Tofsalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Tofsalger!

    Hej!

    Har sedan en tid tillbaka fått lite problem med tofsalger.
    Har prövat det mesta för att bli av med dom, men det verkar stört omöjligt!

    Någon som har något tips?
  • wracker
    Användare
    • June 2006
    • 295

    #2
    ta bort det mesta för hand ?
    vet att det finns något medel som inte hör akvariestiken till som man kan lägga plastväxter, inrednings stenar osv. men det har jag glömt vad det var. någon annan kanske känner till det ?
    Ursprungligen postat av sikkan
    Hej!

    Har sedan en tid tillbaka fått lite problem med tofsalger.
    Har prövat det mesta för att bli av med dom, men det verkar stört omöjligt!

    Någon som har något tips?

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Ursprungligen postat av wracker
      ta bort det mesta för hand ?
      vet att det finns något medel som inte hör akvariestiken till som man kan lägga plastväxter, inrednings stenar osv. men det har jag glömt vad det var. någon annan kanske känner till det ?
      Kan det varit väteperoxid?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Tofsalger kan vara luriga. Sitter som berget och få fiskar äter dem. Siamesiska algätare ska äta dem "på papperet", men de får vara bra hungriga innan de ger sig på dem enligt mångas erfarenheter. En del räkor gnager ner dem också, men räkor och ciklider brukar inte vara en bra kombo.

        En teori som finns är att tofsalger kommer när CO2-halterna varierar (samt att ammoniumhalterna ligger lite väl högt - behöver dock knappt vara mätbart). Du kan prova att byta vatten på kvällen efter att lyset släckts (eller i vart fall fylla på vatten efter att lyset släckts). Den CO2 som finns i ledningsvattnet luftas då ut under natten. Enligt samma teori kan det också hjälpa att inte byta vatten så ofta - t ex varannan vecka istf varje vecka.

        Börja i vart fall med att rengöra karet från skit. Slamsug botten _försiktigt_ och rengör filtret. Utöka eventuellt filtervolymen i samma veva, och dra kanske också ner på fiskbelastningen. Alla de åtgärderna syftar till att minska ammoniumhalterna samt att omvandla ammonium till nitrat så fort som möjligt.

        Har du inga växter i karet kan du stoppa i några. Javaormbunke, hornsärv, Anubias och Vallisneria är sådana som är enkla och brukar funka i de flesta kar. Tillsätt en skvätt microgödning, typ Tropica Mastergrow (halv dos räcker till sjöciklid-kar).

        En oxydator med väteperoxid i kanske funkar mot tofsalger, men ta det lugnt om du trixar med det. Lätt hänt att överdosera.

        Om tofsalgerna börjar dö så blir de vitaktiga. De kommer fortfarande att sitta kvar, men är enkla att pilla bort när de väl dött.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

          #5
          "En teori som finns är att tofsalger kommer när CO2-halterna varierar (samt att ammoniumhalterna ligger lite väl högt - behöver dock knappt vara mätbart). Du kan prova att byta vatten på kvällen efter att lyset släckts (eller i vart fall fylla på vatten efter att lyset släckts). Den CO2 som finns i ledningsvattnet luftas då ut under natten. Enligt samma teori kan det också hjälpa att inte byta vatten så ofta - t ex varannan vecka istf varje vecka."


          Jag har också "problem" med tofsalger, men jag har diskus och de MÅSTE ha bytt vatten minst 2 ggr i veckan hur e de då, jag har 3 filter i dock inget ytter filter.






          "Börja i vart fall med att rengöra karet från skit. Slamsug botten _försiktigt_ och rengör filtret. Utöka eventuellt filtervolymen i samma veva, och dra kanske också ner på fiskbelastningen. Alla de åtgärderna syftar till att minska ammoniumhalterna samt att omvandla ammonium till nitrat så fort som möjligt."


          det här gör jag med lika många ggr jag byter vatten, jag har 4 diskus och 3 malrar och 4 små geophagus. är de för mkt fisk'?

          Har du inga växter i karet kan du stoppa i några. Javaormbunke, hornsärv, Anubias och Vallisneria är sådana som är enkla och brukar funka i de flesta kar. Tillsätt en skvätt microgödning, typ Tropica Mastergrow (halv dos räcker till sjöciklid-kar)."


          jag hade javaormbunke, men den klarade 2 veckor innan den började trots gödning och en del fisk, fattade inte varför där heller, mina anubis håller dock måttet änså läng iaf,

          så jag tror jag gör det messta rätt, vad är en då fel?

          mvh

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Decimus
            Jag har också "problem" med tofsalger, men jag har diskus och de MÅSTE ha bytt vatten minst 2 ggr i veckan hur e de då, jag har 3 filter i dock inget ytter filter.
            Byter du vatten på kvällen? Testa med det, och fyll på vatten när lyset är släckt.

