra rödciklider. Om du har vägarna förbi köpenhamn så vet jag att de finns i danska akvarieaffärer. Det är ordföranden i det danska ciklidsällskapet som har odlat dem och även de djur jag har.

Ok. då fattar jag, tur att det inte var ´nån annan variant du köpte förra året.
                            nä köpenhamn åker jag bara förbi när jag åker hem från duisburg.....;-)

du får väl suga upp några såna bangui oxå och lämna till patrik så drar han upp dem....
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

När lekparen äntligen kommit igång verkar det som om proppen gått ur. Just nu har de två paren två nya frisimmande kullar, kläckta med 1 dags mellanrum. Samtidigt kläcktes en kull H. spec Bangui. Jag kan konstatera att Tilapiaynglena är minst dubbelt så stora som Hemichromisynglena när de blir frisimmande.
                              Centralamerika 2006

Kommentar

• Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

Det där var riktigt snygga tilapior, har missat dom helt eller har de bara sådan gulröd färg när de leker med andra ord menar jag lekdräkt

Kommentar

Arbetssätt...