Luftbubbla i ögat!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

    Luftbubbla i ögat!?

    Jag har en Amphilophus Citrinellus (Midas) hane som sen ett par dagar tillbaka har 3 små luftbubblor INNE i ena ögat, 2 av dom sitter vid kanten i ögat och 1 nästan mitt i ögat. Jag vet att det låter konstigt men dom sitter faktiskt inne i ögat, jag har kollat riktigt noga då jag blev väldigt förvånad. Han verkar inte störd av det på något sätt.
    Är det någon som varit med om liknande? Någon som har någon aning om hur det kan ha uppkommit?
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!
  • Silverlod
    Användare
    • October 2006
    • 45

    #2
    Ursprungligen postat av Beast
    Jag har en Amphilophus Citrinellus (Midas) hane som sen ett par dagar tillbaka har 3 små luftbubblor INNE i ena ögat, 2 av dom sitter vid kanten i ögat och 1 nästan mitt i ögat. Jag vet att det låter konstigt men dom sitter faktiskt inne i ögat, jag har kollat riktigt noga då jag blev väldigt förvånad. Han verkar inte störd av det på något sätt.
    Är det någon som varit med om liknande? Någon som har någon aning om hur det kan ha uppkommit?
    Endast en individ som drabbats?
    Är ögat klart eller grummligt?
    Kanske parasit?
    Melanchromis Interruptus.
    Labidochromis sp. Hongi.
    Metriaclima Callainos.
    Ancistrus Dolichopterus.

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av Silverlod
      Endast en individ som drabbats?
      Är ögat klart eller grummligt?
      Kanske parasit?
      Ja det är bara 1 individ, ögat är inte grummligt heller. Det är bara små luftbubblor i ögat, tittade nu på lunchen och det är bara 1 luftbubbla kvar nu..Mycket märkligt..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det ar valdigt vanligt problem om man varmer upp kallt vatten. http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/gasbubble.htm
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det ar valdigt vanligt problem om man varmer upp kallt vatten. http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/gasbubble.htm
          Hmm, ja det kanske det skulle kunna vara. Såg nu när jag kom hem att det är helt borta på fisken nu..
          Tack för svaret Ola..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag har rakat ut for det hemma nar jag bytt massor av vatten pa vintern och vattnet "slagit om" och endast blivit kallt. En gang hade jag ett par hundra F1 Aequidens sp. nar detta hande. De singlade ner som doda lov! De andades inte. Den gangen fylde jag snabbt pa med varmvatten och alla piggnade till.

            Ett annat vanligt tillfalle ar nar jag jobbat med gobider. Om det ar 30 grader i luften, men vinden ligger fran land, da far man in djupvatten i ytvattnet som da blir 8 grader. Detta kor man i akvarierna och far da problem med bubblor i fiskarna.

            De som jobbar med kantnalar har annu storre problem. De maste kora med djupvatten pga stabilare salthalt och renare. De luftar jamt for att bli av med gasovermattnaden.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag har rakat ut for det hemma nar jag bytt massor av vatten pa vintern och vattnet "slagit om" och endast blivit kallt. En gang hade jag ett par hundra F1 Aequidens sp. nar detta hande. De singlade ner som doda lov! De andades inte. Den gangen fylde jag snabbt pa med varmvatten och alla piggnade till.

              Ett annat vanligt tillfalle ar nar jag jobbat med gobider. Om det ar 30 grader i luften, men vinden ligger fran land, da far man in djupvatten i ytvattnet som da blir 8 grader. Detta kor man i akvarierna och far da problem med bubblor i fiskarna.

              De som jobbar med kantnalar har annu storre problem. De maste kora med djupvatten pga stabilare salthalt och renare. De luftar jamt for att bli av med gasovermattnaden.
              Ok, fast jag hade gjort vattenbytet 2 dagar tidigare när detta uppstod så just tempen verkar inte ha varit den utlösande faktorn + att fisken betedde sig helt normalt för övrigt..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              Arbetssätt...