Färg på inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • November 2006
    • 72

    Färg på inredning

    Om jag skulle välja inredning fritt i ett malawikar, så tror jag det skulle bli svart bakrund, ngn ljus beige-aktig sand och svarta stenar. Undrar då hur dessa färger påverkar fiskarna vad gäller utfärgning? Vilken är den optimala inredningen för att få fina färger på fiskarna, om det öht spelar stor roll?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Det finns inget som heter "optimalt" i akvarievärlden. Det som kan fungera för en fungerar kanske inte alls för en annan. Många påstår att ljus inredning skulle skrämma fiskarna till att inte färga ut. Å andra sidan har vissa av de mest utfärgade individerna jag sett av vissa arter gått i princip i helvita kar, men vitt faxegrus, vit bakgrund, hela kittet.

    Sen kan man nog med ganska stor säkerhet säga att fiskarna föredrar kar som inte är vita som nyfallen snö, eftersom deras naturliga biotop ju inte ser ut så. Hur mycket det påverkar är mycket individuellt och saker som exempelvis vad för andra fiskar du har i karet kan ha mycket större betydelse.

    Sen beror det ju även på färgen på fisken. Vissa fäger är ju snyggare mot vissa bakgrundsfärger etc.

    Jag skall inom kort starta ett relativt ljust kar med röda Tropheus, det är riktigt läckert och får dem att bli mycket fina...
    Senast redigerad av Zaphi; 16 January 2007, 16:15.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Lena*
      Användare
      • November 2006
      • 72

      #3
      Tack för svar, Zaphi. Då tror jag att jag kör efter min plan!

      Kommentar

      Arbetssätt...