Snigelfälla, SERA.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

    Snigelfälla, SERA.

    Är det någon som testat denna? http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=58&page=1 Kan det funka tro?
    Vad anser ni om de kemiska preparat som finns för att mörda sniglar?
    Mvh Micke
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Om man plockar upp sniglarna allteftersom, så blir det ingen plåga. Den där snigelfällan är säkert bra, så köp den och berätta hur den funkar. Gifter i vattnet ska man helst undvika.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Micke M
      Användare
      • November 2006
      • 116

      #3
      Ska prova. Jag har resonerat som du att man inte gärna ska hälla i gift i vattnet i onödan. Akvariet har dock gått tomt bra länge nu, med bara vatten och växter, så jag var ju lite dum som inte passade på att "förgifta" vattnet när jag hade chansen. Nu ska det i fisk så det är lite för sent nu. Åker förmodligen till Akvarielagret i Bromma eller Akvariekällarn i Örebro till helgen, ska se om de har nån snigelfälla där.
      Mvh Micke

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Har testat den och tyckte inte den var särdeles bra. Kräver rätt mycket observation/skötsel om det ska funka tror jag. Månne handlar det om vad man stoppar för mat i fällan. När maten är slut tar sig sniglarna ur den i vilket fall. Just nu testar jag naturlig bekämpning med räkor...

        Snäckgift innehåller ofta koppar om jag inte missminner mig. Koppar är giftigt för fler varelser än snäckor, så jag använder det aldrig. Dessutom, om det är många snäckor i karet och alla dör samtidigt så blir vattnet dåligt mycket snabbt - snäckor har köttiga kroppar som slukar mängder med syre när de ruttnar, och samtidigt ger en massa mög i vattnet. Jag anser att de ska ur karet eller bli uppätna.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Nej nå gifter ska inte i akvariet i onödan,manuell bekämpning eller nån fisk som tar reda på eländet. Själv så tar jag reda på posthornen till yngelkaren där de gör nytta.

          Kommentar

          Arbetssätt...