Vattenbyte och div medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    #16
    deelay: *fniss!*


    Öppen fråga: Är inte preparat som exvis AquaSafe obligatoriska? Det sägs ju både vara avstressande för fiskarna, samt skydda deras känsliga slemlager.

    Kommentar

    • Lena*
      Användare
      • November 2006
      • 72

      #17
      Ursprungligen postat av LN
      Lena - om du inte handlat salt än så åk till Granngården.
      Axalsalttabletter 25 kg orange säck med salttabletter kostar 70-85 kr. Superbilligt kilopris, du behöver inte bekymra dig de närmaste 2-5 åren.
      Kanonsalt, perfekt till akvarier. Lätt att dosera samt löser sig långsamt.
      Bara att pluppa i ett par tabletter för varje 100 liter bytt vatten.
      Mina Discus t.o.m knaprar lite ibland på tabletterna.
      Salt hjälper fiskarna med sitt slemlager, vilket i sin tur förenklar för fisken att simma i vårt "moderna" kranvatten.
      Tackar för det tipset!! *ilar till Granngården istället* Har ju faktiskt inte hunnit med saltinköpet ännu.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        För att reda ut ett par ??? så kommer här en länk som Ola Svensson brukar tipsa om läs den


        University of Florida, Institute of Food and Agricultural Sciences Extension outreach is a partnership between state, federal, and county governments to provide scientific knowledge and expertise to the public. The University of Florida (UF), together with Florida A&M University (FAMU), administers the Florida Cooperative Extension Service.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Tack Lennart. Skrev just ett långt svar som försvann i någon forumsbugg.
          (hopplöst när det händer )
          Länken förklarar mycket bättre än jag skrev i alla fall nyttan med salt i kloraminvatten.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #20
            Sen vet jag inte om man verkligen behöver använda de formler som beskrevs.
            Räcker gott att prova sig fram. Har kört med upp 10 tabletter/100 bytt vatten i SA, Tanganyika och Malawi utan att se några omedelbara negativa resultat.
            Jag har sänkt till 2-4 tabletters dosering just nu med bibehållet gott resultat. Med mitt kranvatten är det bäst att tilllägga .
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ja den salta länken är inte dum! väl värd att läggas som favorit/spara minnet har i mitt fall vissa brister

              Angående salt i karet så ligger jag lågt på 1tsk/10 liter bytt vatten för att vid problem/sjukdom få effekt med rejäl mängd salt.

              Vid större vattenbyten även aquasafe för att fisken ska klara det satans kloraminet bättre.

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • February 2004
                • 1127

                #22
                Om man har problem med klor eller kloramin så kan man tillsätta askorbinsyra som neutraliserar det. 1 krm per 100 liter vatten. Fick tipset på Zoopet.se.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Lena*
                  Användare
                  • November 2006
                  • 72

                  #23
                  Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Om man har problem med klor eller kloramin så kan man tillsätta askorbinsyra som neutraliserar det. 1 krm per 100 liter vatten. Fick tipset på Zoopet.se.
                  Kan väl tänka mig att man måste kolla med kommunen för att få reda på om ens vatten innehåller mkt klor, men vilken är då gränsvärdet för att det ska vara för mkt för ett akvarium? Askorbinsyra var ju ett bra tips, tack för det (nu ska jag bara ta reda på om jag behöver använda mig av det ).

                  Lennart 2; tack för bra saltlänk!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...