Bubbelgrej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • November 2006
    • 72

    Bubbelgrej

    Ok, fler funderingar....

    Såg en rund platt grej, som tydligen var till för att göra bubblor i akvariet, av märket Rena. Är det nåt för ett malawikar? Kanske bara för "syns" skull om inte annat. Hur kopplar man in den?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Nej. Jag tycker inte det...

    Man använder en vanlig luftpump för att pumpa in luft och så kommer det bubblor ur den som driver mot ytan och därigenom skapar ytrörelse. Bubblorna samt ytrörelsen ger syre, men enligt min mening är det ganska värdelöst att använda i ett ciklidakvarium.

    Kommentar

    • Lena*
      Användare
      • November 2006
      • 72

      #3
      Ok, tack för svar, Malawe.

      Luftpumpar, är det såna som surrar som sjutton? *minns min guldfiskskål med fasa*

      Tycker nog ändå att det skulle kunna vara lite snyggt med såna bubblor, även om dom inte gör ngn "nytta".

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Japp luftpumpar låter mer och mindre beroende på fabrikat och placering. nu för tiden tycker jag nog att de är ganska tysta. Jag minns med fasa de "gråa" Rena 101 och än värre 301 huvva.Precis när man trodde att man lyckats få eländet tyst så gick en stund och sattyget började hoppa vibrera så till och med grannarna klagade...... uuuuh

        Lycka till med bubbleriet! (men nog är det lite onödigt)

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • May 2005
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av Lena*
          Ok, tack för svar, Malawe.

          Luftpumpar, är det såna som surrar som sjutton? *minns min guldfiskskål med fasa*

          Tycker nog ändå att det skulle kunna vara lite snyggt med såna bubblor, även om dom inte gör ngn "nytta".
          Det viktigaste är ju att du som ser karet hela dagarna tycker att det är snyggt, så kör på
          ||||

          Kommentar

          • Lena*
            Användare
            • November 2006
            • 72

            #6
            Lennart 2 och malplacerad; Får väl se om det blir bubblor eller inte, något som började med ett tänkt filterbyte har nu utvecklat sig till ett planerat köp av ett helt nytt akvarium!!

            Så kan det gå.

            Hm, precis, dom där surrande vibrerande sakerna har man ju fått mardrömmar av, hur stod man ut?! Man får väl hoppas att ingen av dagens luftpumpar är på det viset.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Grattis alltid kul med nytt akvarie!

              Luftpumparna är bättre och tystare i dag.

              Brukar använda en delad biltvättsvamp att ställa pumpen på så avhjälps en del av ljudet eller en krok på väggen och ett buntband(strapband) att hänga den i, fördel med att hänga den högt är ju att man slipper använda backventil.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Syrgasupptaget sker nar ytan ror pa sig och vad som orsakar detta ar skitsamma. Bubbel fran botten och upp gor att vattnet cirkulerar pa ett vettigt satt samt syresatter vattnet bra. Bubbel ar ju en vettig forsakring mot att pumpen lagger av sa vardelsost ar val att ta i aven om man har kraftpaket od. I akvarium med vaxter dar filtren ofta kloggar igen sa ar de bra. Jag kor alltid bubbel nar jag ar pa semester.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Lena*
                  Användare
                  • November 2006
                  • 72

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Syrgasupptaget sker nar ytan ror pa sig och vad som orsakar detta ar skitsamma. Bubbel fran botten och upp gor att vattnet cirkulerar pa ett vettigt satt samt syresatter vattnet bra. Bubbel ar ju en vettig forsakring mot att pumpen lagger av sa vardelsost ar val att ta i aven om man har kraftpaket od. I akvarium med vaxter dar filtren ofta kloggar igen sa ar de bra. Jag kor alltid bubbel nar jag ar pa semester.
                  Bra, känns ju mycket bättre när nåt är till nytta också...!

                  Kommentar

                  • Lena*
                    Användare
                    • November 2006
                    • 72

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lennart 2
                    Grattis alltid kul med nytt akvarie!
                    JA! Visst är det och ju mer jag hänger här på ciklid.se, desto MEEEER vill jag ha, bättre, snyggare, osv! Min käre far förstod ingenting när jag nämnde att vi ska bli med nytt akvarium; "glas som glas???" Jojo. Så är det ju inte.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Det ska tillaggas att mitt svar ang bubbel och vaxter galler fiskarna. Har man tattbefolkat malawi och vaxter sa tycker ju jag att man ska bubbla.

                      Kor man vaxtakvarium och malawi (dvs tillsatter CO2) samt inte har rejal cirkulation for att man ar radd for att bli av med CO2 sa ska man ha lite fisk samt veta exakt vad man haller pa med. Som nyborjare "gar det bort" som det brukar heta.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Lena*
                        Användare
                        • November 2006
                        • 72

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Det ska tillaggas att mitt svar ang bubbel och vaxter galler fiskarna. Har man tattbefolkat malawi och vaxter sa tycker ju jag att man ska bubbla.

                        Kor man vaxtakvarium och malawi (dvs tillsatter CO2) samt inte har rejal cirkulation for att man ar radd for att bli av med CO2 sa ska man ha lite fisk samt veta exakt vad man haller pa med. Som nyborjare "gar det bort" som det brukar heta.
                        Jag har tättbefolkat malawi samt en hyfsat stor växt - och cirkulationen är inget jag medvetet "stryper".

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lena*
                          Jag har tättbefolkat malawi samt en hyfsat stor växt - och cirkulationen är inget jag medvetet "stryper".
                          Jag menade ratt mycket vaxter. Du vet sjalv hur palitlig din cirkulationspump ar. Satter den igen ofta? Hanger fiskarna lodratt fran ytan och snappar luft ofta? Om svaret ar "ja" sa ska du definitivt skaffa mer cirkulation, t ex med en luftpump.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...