Strömavbrott

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Mm, det var strömavbrott även i storstaden igår kan jag meddela. Fick jobba massa timmar på att avbrottssäkra en del saker, men man lär så länge man lever. Har också funderat på reservaggregat, men det är lurigt när man huserar i en källare till ett flerbostadshus (tänker på ljud och avgaser). Om jag inte missminner mig är min sidokanalare på 150 W och vattenpumpen på 350 W, osäker på vad som krävs för det. Lite ledljus vore också bra att ha, det blir kolmörkt i källaren om strömmen går. Bussbatterier kanske kunde funka...

Nåja. Kan meddela att det är mycket oslugt att sätta några luftledningar så att det kan komma vattentryck NED i dem. Kunde jag ju räknat ut med röven om jag blivit tillfrågad, men jag tänkte liksom inte på det när jag byggde artemiakläckaren... var en av de saker jag åtgärdade igår. Annars är själva avbrottet inte något större problem för mig, har filter som pallar med att stå stilla några timmar (jorå, det går att trixa till det också). När strömmen däremot kommer tillbaks så går ju vattenpumpen igång och suger torr sumpen på studs. Blev många timmars trixande för att säkra vattenflödet när strömmen kommer tillbaks. Mer jobb kvar att göra där ändå.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Ursprungligen postat av Zaphi
      Här är ett Hondaverk, det borde la räcka mer än väl: http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar...33603&dept_id=

Men den räcker bara 2 timmar? Det verkar ju vara lite lite? Vissa andra jag tittat på räcker 6-7 timmar...
      Det där var faktiskt ingen dum grej!! För mig handlar det mest om att jag vill ha tid att ta mig till lokalen - är anläggningen i full gång så kan den inte stå stilla mer än en halvtimme ändå (inte pga filtren utan syret till firrarna). Två timmar räcker alltså mer än väl för min del (om jag inte är bortrest alltså). Ett automatlarm till mobben och automatisk start av verket således. *funderar*

Sedan är det ju "bara" problem med de två timmarna om du inte är hemma och kan tanka den. Om du nu har bensin hemma.

Hilsen,

P

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Kl 13.30 Jag har nu haft det längsta strömavbrott här i byn tror jag. Hela 26 timmar! Tur att det inte var 20º kallt, men har fördelen att elda med ved o låta dörren till pannrummet vara öppen.

Som tur är har jag mina akvarier i källaren och kan titta till dom stup i kvarten.
        Små delvattenbyten i dom karen som är lite överbefolkade gör susen. Då det är strömlöst så kan man passa på o göra rent alla filter så blir det inget problem när strömmen kommer tillbaka.
        Finns ju ändå inte mycket att göra.

Man kan ju även syresätta sina kar så som man gjorde på "stenåldern" En fotbollsblåsa, eller balong och ansluta en slangklämma eller dylikt + syresten.

Dagen innan strömavbrottet så hade den sista cypshonan spottat sina yngel och summa sumarum så blev det 62 yngel på en vecka av 7 cyps och en nigripinnis. Detta kar höll jag under uppsikt kan jag lova!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• KarpAnders
          Användare
          • November 2006
          • 18

Strömmen tillbaka

Har precis fått strömmen tillbaka efter exakt ett dygn....
          Som tur är har jag tillgång till ett elverk på ca 3 kilowatt(kostar ca 3000:-)
          Det har en tank på ca 15 liter som räcker ca 10 timmar... På detta har jag drivit ca 10 akvarier+innedammen till mina karpar(släckte ner lysen på en del) med pumpar o doppvärmare+ ett 600 watts elelement...
          Värmen i övriga huset låg sista stunden på 13,5 grader men i rummet med akvarier låg tempen på 21 grader...
          Ett elverk är klart värt pengarna!!!

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

Ursprungligen postat av KarpAnders
            Värmen i övriga huset låg sista stunden på 13,5 grader men i rummet med akvarier låg tempen på 21 grader...
            upps, kaaallt! tur att man bor precis i utkanten av linköping! slipper ju strömavbrott, oftast iaf....
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Om du vill ha tag i ett hyffsat billigt aggregat så vänta en eller ett par veckor efter stormen nu så kommer du att hitta många som panikköpt efter stormen och inser att de inte hade råd egentligen. Där kan man göra riktiga klipp!
              Jag bor mitt i mörkaste småland och hade problem med att datorn startade om två gånger för att det blinkade , mer än så blev det inte här. Mina föräldrar, som bor ca en mil härifrån var strömlösa två dygn.
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

Coop Forum sålde 10 A elverk för 2.500:- för ett tag sedan. Jula har något liknande. På jobbet kör vi ett Honda 10 A, betydligt dyrare än det Coop sålde, men fantastiskt bra, startar alltid på första rycket, går drygt 10 timmar på full tank (10 liter 95 oktan) om man kör runt 2 kilowatt/h. Honda rekommenderas å det varmaste. Tror det kostade runt 10.000:-
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Micke H
                  NCS Medlem
                  • October 2003
                  • 144

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Det där var faktiskt ingen dum grej!! För mig handlar det mest om att jag vill ha tid att ta mig till lokalen - är anläggningen i full gång så kan den inte stå stilla mer än en halvtimme ändå (inte pga filtren utan syret till firrarna). Två timmar räcker alltså mer än väl för min del (om jag inte är bortrest alltså). Ett automatlarm till mobben och automatisk start av verket således. *funderar*

Sedan är det ju "bara" problem med de två timmarna om du inte är hemma och kan tanka den. Om du nu har bensin hemma.

Hilsen,

P
                  Hej Patrik
                  Dom billiga elverken har ingen automatstart utan där är det snöre som gäller ( typ gräsklippare). Du får gå upp bra mycket i pengar för att få en pålitlig automatstart.

Man får inte glömma heller att elverket inte kan stå inne eftersom det blir avgaser ifrån det utan elverket måste stå ute.

De billiga elverken låter dessutom väldigt mycket så har man grannar tätt inpå så blir man inte populär..*ler*

Hälsningar Micke H
                  540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Ursprungligen postat av Micke H
                    Hej Patrik
                    Dom billiga elverken har ingen automatstart utan där är det snöre som gäller ( typ gräsklippare). Du får gå upp bra mycket i pengar för att få en pålitlig automatstart.

Man får inte glömma heller att elverket inte kan stå inne eftersom det blir avgaser ifrån det utan elverket måste stå ute.

De billiga elverken låter dessutom väldigt mycket så har man grannar tätt inpå så blir man inte populär..*ler*

Hälsningar Micke H
                    Oki, alltid är det något... aldrig får man vara glad och är man det så regnar det... *morr*

Men, men - stort tack för infon, har ännu så länge bara börjat snoka så smått i detta. Först kommer troligen ett larm till mobben om strömmen går, sedan får jag lösa resten på plats. Avgaserna hade jag annars tänkt lösa genom att dra ut ett rör från källaren. Har möjlighet att ställa verket en bra bit från lokalen och leda ut avgaserna därifrån. Har en del annat som ska lösas innan det ändå, men det skadar inte att klura lite.

Hilsen,

P

Kommentar

• calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

Serut som det jag panikköpte på Jula för 695kr i Lördags

Men insåg att det inte skulle räcka, så i Lördags startade vi upp ett traktordrivet på 15,5KvA som fick gå i 22tim innan strömmen kom tillbaka.

UPS:en klarade sidkanalaren i ca 3,5 timmar, så en sådan är bra att ha.

//Calle
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...