Fenskador utan bett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf M.
    Användare
    • December 2006
    • 53

    Fenskador utan bett

    Hej!

    Jag har en pansarmal vars stjärtfena för ett tag sedan bara var hälften så lång som vanligt. Jag är nästan helt säker på att den inte blivit biten. Jag har aldrig sett någon som jagat pansarmalarna och ingen annan av dem (har 6 st) har haft fenskador. Han var pigg trots sin halva fena och nu har den vuxit ut igen. För fem dagar sedan gjorde jag ett vattenbyte (bytte en tredjedel) och jag inbillar mig att det är efter det som fenan började växa ut. Kan fenskador uppkomma på grund av för höga bakteriehalter i vattnet eller för höga koncentrationer av något annat ämne som kanske fräter? Kanske har någon här sett något liknande på sina ciklider någon gång? Kanske var just denna individ lite försvagad av någon anledning och därför extra mottaglig för fenätande bakterier? Bara en hypotes som sagt...

    Jag byter vatten var fjortonde dag, tillsätter inget till det förutom ett järnpreparat (ferrogan) till växterna. Arten är Corydoras habrosus.
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    #2
    Det här läste jag på en sida om Gibbiceps. Kanske är något snarlikt.


    "if the water quality is not adhered to, small holes can appear in the fin membranes."


    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Ulf M.
      Användare
      • December 2006
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av Rhodebaert
      Det här läste jag på en sida om Gibbiceps. Kanske är något snarlikt.


      "if the water quality is not adhered to, small holes can appear in the fin membranes."


      http://www.scotcat.com/factsheets/g_gibbiceps.htm
      Tack det var intressant! Fast det står inte vad det är som fräter? Kanske är det något som finns vid bottnen eftersom Gibbicepsen tydligen höjde sig upp från bottnen lite med fenorna när det var dags att byta vatten enligt författaren?

      Kommentar

      Arbetssätt...