If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
Jag har mailat en tillverkare av "trädgårdsslang"... hoppas dom kan komma fram med lite matnyttigt just angående lämplighet för akvarie/fiskodlings bruk. Jag återkommer om eller när dom svarar.
En del trädgårdsslangar har nån form av antimögelbehandling som torde vara obra att få i karet.
Jag använder Biltemas trädgårdsslang (har 8 meter från fiskkaret till badkaret), kollade med dem att den inte var behandlad med något. Anser att den efter ett år är "proven by use".
Jag har mailat en tillverkare av "trädgårdsslang"... hoppas dom kan komma fram med lite matnyttigt just angående lämplighet för akvarie/fiskodlings bruk. Jag återkommer om eller när dom svarar.
Bra, jag har då alltid använt mig av trädgårdsslang och aldrig fått några problem. Jag kanske haft tur. Jag tror att det inte är något problem så länge slangen spolas igenom några minuter innan vattnet tappas i akvariumet, då även det vatten som eventuellt är kvar i slangen från det senaste vattenbytet tordes vara olämpligt att få i akvariumet.
Det blir intressant och höra vad tillverkaren säger om just olika slangar.
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Vissa påstår att många slangar avger restprodukter, så till inlopp skulle jag inte våga använda annan slang än sådan som är av "livsmedelskvalité"
//Calle
Jag skall använda den till både avtappning och påfyllning.
Då trädgårdsslangar används till både växter, människor och dammfiskar
( dusch, pool mm ) så TROR jag att en väl genomspolad slang
inte kommer att påverka fiskarna negativt.
Holger
Senast redigerad av Pettson; 19 January 2007, 10:29.
Jag skall använda den till både avtappning och påfyllning.
Då trädgårdsslangar används till både växter, människor och dammfiskar
( dusch, pool mm ) så TROR jag att en väl genomspolad slang
inte kommer att påverka fiskarna negativt.
Holger
Det kan funka, men jag skulle inte våga testa då man aldrig vet vad trädgårdsslang kan innehålla.
Har köpt genomskinlig slang i järnaffären som ska vara lämplig till dricksvatten, även Biltema hade det, men det var hård.
Slang är en engångskostnad, så då anser jag det inte vara värt "risken" att spara några kronor.
Kommentar