Tips på mer fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kensa
    Användare
    • November 2006
    • 9

    Tips på mer fisk

    Hej !

    Håller på att inreda mitt nya kar.

    Juwel Rio 240 liter.

    Fiskblandningen kommer inom några månader att bestå av:

    Scalarer: 4 st
    Bol.Fjärilar: 6 st
    Platys: 8 st
    Ancistrus: 2 st
    Coydoras (liten art): 6 st

    Som jag ser det så har jag plats till ytterligare ~40 cm fisk.
    (Enligt uträkningen 1 cm fisk / liter vatten).

    Någon som har tips på en trevlig, fredlig, hyfsat färgglad liten firre
    som skulle passa ??

    Tacksam för input.

    Kensa
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Brillianttetra, opaltetra, fantomtetra, rosentetra, dolkstickstetra, citrontetra...

    Fast jag forstar inte riktigt hur du raknar.

    Akvariet rymmer ca 200 liter vatten.

    Scalarer: 4 st = 15 x 4 = 60
    Bol.Fjärilar: 6 st = 10 x 6 = 60
    Platys: 8 st = 5 x 8 = 40
    Ancistrus: 2 st = 15 x 2 = 30
    Coydoras (liten art): 6 st = 4 x 6 = 24.

    Summa 234.

    Nu tror ju jag inte att dina firrar ar fullvuxna sa din siffra ar snarare lagre an 160 dvs hur raknar du? Hursomhelst, jag tror att du kan ha tio brilianttetror. Nar scalarerna blir storre maste du anda gora dig av med ett par eller alla.

    Ps, en cm fisk per liter funkar bara for sma fiskar med naturligt revir mindre an akvariet och handlar om belastningen pa vattnet. Egentligen bor man rakna kubcentimeter fisk per volym liter vatten (vet inte hur manga det blir).
    Senast redigerad av Ola Svensson; 15 January 2007, 15:29.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kensa
      Användare
      • November 2006
      • 9

      #3
      hoppsan.

      1) Felskrivet av mig. 4 bolivianer ska det vara. samt 6 platys.
      2) Den ancistrus som jag skall ha är inte mer än 8-9cm.

      Jag fick fram att i slutändan så blir det ~176 liter.

      räknade med att ha 215 liter i karet.

      läste någonstans att ungefär 10% försvinner med rötter/sten/botten osv.
      240x10% = 24
      240-24 = 216

      216-176=40

      men jag kan ju haft helt fel för mig.............

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        hoppsan.

        1) Felskrivet av mig. 4 bolivianer ska det vara. samt 6 platys.
        2) Den ancistrus som jag skall ha är inte mer än 8-9cm.

        Jag fick fram att i slutändan så blir det ~176 liter.

        räknade med att ha 215 liter i karet.

        läste någonstans att ungefär 10% försvinner med rötter/sten/botten osv.
        240x10% = 24
        240-24 = 216

        216-176=40

        men jag kan ju haft helt fel för mig.............
        Affarerna raknar ut akvarievolymen pa yttermatten och med vatten anda upp till kanten vilket forstas ar fel.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Affarerna raknar ut akvarievolymen pa yttermatten och med vatten anda upp till kanten vilket forstas ar fel.
          Samtidigt är det ju svårt att räkna på något annat sätt. Jo, möjligen innermåtten såklart, men föreställ dig förvirringen när en nybörjare köper ett "47,3 litersakvarium-om-du-har-8-liter-engelsk-sjösten-sex-till-tolv-millimeter-och-en-normalstor-sten-i.

          Lättare att kalla dem 54 liter.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Wirre
            Användare
            • November 2006
            • 50

            #6
            Det där med 1liter per cm fisk bör man inte räkna på, t.ex 5 st 4cm platy = 20cm eller en 20cm Påfågelciklid går inte att jämföra efter som Påfågelcikliden har så mycket mer volym plus att den äter och skiter 20ggr mer än dom 5.
            720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • April 2002
              • 897

              #7
              Ursprungligen postat av Wirre
              Det där med 1liter per cm fisk bör man inte räkna på, t.ex 5 st 4cm platy = 20cm eller en 20cm Påfågelciklid går inte att jämföra efter som Påfågelcikliden har så mycket mer volym plus att den äter och skiter 20ggr mer än dom 5.
              Jag håller med. Det finns många anledningar till att denna formel inte kan fungera. Dels beror det såklart på hur effektiv och inkörd filtrering man har, och hur stor denna är. Passar den precis till akvariets storlek (som i de flesta små nybörjarakvarium), eller är den kraftigt överdimensionerad.

              Rengörs detta filter som det ska, eller funkar det bra en vecka och körs sedan igensatt i tre veckor innan det sköljs igenom?

              Hur ofta byts vattnet? Var ligger nitratnivåerna?

