Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    Hjälp!

    Satte upp mitt nylimmade 540kar i helgen och tyvär så läckte det lite lite granna, trots att en glas firma limmat om det nyligen.
    Som om inte de räckte så har jag hunnit limma i min BTN bakgrund och fylla med filter och sand!

    Vad hade ni krävt av glasfirman fö deras misslyckade arbete?
    Jag har använt vatten pass när jag ställde upp karet, men upptäckte igår att de var en lutning på ca 2mm på ena sidan.
    Hur farligt är det igentligen ur belastnings synpunkt?

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Det spelar egentligen ingen roll om akvariet lutar lite, bara det lutar lika mycket på den lutande sidan.

    Akvariet (botten) måste stå plant. Dvs, underlaget, ställningen eller vad det nu står på får inte vara skevt.

    Reklamera hos glasmästarn. Begär att omlimningen är fackmannamässigt utförd!

    Och nöj dig inte om de säger att det var tätt hos dom.

    Det kan bli lite fel när man mäter med vattenpass beroende vart passet placeras vid mätning.
    Lägger man det på ovansidan av akvariet, kan det bli fel pga att sidorna är något olika höga.
    Jag brukar lägga vattenpasset på bottenskivan när jag kollar om akvariet står plant.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      Ja omlimning är ju det minsta man kan begära, funderar nästan på att kräva att de plockar ur och sedan limmar i BTN bakgrunden + ersättning för vattenberedninga prepparat med.

      Ja botten skivan kan jag ju kolla så att den är rak och sen passa ställningen med så att den är rak.

      sen får man ju tvätta hela jäkla filtert igen, och sanden kanske behöver tvättas med?

      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 4164

        #4
        Vi som haft liknande problem brukar fylla karen innan vi lägger i sand och limmar in bakgrunder.

        Tror bara man kan begära omlimning. Fråga konsumentvägledaren i kommunen.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

          #5
          Ett akvarium kan vara i perfekt våg utan vatten i för att sedan när det är fyllt få lite slagsida, ju större akvarium desto mer tyngd, vilket kan leda till att den svagaste bärningspunkten ger vika.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av Perikles
            Ett akvarium kan vara i perfekt våg utan vatten i för att sedan när det är fyllt få lite slagsida, ju större akvarium desto mer tyngd, vilket kan leda till att den svagaste bärningspunkten ger vika.

            Misstänker att det är precis så det gått till, frågan är bara hur man skall kunna justera det, när karet väger 500+ med vatten i.. något tips?

            alternativt är att justera upp ställningen igen och hoppas på att resultatet blir bra och att man kompoenserat förskjutningen..

            Ställningen står på en 19mm playwood skiva för att avlasta golvet så mycket som möjligt.
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej,
              När man skall fylla ett nytt kar går man aldrig ända upp med en gång utan tar det trappstegsvis.Har du fyllt halva och det inte är i vatten tömmer man och justerar vågplan.Proceduren upprepas till karet står i vatten.(Benställning eller bordskiva)
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Mats
                Hej,
                När man skall fylla ett nytt kar går man aldrig ända upp med en gång utan tar det trappstegsvis.Har du fyllt halva och det inte är i vatten tömmer man och justerar vågplan.Proceduren upprepas till karet står i vatten.(Benställning eller bordskiva)
                MVH Mats
                förmodar att "stå i vatten" i det här fallet betyder att karet är vågrätt?
                Karetr står direkt på en benställning i Aluminium och under benställningen har jag min 19mm playwood skiva.
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                Arbetssätt...