Grumligt vatten trots täta vattenbyten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciclidaes
    Användare
    • August 2006
    • 11

    Grumligt vatten trots täta vattenbyten!

    Hej !
    Jag har en fråga till er som är mer rutinerade i detta samanhang. Jag tycker att jag sköter mina akvarium noga vad gäller v-byten. En gång per vecka c:a 1/3del av karets volym ändå grumlar mitt malawikar igen redan efter ett par dagar. Jag har även rengjort filterkuddarna men detta ledde ej till någon förändring.

    Jag gick sakta över från räkmix till flingfoder kan det bero på detta?

    Fiskarna verkar okej just nu tuggar tre honor så det verkar inte ha någon negativ effekt på dem men det är ju kul om man kan se fiskarna.

    Någon som kan förklara vad detta fenomen kan bero på?

    mvh Claes
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Välkommen till Ciklid.se Ciclidaes
    Grumligt vatten kan vara lite olika saker. Kan vara infisorier (stavas inte så ). Det får du bort genom total mörkläggning av karet i fyra-fem dagar. Eller tar du ett innerfilter som du knöfyller med filtervadd. Byt vadd varannan dag tills vattnet är klart.
    UV filter gör att vattnet klarnar.
    En annan sak som funkar förvånansvärt bra är vattenklarningsmedel som du köper i akvariebutik.
    Att rengöra filter kan ha rent motsatt effekt. Filterna behöver vara lite skitiga för att effektivt ta upp partiklar.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av Ciclidaes
      Jag har även rengjort filterkuddarna men detta ledde ej till någon förändring.
      Vaddå för filterkuddar? Hur stort är akvariet och vilket filter?

      Kanske kan ge nån bra lösning om man vet det.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Ciclidaes
        Användare
        • August 2006
        • 11

        #4
        Storlek på akvariet!

        Tack för svaren.
        Det kar som grumlar för mig är en 375:a som jag monterat btn-moduler i. En av dessa är en filtermodul som det sitter en kraftig pump i. Filterkuddarna är blå filtermatta som jag klippt till i små kuber.
        MVH Claes

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Är det ett nyigångkört kar? eller har det gått bra ett tag, för att sen bli grumligt?
          Vilken typ av grumel, grått dis? eller grön algsoppa???
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Ciclidaes
            Användare
            • August 2006
            • 11

            #6
            Grummligt!

            Ursprungligen postat av tege
            Är det ett nyigångkört kar? eller har det gått bra ett tag, för att sen bli grumligt?
            Vilken typ av grumel, grått dis? eller grön algsoppa???
            Akvariet har varit igång snart ett år och har funkat bra hela tiden. Det är inte någon grön algsoppa snarare grått dis så som jag upplever det. Jag testar nu med mörkläggning ett par dagar och hoppas att detta hjälper.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Skulle kunna vara att du matar för mycket med flingfoder och fiskarna är inte vana vid det. De äter inte de mindre smulorna av flingorna och det kan vara orsaken till grumligheten.
              Sluta att mata fisken några dagar. De överlever. Mata med ciklidpellets istället och i små mängder. Kolla att de äter upp allt inom nån minut innan du har i lite till.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Silverlod
                Användare
                • October 2006
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Skulle kunna vara att du matar för mycket med flingfoder och fiskarna är inte vana vid det. De äter inte de mindre smulorna av flingorna och det kan vara orsaken till grumligheten.
                Sluta att mata fisken några dagar. De överlever. Mata med ciklidpellets istället och i små mängder. Kolla att de äter upp allt inom nån minut innan du har i lite till.
                Jag har ett liknande problem, nystartat akvarie dock men det är redan inne på sin andra grummlighet. Täta vattenbyten, fyller på mitt akvarie med trägårdsslang. Testat att ha mer filtermassa och har nu även stoppat i en extra pump. Jag matar med malawi pellets som går åt snabbt. Tittar man genom akvariet fråpn kortsidan är det lite görn nyans annars grå, med lite grönt i, sanden är tvättad, vet dock inte hur mycket sol det kommer genom fönstret. Har ett groluxrör i som har gått på timer 8tim dagen nu är det tänt ca 5.

                Sist jag hade akvariet igång var det inga problem, även fast vattenbyterna var mer sällan då.
                Vet inte om du känner igen detta Ciclidaes? Har du testat ovanstående?
                Melanchromis Interruptus.
                Labidochromis sp. Hongi.
                Metriaclima Callainos.
                Ancistrus Dolichopterus.

                Kommentar

                Arbetssätt...