              1 cm lekande ciklid per centimeter kan aldrig funka, inte ens 0,5 centimeter, ( ) medan 2 cm neontetra per centimeter i ett välfungerande akvarium med regelbundna vattenbyten kommer att fungera.

              Vidare är inte alla fiskar bara fiskar på längen, som tex siamensis, utan väldigt många är också fiskar i "kvadrat" tex scalare och discus. Ett gram fisk per x liter vatten vore en bättre formel om man kände till allt ovan.

              Utöver detta räknas såklart storleken av de flesta på relativt unga fiskar, och inte på hur stora de kommer att bli. Detta kan iofs vara ok i de fall man vet att man har andra akvarium (eller akvarister) att avyttra fiskarna till när de blir större.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                #8
                Ett annat sätt att hjälpa till i beräkningen är att mäta hur stor bottenyta akvariet har. Här ligger möbelakvarierna ofta sämre till än standardakvarier. I förslaget var det gott om bottenlevande fiskar och då får man kolla lite hur mycket yta varje fisk får. I detta fall blir det fyra kvadratdecimeter per fisk. Strax ovanför detta simmar det Scalarer och sedan ett gäng Platy.

                Förutom de beräkningar som krävs för att fisken ska trivas kan man fundera lite på hur betraktaren ska trivas. Det är givetvis personligt men jag finner mer spänning i att se fiskar som har möjlighet att gömma sig och sedan dyka upp istället för en färgsprakande massa över hela akvariet.

                Jag tycker burken känns väldigt "färdigbefiskad".
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Nu skrev jag faktiskt foljande:

                  "Ps, en cm fisk per liter funkar bara for sma fiskar med naturligt revir mindre an akvariet och handlar om belastningen pa vattnet. Egentligen bor man rakna kubcentimeter fisk per volym liter vatten (vet inte hur manga det blir)."

                  Det blir 10-20 platy eller 10-20 neontetror i femtio liter vatten, vilket faktiskt ar ratt vettigt. En pafagel har val cirka 30 x 5 x 10 cm3 = 150 cm3. 150 liter hamnar nog relativt nara hur mycket vatten den behover rent belastningsmassigt om man kor "standarfiltrering och skotsel for stora ciklider".

                  Jag sager inte att det ar fel att ange akvarier i liter beraknade pa yttermatten. Jag sager bara att man ska rakna ut den egentliga volymen (innermatt, vattenyta, grus, sten, rotter) om man ska fundera pa hur mycket vatten man har att belasta. Jag varken forvantar mig eller onskar att affarerna andrar sig. Men det skulle ju forstas se seriost ut om man aven angav ungefar hur mycket vatten ett akvariepaketsakvarium kommer att innhehalla. Att inte ange de "klassiska" yttermatten skulle sjalvklart bli forvirrande.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 15 January 2007, 22:46.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • April 2002
                    • 897

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Nu skrev jag faktiskt foljande:

                    "Ps, en cm fisk per liter funkar bara for sma fiskar med naturligt revir mindre an akvariet och handlar om belastningen pa vattnet. Egentligen bor man rakna kubcentimeter fisk per volym liter vatten (vet inte hur manga det blir)."

                    Jag vet inte om det var riktat till mig, men detta håller jag som sagt med om.

                    Det blir 10-20 platy eller 10-20 neontetror i femtio liter vatten, vilket faktiskt ar ratt vettigt. En pafagel har val cirka 30 x 5 x 10 cm3 = 150 cm3. 150 liter hamnar nog relativt nara hur mycket vatten den behover rent belastningsmassigt om man kor "standarfiltrering och skotsel for stora ciklider".

                    Jag sager inte att det ar fel att ange akvarier i liter beraknade pa yttermatten. Jag sager bara att man ska rakna ut den egentliga volymen (innermatt, vattenyta, grus, sten, rotter) om man ska fundera pa hur mycket vatten man har att belasta.

                    Visst är det så. Lägg därtill att många inte vet hur stora akvarium de har, jag har hört otroliga gissningar åt båda hållen.

                    Jag varken forvantar mig eller onskar att affarerna andrar sig. Men det skulle ju forstas se seriost ut om man
                    aven angav ungefar hur mycket vatten ett akvariepaketsakvarium kommer att innhehalla. Att inte ange de "klassiska" yttermatten skulle bli forvirrande.
                    Man skulle kunna räkna på innermått, vanligt avstånd till kanten eftersom man inte fyller det tills det blir ytspänning, och ett standardmått grus, kanske 10% av totalytan. Dock består ju en liter grus av många fickorr som vattenfylls om mann ska hårddra det.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Man skulle kunna räkna på innermått, vanligt avstånd till kanten eftersom man inte fyller det tills det blir ytspänning, och ett standardmått grus, kanske 10% av totalytan. Dock består ju en liter grus av många fickorr som vattenfylls om mann ska hårddra det.
                      Eller sa kan man kolla hur manga tiolitershinkar man lyckas pytsa i
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...