Nivåvakt/Nivåreglerare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    Nivåvakt/Nivåreglerare

    Är det någon som vet vad en nivåvakt/nivåreglerare kostar generellt...var hos en akvarieaffär i staden och skulle beställa hem en sådan, han i affären trodde att de gick på 500-700kr och sen när han kollade i katalogen så fick han en liten chock han skulle ha över två tusen

    så jag undrar finns det bara en återförsäljare i sverige, skulle gärna beställt från utlandet isf men min tyska är inte den bästa när det gäller ordet nivåvakt/nivåreglerare
  • jsl
    Användare
    • October 2004
    • 31

    #2
    Kolla på någon webbutik som säljer saltvattensprylar det finns flera som säljer nivåvakter. Märken som Deltec och Aqua Medic är vanliga. Annars kan du bygga en själv för en billig penning. Jag har för mig att själva nivågivaren finns att köpa på Kjell & CO.
    http://umea.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Är det något fel på nivåvakter till toastolar?!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        Jag har kört med Aquamedics nivåmat, funkar kanon under tusenlappen och med en egentillverkad för ca. 350:- med delar från Clas Olson dom har en flottör som man kopplar till ett modifierat skymmningsrelä.
        kan ge en närmare byggbeskrivning om någon är intresserad.

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

          #5
          Ursprungligen postat av Ante
          Jag har kört med Aquamedics nivåmat, funkar kanon under tusenlappen och med en egentillverkad för ca. 350:- med delar från Clas Olson dom har en flottör som man kopplar till ett modifierat skymmningsrelä.
          kan ge en närmare byggbeskrivning om någon är intresserad.
          det vore intressant och se denna beskrivningen

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • June 2006
            • 357

            #6
            Håller med, skulle också vilja se en beskrivning.
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

              #7
              hinner inte göra något bildreportge nu, men det är lätt, köp ett skymmningsrelä, 220 V. och pilla upp skalet och löd bort dioden som är själva sensorn för ljuset och ersätt dom två polerna med dom två kablarna från nivåvakten från Clas Olssons, klart!
              du monterar du flottören i burken du vill ha nivåvakten i och kopplar in det föredetta skymmningsreläet i väggen och kopplar en liten pump i relät och lägger i en balja med vatten till påfyllning.
              det räcker med den minsta pumpen du kan få tag på bara den orkar pumpa upp vattnet till burken, eller sumpen.
              här är en bild som kanske säger något, bara fråga om ni inte greppar min hastiga förklaring
              Senast redigerad av Ante; 18 January 2007, 22:17.

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                det vore intressant och se denna beskrivningen


                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Wee... vet inte om jag vill följa de råden, verkar som en del varnar för de lösningarna i kombo med vatten. Klart man inte ska ha vatten i elen, men det verkar lätt hänt med dessa!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • November 2002
                    • 571

                    #10
                    den variant jag beskrivit med ett skymmningsrelä är säker.
                    visten med att använda skymmningsreläet är att den gör att det endast går någon millivolt eller liknande ut till flottören.
                    sedan så är det ju ändå massor med prylar i burken med 220 V, fast det är ännu mer obehagligt i ett saltvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1338

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ante
                      den variant jag beskrivit med ett skymmningsrelä är säker.
                      visten med att använda skymmningsreläet är att den gör att det endast går någon millivolt eller liknande ut till flottören.
                      sedan så är det ju ändå massor med prylar i burken med 220 V, fast det är ännu mer obehagligt i ett saltvattensakvarium.
                      Nja, det är just den varianten med ett modifierat skymningsrelä från Clas Ohlsson som fått mycket kritik av el-kunninga på saltvattensguiden. Detta eftersom detta inte är isolerat på rätt sätt, om jag har förstått kritiken rätt. Slarvigt att jag inte påpekade det när la in länkarna.

                      För att ingen ska bygga en livsfarlig nivåreglerare pga mina länkar så ger jag en del exempel där det varnas för denna typ av nivåreglerare:





                      Däremot, om ni tittar igen i de två trådarna jag länkade till så finns det också en variant som bygger på ett flöte. Denna variant har ingen av de elkunniga anmärkt på.

                      Det går också att minska risken med el i dessa hemmabyggen genom att låta pumpen som styrs av nivåregleraren vara en 12V pump och koppla in nivåregleraren efter transformatorn. De flesta märken har 12V pumpar, bland annat Eheim.

                      Jag har själv valt modellen med flöte till mitt saltvattensakvarium. Ska beställa en 12V pump. Sedan kan jag avlägga en rapport här för de som är intresserade. I saltvattensakvarium är nivåvakter bekväma eftersom man måste kompensera avdunstningen med sötvattenspåfyllning för att inte salthalten skall stiga.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 19 January 2007, 11:19.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Ante
                        Användare
                        • November 2002
                        • 571

                        #12
                        det var nytt för mig, diskussionen var upp för länge sedan på saltvattenguiden och då menade man att versionen med skymmningsrelä var säker eftersom det var så låg spänning i givaren.
                        den bästa modellen verkar vara dom som är gjorda för det, jag har själv kört med Aquamedics niveaumat som går på ca. 900:- och funkar mycket bra.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ante
                          det var nytt för mig, diskussionen var upp för länge sedan på saltvattenguiden och då menade man att versionen med skymmningsrelä var säker eftersom det var så låg spänning i givaren.
                          den bästa modellen verkar vara dom som är gjorda för det, jag har själv kört med Aquamedics niveaumat som går på ca. 900:- och funkar mycket bra.
                          i inköps pris kanske...men de båda affärer jag har varit har de tagit runt 2000-2500 kr för AM, deltec är nog ännu dyrare

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Håller på att testa en del saker i lokalen för närvarande, och jag är fortfarande inne på nivåvakterna för toastolar. Funkar alldeles mekaniskt utan el, men visst, granna att se på är de inte. Trivs i vart fall fint med sådana pryttlar som inte kräver el för att funka (vis av senaste strömavbrottet).

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Ante
                              Användare
                              • November 2002
                              • 571

                              #15
                              Lutt, då ska du bojkotta dina butiker eller anmäla dom för ocker, nu är det ett drygt år sedan jag köpte denna, men betalade 900:-
                              -kollade snabbt på Akvarielagunen, och den kostar idag 1099:- där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...