göra rent filter utan vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • June 2006
    • 295

    göra rent filter utan vattenbyte?

    startade mitt 480 i augusti-sept. och hade lite brist på cirkulations pumpar. nu har jag köpt mig en kraftigare å funderar på att göra rent filtrena samtidigt som jag stoppar ner den nya i filterhuset i bakgrunden. men jag funderar på den biologiska balansen med bakterier osv. jag har två filterkammare och det gäller nu den större.. kan jag göra rent filterna i den större och samtidigt klara mig på det lite mindre filtret ?
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Du har ju förutsättningar att göra rent hälften varje gång. Det är guld! Jag har filtersystem bakom bakgrunder plus ytterfilter i de större akvarierna och jag skulle aldrig drömma om att göra rent dem samtidigt så du är helt rätt ute!

    Men måste du verkligen redan göra rent? Dina filter har ju bara varit igång i fyra månader...
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • wracker
      Användare
      • June 2006
      • 295

      #3
      sådär.. nu är bytet gjort och allt vekar ok. jag kände att bytet var nödvändigt då jag fyllde på mer filtermassa i julas.. så nu är allt från 0 å behövs väl inte bytas förns till om ja sisådär ett år.. dock fungerade ju inget med pumparna. 1000l vart för starkt för det hålet jag redan har så måste sänka hålet. så det blir halvtömning. spackling å nytt hål...

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av wracker
        sådär.. nu är bytet gjort och allt vekar ok. jag kände att bytet var nödvändigt då jag fyllde på mer filtermassa i julas.. så nu är allt från 0 å behövs väl inte bytas förns till om ja sisådär ett år.. dock fungerade ju inget med pumparna. 1000l vart för starkt för det hålet jag redan har så måste sänka hålet. så det blir halvtömning. spackling å nytt hål...
        Funkar annars att sätta i lite svart filtermatta i hålet så syns det knappt, men det beror på hur pass "kräsen" du är. Betydligt enklare iaf!

        /Erik

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • June 2006
          • 295

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Funkar annars att sätta i lite svart filtermatta i hålet så syns det knappt, men det beror på hur pass "kräsen" du är. Betydligt enklare iaf!

          /Erik
          det är en lösning. men i sånna fall får jag det rinnande vattnet in i filterhuset igen då pumpen sänker nivån i kammaren. å det ljudet är inte mitt favorit ljud

          Kommentar

          Arbetssätt...