Det är vf Crenicichla sp. "xingu 1.. fick hem 2 idag ska vara 1 hona och 1 hanne men man kan ju inta vara 100% nu när dom är kring 10-13cm bara.. Vilken är den bästa maten och börja med för att få igång dom?
Vad bör jag ge min Crenicichla för mat?
Kollaps
X
-
-
Jag ger mina, som är 25 respektive 20cm, räkor och det slukar dom! Se också till att ha en bra grotta eller nåt tegelrör som honan kan smita till när hanen kommit igång lite väl mycke...Han kan vara rätt tuff med henne när dom blivit könsmogna. Men du kanske redan har ordnat det? För övrigt så tycker jag att det är en av dom coolaste fiskarna man kan ha! -
Levande fisk i lämplig size. Klart bäst. En annan femma med resten - lycka till!!
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ok.. men tycker munnarna är rätt små får räkor och kanske neontetra.. Men tänkte prova levande vita mygglarver vad tror ni om det?ShoohooKommentar
-
Ursprungligen postat av CrulleOk.. men tycker munnarna är rätt små får räkor och kanske neontetra.. Men tänkte prova levande vita mygglarver vad tror ni om det?180 liter SA i väntan på den stora baljan
www.umea.akvarieforening.se
www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306
-
nä har ingen grotta än.. ska fixa det i morn. har iaf matat med vita mygg det gick hem.. blir att inskaffa massa guppy i morn..dom påminer väldig mycket om channans betendeShoohooKommentar
-
Jag skulle undvika levande fisk av fyra orsaker:
1. Det ar en utpraglad fiskatare och om du inte far dem att ata dod mat sa ar det kort. Man kan inte halla pa och mata 40 cm matvrak med levande fisk.
2. De klarar sig minst lika bra pa dott foder. Man kan fa dem att ta peletts.
3. Levande (ej fryst) fisk innehaller parasiter. Man vill inte ge firrar som man tanker ha i mer an 10 ar binnikemask och nematoder.
4. De far latt hal i huvudet och da vill man enklet fa i dem vitaminer vilket man kan ge i dott foder.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag köpte för någon dag sedan VF Crenicichla Regani "Tapajo". Jag ger dom levande vita mygg samt fryst artemia. Detta käkar dom med god aptit.
Torrfodret som jag provade med gick däremot inte hem.
Nästa foder som jag ska prova med är räkmix som består till största del av räkor-fiskkött-musslor.
Coola fiskar det här//Stefan LindstedtKommentar
-
Dom är riktigt coola! men tyvärr dog min lilla hona troligt vis pga av för många transporter och vatten byten den dog på natten.. fick iaf en ny gratis av affären tack för detShoohooKommentar
-
-
Bilden visar den största av mina dvärgcrenicichlor(c:a 6cm), proppmätt på fryst artemia. Förövrigt har jag precis gjort en sats med räkmix som dom ska få smaka imorgon. Jag bjuder här på mitt recept
400gr räkor med skal
200gr fiskkött
100gr musslor
200gr Ärter
5gr vitlök
10ml Naturrose
5ml spirulina
15ml gel pulver
Bläckfiskkött vill jag minnas att jag såg i ICA butiken. Får nog prova det med.//Stefan LindstedtKommentar
Kommentar