låt oss säga att jag köper en fisk som vill ha ett ph på 7-8 men jag har 6,5 skulle jag ändå kunna ha den fisken???
hur viktigt är det med rätt ph??
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej Drenner!
Om jag fattat det rätt så är det viktigt.
Har blivit upplyst om att fiskarna kan drabbas av inre oåterställbara skador om de får simma i fel ph-värde.
Ingt jag skulle vilja riskera i varje fall. -
-
Ursprungligen postat av Anteteoretiskt kan det gå, bara omställningen går sakta.
Man brukar ju säga att ett stabilt pH är viktigare än att hålla på att pyssla med att få det helt rätt, med svängningar som följd. Men i exemplet ovan, om man ska höja pH, så är det ju lätt gjort med hjälp av bikarbonat.Daniel AndréassonKommentar
-
Det beror lite på vad du tänkt dig. Många firrar funkar finfint i pH-värden som de inte går i naturligt. Att få rom att kläckas samt dra upp yngel under sådana villkor kan däremot vara svårt (men många firrar leker även i "fel" pH). Finns såklart också skillnader mellan olika arter i känslighet.
Jag anser personligen att det är lite viktigare vad vattnet i sig innehåller. Ett enkelt exempel: pH-värdet i en öl, en flaska schampo och ett akvarium kan vara exakt samma. I vilken miljö överlever fiskarna? Ersätt detta grova exempel med t ex ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat i stället, så får det större bäring på akvaristiken.
Sammanfattning: ska du odla fisk kan pH-värdet ha en helt avgörande betydelse. Ska du hålla fisk så spelar det oftast rätt liten roll (i något slags naturligt "normalspann", säg mellan 6,5 och 8,5).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av dinajelTeoretiskt? Det lär nog även gå praktiskt...
Man brukar ju säga att ett stabilt pH är viktigare än att hålla på att pyssla med att få det helt rätt, med svängningar som följd. Men i exemplet ovan, om man ska höja pH, så är det ju lätt gjort med hjälp av bikarbonat."Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898Kommentar
-
-
Skulle nog rekomendera att säga att KH bör vara runt 5 istället för runt 3, känns lite säkrare så.Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
Ursprungligen postat av MikeWHåller med. Ett stabilt pH är det viktigaste och det kan du få genom att hålla KH runt 3 eller över. Om du höjer pH så glöm för allt du gör inte att göra ett vattenbyte innan du höjer! Har du mycket ammonium i vattnet och höjer pH så omvandlas en del av ammoniumet till ammoniak. Kan vara direkt dödligt för dina fiskar.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzJag brukar låta ph gå ner till 7,5 i bland innan vatten byte sen drar jag upp det till 8,3-8,5 det resulterar alltid med en massa lek hoss mina malawi ,så att dom inte skulle tycka om svängningar i pht har jag aldrig märkt
Hilsen,
-
Mina Discus är rysligt känsliga mot ph-svängningar. Särskilt om ph svänger (blir lägre) neråt. Sen är det så att i mina kar upplever jag att stabilt vatten är viktigt.
Har laborerat en del med osmosvatten. Och med så ostabilt(Kh=0) mår fiskarna riktigt dåligt.
Därför behövs b.l.a lite lite bikarbonat.
Om du drenner vill ha lågt ph till dina fiskar så finns det bra ph-buffert preparat som både sänker ph och gör det stabiltDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzJag brukar låta ph gå ner till 7,5 i bland innan vatten byte sen drar jag upp det till 8,3-8,5 det resulterar alltid med en massa lek hoss mina malawi ,så att dom inte skulle tycka om svängningar i pht har jag aldrig märkt
"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898Kommentar
-
Ar det inte sa att fiskarna inte brur sig ett smack om pH inom vettiga intervall MEN att det finns en massa kemikalier som daremot inte beter sig likadant. Ett svenskt exempel: Fiskarna dor av surstoten pa varen sags det. Detta ar inte helt sant. Aluminium i nagon form loses i det sura vattnet och nar sedan pHt hojs sa faller det ut pa fiskarnas galar och fiskarna kan do. Kvaveforeningar beter sig ocksa "festligt" nar pH andras. Ratta mig om jag har fel.
Hursomhelst: Stabilt pH ar bra.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonAr det inte sa att fiskarna inte brur sig ett smack om pH inom vettiga intervall MEN att det finns en massa kemikalier som daremot inte beter sig likadant. Ett svenskt exempel: Fiskarna dor av surstoten pa varen sags det. Detta ar inte helt sant. Aluminium i nagon form loses i det sura vattnet och nar sedan pHt hojs sa faller det ut pa fiskarnas galar och fiskarna kan do. Kvaveforeningar beter sig ocksa "festligt" nar pH andras. Ratta mig om jag har fel.
Hursomhelst: Stabilt pH ar bra.
Hilsen,
-
Är det så att bikabonat höjer kh och ph samtidigt? Jag tror att jag har ganska högt ph i kranen, typ 8 (göteborg). Hur mycket bikarbonat är lagom per 100l i så fall om jag vill ha över 8? Kan inte bli högre än 8,3...8,5, men det kanske finns andra risker med att ösa på med bikarbonat?
/AndersSenast redigerad av elvin; 03 April 2007, 03:04.960 liter...snart!Kommentar
Kommentar