            Ursprungligen postat av Decimus
            det här gör jag med lika många ggr jag byter vatten, jag har 4 diskus och 3 malrar och 4 små geophagus. är de för mkt fisk'?
            Hur stor burk är det? Tror annars det stora problemet är att du trixat för mycket med filtren. Mitt tips är att du INTE rengör filtren så ofta. Max någon gång varannan månad, eller med ännu längre mellanrum. Gör även bara rent ett filter åt gången och låt de andra två vara ostörda. NÄR du väl rengör filtren så gör det i akvarievatten. Det är många bakterier som dör när man gör rent filtren, så i värsta fall har du sabbat nästan hela bakteriekulturen vid varje rengöring och filtren måste starta om från början igen. Då får man problem med ammonium, ffa om du rengjort alla filter flera gånger i veckan. Kan ta upp till en månad innan ett filter funkar verkligt bra. Vet inte heller vad du har för pH i burken, nitrifieringen fungerar sämre ju lägre pH man har - men med tre filter borde det funka bra.

            Ursprungligen postat av Decimus
            jag hade javaormbunke, men den klarade 2 veckor innan den började trots gödning och en del fisk, fattade inte varför där heller, mina anubis håller dock måttet änså läng iaf.
            Med de firrar du har kan du prova med någon flytväxt, t ex Ceratopteris (flytormbunke). Stoppa i några småttingar först och se om de tar sig. De kan bli stora, men ger många små skott vid sidorna - när de är för stora knipsar man helt enkelt av några småskott och sparar dem samt kastar den stora plantan. Flytväxter har den fördelen att de kan ta upp CO2 från luften, så med lite microgödning i burken borde de funka finfint. Se till att de ligger precis under ljuset och att det är i allafall 5 cm mellan vattenyta och täckglas.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • May 2004
              • 159

              #7
              Citat - Tofsalger kan vara luriga. Sitter som berget och få fiskar äter dem. Siamesiska algätare ska äta dem "på papperet", men de får vara bra hungriga innan de ger sig på dem enligt mångas erfarenheter.

              Skaffa några siamesiska algätare och låt bli att mata tills de har ätit upp alla tofsalger, borde inte ta allt för många dagar. I kombination med mer växter borde du kunna motverka att tofsalgerna kommer tillbaks.

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Byter du vatten på kvällen? Testa med det, och fyll på vatten när lyset är släckt.



                Hur stor burk är det? Tror annars det stora problemet är att du trixat för mycket med filtren. Mitt tips är att du INTE rengör filtren så ofta. Max någon gång varannan månad, eller med ännu längre mellanrum. Gör även bara rent ett filter åt gången och låt de andra två vara ostörda. NÄR du väl rengör filtren så gör det i akvarievatten. Det är många bakterier som dör när man gör rent filtren, så i värsta fall har du sabbat nästan hela bakteriekulturen vid varje rengöring och filtren måste starta om från början igen. Då får man problem med ammonium, ffa om du rengjort alla filter flera gånger i veckan. Kan ta upp till en månad innan ett filter funkar verkligt bra. Vet inte heller vad du har för pH i burken, nitrifieringen fungerar sämre ju lägre pH man har - men med tre filter borde det funka bra.


                Med de firrar du har kan du prova med någon flytväxt, t ex Ceratopteris (flytormbunke). Stoppa i några småttingar först och se om de tar sig. De kan bli stora, men ger många små skott vid sidorna - när de är för stora knipsar man helt enkelt av några småskott och sparar dem samt kastar den stora plantan. Flytväxter har den fördelen att de kan ta upp CO2 från luften, så med lite microgödning i burken borde de funka finfint. Se till att de ligger precis under ljuset och att det är i allafall 5 cm mellan vattenyta och täckglas.

                Hilsen,

                P

                Jag byter för det messta enbart på kvällarna. iofs inte med släckt lyse skall göra det från och med nu =)

                filtrena gör jag inte rent varje vecka utan , om jag gör rent dom så gör jag rent ett filter åt gången. det är ett 250.



                Nej jag har inte testat det ännu,, iom att jag har bra rörelse på ytan så är jag rädd att de hamnar i ena hörnet-insuget till filtret och där gör de la ingen nytta?

                men kanske skall testa,diskus uppskattar väll om jag inte miss minner mig det med ?=)

                tack för din hjälp,
                mvh

                Kommentar

                • håkan karlström
                  Användare
                  • April 2005
                  • 91

                  #9
                  hej har åxå tofs alger.å jag har haft det förr i mina kar.ända tills jag fick medel mot dom.jag trodde inte det fanns nått som tog tofsalger efter som man läst om det på forum.men då fick jag en laddning på en affär.stoppa detta i ytterfiltret sa han. å märk bart efter 3 veckor syndes det.å nu åter igen har jag fått tofs alger så nu var jag på om en beställning igen.men men tyvärr kom jag inte ihåg namn,fabrikat men kan tala om det så fort jag får mina.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...