Kilesa och lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Kilesa och lek

Alltså. Har fortfarande några Kilesor som går i ett rätt stort kar med ett bra gäng Cyps. Cypsen leker friskt, men Kilesorna händer det inget med. Har funderat på om de hör till de där firrarna som slutar leka vid en viss ålder. Någon som vet om de hör dit?

Har också funderat på om jag ska ta ut den udda hannen (det är 2+2). Den dominante hannen lägger rätt mycket krut på att jaga den andre hannen istf att lattja med honorna.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Har också funderat på om jag ska ta ut den udda hannen (det är 2+2). Den dominante hannen lägger rätt mycket krut på att jaga den andre hannen istf att lattja med honorna.

Hilsen,

P
    du kan alltid göra ett försök! de värsta som kan hända är att dom inte leker
    Christoffer Lundholm

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Varför inte en till hanne? 2 jagar varann och den tredje förför honorna!?
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

Tja, om du plockar bort hanen så kan det få effekten att honorna blir slagpåsar istället för den underlägsna hanen. Så här är det iaf med mina C. jumbo.

Kommentar

• choffe
          Användare
          • November 2005
          • 841

Ursprungligen postat av choffe
          du kan alltid göra ett försök! de värsta som kan hända är att dom inte leker
          alternativt att du skaffar en hane och två tre honor till, det är nog det bästa tror jag....

lycka till!

/christoffer
          Christoffer Lundholm

Kommentar

• Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

Alltså. Har fortfarande några Kilesor som går i ett rätt stort kar med ett bra gäng Cyps. Cypsen leker friskt, men Kilesorna händer det inget med. Har funderat på om de hör till de där firrarna som slutar leka vid en viss ålder. Någon som vet om de hör dit?

Hilsen,

P
            Jag hade förut 3+3 Vf i mitt 900 liters och de lekte på bra faktist.. vad matar du med för mat till dom? Jag tycker att det verkar som att vuxen artemia som lite extra tillägg triggar till lek men det är bara vad jag tror. Hoppas att du får yngel snart lycka till / Andreas
            http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Jag tror jag kom på det alldeles på egen hand nyssens... *skäms* Har hållt dem på 21 grader, och det är lite väl lågt. Å andra sidan fick jag ju reda på att Cyps kan leka även i den temperaturen. Nu är det doppvärmare i karet, och i morgon torde tempen ligga runt 26 grader i stället. Just det karet har jag skött enligt alla konstens regler, inkl. vattenbyten och attans bra/mycket mat. Inga problem där, och det är därför jag varit fundersam kring att de inte lekt. Ibland är det dock lite enklare saker än man tror man kan ändra på.

Hilsen,

P

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Glöm inte bort o berätta hur det går!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

Hilsen,

P

har vart intreserad av att skaffa dessa fiskar tidigare (är väll det fortfarande) och i vissa arbetsbeskrivningar står det att framför allt honorna slutar producera rom/yngel ganska tidigt och att man bör byta dom varje år, och att även hanarnas potens avtar ganska fort. men som sagt detta är saker jag har läst mig till har ingen erfarenhet av dessa fiskar själv så.

Kommentar

• jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

Visst avtar produktionen, men att byta dem varje år känns onödigt.
                    Och så är det.
                    /J

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Nee, vi ska se om inte tempen gör susen. Jag behöver inte många yngel, bara så jag kan förnya och utöka gruppen. Har också läst det där om att en del sandciklider minskar/slutar få yngel efter en viss ålder, men får hoppas att inte mina är alldeles för lastgamla. Och ja, kommer att skriva om hur det går!!

Hilsen,

P

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

Ursprungligen postat av jonre723
                        Visst avtar produktionen, men att byta dem varje år känns onödigt.

jo det kan säkert vara så. som sagt är bara nått som ja har läst. undra om det inte står på zoopets arbets beskrivning. fast de står inget om de på dom flesta ställen där ja har läst så vet inte riktigt vad man ska dra för slutsats av det. anntingen så glömmer väll dom andra av att ta upp de el så är det lite över drivet på bla zoopets arbetsbeskrivning.

Jag sj skulle bli jätte nöjd om det inte stämmer. eftersom att jag vill ha lite yngel då och då bara för att behålla en lagom stor grupp. Så de är väll en av anledningarna till att jag inte har skaffat några ännu.

Kommentar

• Falköping Andreas
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1214

de vf honer jag har producerar fortfarande bra o de har jag haft i drygt 1 1/2 år. vissa säger att de bara lever ca 3 år men det vet i tusan om jag tror på.
                          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Klockers, tempen gjorde susen! Ett par hyfsade bowers och en lek igår. Såg det trist nog inte förräns vid matning, och honan fick matfrossa när de andra åt - en del romkorn åkte ut, och hon åt friskt. Får se om det är något kvar i kväll. Nu vet jag i vart fall att de kan!! Och det är en välmatad hona kvar att leka av.

Hilsen,

P

Kommentar

• olaJ
                              Användare
                              • August 2003
                              • 584

Klockers, tempen gjorde susen! Ett par hyfsade bowers och en lek igår. Såg det trist nog inte förräns vid matning, och honan fick matfrossa när de andra åt - en del romkorn åkte ut, och hon åt friskt. Får se om det är något kvar i kväll. Nu vet jag i vart fall att de kan!! Och det är en välmatad hona kvar att leka av.

Hilsen,

P
                              Hur mycket höjde du till och frpn vilken grundtemp?
                              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

Arbetssätt...