Vattenbyte och div medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • November 2006
    • 72

    Vattenbyte och div medel

    Ev medel ska ju tillsättas vid vattenbyten har jag för mig, men måste det i på direkten, eller kan det gå några timmar emellan? Alltså, jag gör ett vattenbyte och tillsätter medlet några timmar efteråt. Är det ok?
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #2
    du bör vara mer specifik i fråga om typ av fiskar och hur länge akvariet varit i drift osv..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Hej Lena .
      För vad häller du i medlet?
      Är det vattenberedningsmedel som förmodas "förbättra" ditt kranvatten. så ska det i med en gång.
      Är det medicin mot någon sjukdom så ska du följa instruktionen som finns i paketet.
      Är det något medel som du slår i för att påverka ditt ph så ska även det i vid vattenbytet. för att minska ev. ph svängningar.
      Är det en buffert för att stabilisera ph som t.e.x bikarbonat så ska det i medetsamma.
      Är det växtnäring så tar växterna inte skada om du väntar några timmar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Menar du vattenberedningsmedel för att göra kranvattnet bättre för fiskarna så kan du ha i det senare, men inte för lång tid emellan. Jag har dock haft i det två timmar senare utan att det skett något negativt. Om du däremot syftar på att ha i bikarbonat för att höja pH så bör du absolut göra det i samband med vattenbytet.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Vilka typer av fiskar har du?Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Lena*
            Användare
            • November 2006
            • 72

            #6
            Hej och svar till er alla!

            Grejen var den att jag gjorde ett vattenbyte (ja, vanligt delbyte) och hade inte bikarbonat hemma, och tänkte dessutom införskaffa ngt slags "bra" medel (vilken sort var liksom öppet... ).

            Så, nu har jag köpt bikarbonat, men kan läsa av era svar att jag bör nog vänta till nästa delbyte innan jag tillsätter det. Nu har det ju gått flera timmar. Vad gäller det andra ospecifierade "medlet" så blev det inget, fanns helt enkelt för mkt att välja på. Det som "gör vattnet kristallklart" lät ju lockande, men även det ställde jag tillbaka i hyllan. Hm.

            På frågan vad jag har för fiskar så är det malawi, som fuelleborni, röd zebra, hongi "extra röd" och lite till. Fisksoppa skulle säkert många säga.

            Och akvariet har varit igång i...tja, tre år kanske. Så det är inte fråga om ngn nystart. Jag brukar aldrig tillsätta nånting, men har ett ph på 7.2 och det kan man ju tänkas behöva få upp. Och kristallklart vatten är ju inte dumt det heller eller...nåt annat! En malawi-polare (människa alltså) tillsätter upp till 6-7 preparat vid varje delbyte, så jag kände väl att "jag också ska", om inte såååå många.

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • April 2002
              • 897

              #7
              Ett eftersträvansvärt akvarium är ju ett som behöver så lite tillskott som möjligt, och inte tvärtom, så du ska inte tillsätta något för sakens skull. Tillsätt det som behövs, ev lite bikarbonat för pH:t.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                #8
                De fiskar du håller är inte så "känsliga", lite bikarbonat + salt vid vattenbyte duger troligtvis långt.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Lena*
                  Användare
                  • November 2006
                  • 72

                  #9
                  Gabbi; vilka kloka ord! *tar dem till mig*

                  Perikles; ok, bikarbonat + salt får det bli. Duger grovsalt från ICA el ska det vara "special"?

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lena*
                    Gabbi; vilka kloka ord! *tar dem till mig*

                    Perikles; ok, bikarbonat + salt får det bli. Duger grovsalt från ICA el ska det vara "special"?
                    Även om jag inte är Perikles kanske man kan drista sig att svara
                    Salt, om möjligt utan tillsatser som klumpförebyggande medel eller jod är att föredra framför salt med diverse tillsatser, grovt eller fint kvittar.
                    Att köpa "specialsalt" är mest att göda säljare och producenter.

                    Kommentar

                    • Lena*
                      Användare
                      • November 2006
                      • 72

                      #11
                      Ursprungligen postat av Karon
                      Även om jag inte är Perikles kanske man kan drista sig att svara
                      Salt, om möjligt utan tillsatser som klumpförebyggande medel eller jod är att föredra framför salt med diverse tillsatser, grovt eller fint kvittar.
                      Att köpa "specialsalt" är mest att göda säljare och producenter.
                      Ja, självklart går ditt svar lika bra! Och tack för det. *ilar till ICA*

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Karon
                        Att köpa "specialsalt" är mest att göda säljare och producenter.
                        Du vet att det glada 80talet är över va?=)=)=) Man får skapa en modernare variant på den som skulle bli typ... Att köpa "specialsalt" är mest att fördröja konkursen med 3 sekunder. =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #13
                          Lena - om du inte handlat salt än så åk till Granngården.
                          Axalsalttabletter 25 kg orange säck med salttabletter kostar 70-85 kr. Superbilligt kilopris, du behöver inte bekymra dig de närmaste 2-5 åren.
                          Kanonsalt, perfekt till akvarier. Lätt att dosera samt löser sig långsamt.
                          Bara att pluppa i ett par tabletter för varje 100 liter bytt vatten.
                          Mina Discus t.o.m knaprar lite ibland på tabletterna.
                          Salt hjälper fiskarna med sitt slemlager, vilket i sin tur förenklar för fisken att simma i vårt "moderna" kranvatten.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • April 2002
                            • 897

                            #14
                            Hur menar du att det hjälper fiskens slemlager?
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              Slemlager vet jag inte, men salt har ju viss positiv påverkan på fisken om man har klor i vattnet eller problem med nitrit. Sen är det ju faktiskt lite förebyggande mot parasiter...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...