If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tjena är det ngn som har en bild på ett akvarium med biltemablästersand, funderar på att köpa det till mitt kar.
Är det snat att man slipper tvätta den!
MVH Christofer
(Detta är ett precis nyfyllt kar. Därav det mjölkiga vattnet. Tror inte mycket av detta beror på gruset, utan snarare väldigt kalkrikt vatten som vi råkar ha...)
Men vilken blästersand är det där? Aluminiumsilikatet ska ju vara mörkare nästan guldbrunt med mer anttydan mot svart.. Typ mörkbrunt/svart/guld. Kan man ha sån sand med?
Det är den grovre varianten...inga problem, inga alger eller missfärgningar på sanden.
Först fyllde jag karet med 1/3 del vatten och sen stoppade i sanden. vattnet blev klart efter några timmar. Sen dess gäller bara blästersand för mig
Blästersand flyger lätt omkring i akvariet i och med att den är så fin. Se till så att det inte kan komma in sand i dina pumpar för då kan de gå sönder.
Jag har Biltemas blästersand (den grövre) i mitt Malawikar , tvättade den inte innan den lades i och vattnet blev lite mjölkigt nån dag men det har försvunnit.Yr inte det minsta och fiskar älskar sanden!
Nån som stulit med sig sand från Böda Sand (norra Öland) till sitt akvarium?
Jag brukar tillbringa somrarna där. Det händer att man ser folk smyga ner till stranden, och tillbaka med en påse sand, tidigt om mornarna ibland. Hehe. Vet ej om de ska ha den till akvarium eller vad det är, men väldigt ljus och riktigt fin sand är det hur som helst.
Kommentar