Uppluckrad akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

    #16
    Ok,fint att ni har en bra dialog. Det är ju rent ut sagt skit, om de har problem med skivorna, att de ej fixar det. Bänken är ju riktigt dyra med tanke på konstruktionen.

    Som du i det här fallet är medveten om, så ställer det ju till en del extrajobb....

    Hälsar Peter

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • June 2006
      • 156

      #17
      Ja, visst är det konstigt?!

      Det är ju egentligen helt sanslöst; en akvariebänk som är jättekänslig för vatten...

      Har idéer om att antingen tejpa skarvkanten noggrant eller, som vår säljare tipsade om, lägga någon form av plast över som skyddar bänken (den nya, alltså).

      Med tanke på de problem vi stött på i vår akvaristik under den korta tid vi hållit på (mindre än ett år) så måste jag säga att jag är innerligt tacksam att de vi handlar av är så kundinriktade. Annars hade det varit betydligt besvärligare... Bl. a. fick vi läcka på vårt förra kar (upptäcktes i tid som tur var).
      Jag får tålmodiga svar på alla mina femtontusen frågor också *skratt* (Men för att inte uppta all deras tid -de har ju faktiskt fler kunder än oss - så vänder jag mig ofta till detta forum också)
      Sen har vi lite andra djur än fiskar också, så man lugnt säga att vi har "klippkort" till butiken, hehe

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

        #18
        Juwelbänken är inte spånskiva och dessutom är den lackad + att akvariet står så tight på den att det är svårt att få vatten mellan akvariet och bänken. Jag förstår faktiskt inte hur den har kunnat bli drabbad.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Pejan
          Användare
          • May 2005
          • 204

          #19
          Nja, vet ej om det beror på storlek, men nog är mina laminerade alltid. Om den nu skulle vara lackad, vad skulle den vara lackad på för material? Svårt att tänka mig att de skulle bygga bänken i massivt trä som sedan lackas, ingen vinst i dessa produkter.

          Hälsar Peter

          Kommentar

          • Anemon
            Användare
            • June 2006
            • 156

            #20
            Ursprungligen postat av Perikles
            Juwelbänken är inte spånskiva och dessutom är den lackad + att akvariet står så tight på den att det är svårt att få vatten mellan akvariet och bänken. Jag förstår faktiskt inte hur den har kunnat bli drabbad.

            Det kan nog jag svara på.
            Har noterat att det skvimpar över nån rännil vatten ibland när fiskarna plaskar på som värst. Detta vatten har sedan letat sig ned till den svarta list som omsluter karet, och sedan vidare ned till bänkkanten. Visst ligger de tight, men det har ändå kommit vatten mellan bänkskivan och karet. Lite vatten här, lite vatten där... Och sen blev det besvär

            Jag är väldigt försiktig vid vattenbytena, så det är inte det som gjort det.

            Tydligen är desa lackade skivors "akilleshäl" just skarven på kanterna.

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • June 2006
              • 156

              #21
              Just ja,

              apropå materialet; något sammanpressat material är det i varje fall frågan om. Ser ut som spånskiva, faktiskt.

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • June 2006
                • 156

                #22
                Ursprungligen postat av Pejan
                Nja, vet ej om det beror på storlek, men nog är mina laminerade alltid. Om den nu skulle vara lackad, vad skulle den vara lackad på för material? Svårt att tänka mig att de skulle bygga bänken i massivt trä som sedan lackas, ingen vinst i dessa produkter.

                Hälsar Peter
                Kanske har det med storlek att göra, det kan jag inte svara på. Det finns ju -tydligen! - bra mycket större kar än vårt 160-liters (även om vi själva tycker att det är enooooormt.. )

                Kommentar

                • wracker
                  Användare
                  • June 2006
                  • 295

                  #23
                  orkade inte läsa igenom de senaste inläggen då jag är för trött efter en lång ominstallation på min dator.
                  Juwelbänkarna är lagomstabila. däremot så klarar dem inte allt för mycket fukt då det är ihoppressad spånskiva. och ni som snackar att dem står för tajt mot bänken för att bänken skulle kunna suga åt sig vattnet har fel. iallafall gällande rio modell 380liters. ramen på undre delen av akvariet är limmad i hörnorna förövrigt kan du dra i listen lite så ser du att den inte är helt isolerande runt om. råkade missa min påfyllning en gång och vattnet rann rakt ner in under akvariet och bildade en vattenlucka innanför undre ramen och bänkens övre yta. hela skivan luckrades upp och karet fick stå på golvet ett bra tag innan en annan zoobutik lyckades få hem en exakt kopia från gibbon(som levererar juwelkaren, återförsäljaren alltså).

                  bla bla bla. det här vart slöddrigt men hoppas det framgick vad jag ville få fram.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #24
                    Hej
                    i stort sätt tål inga bänkar vatten kommer det vatten på bänken måste det bort omdelbart,
                    det är även så att dom flesta bänkar är gjorda i spånskiva pga att ingen betalar ens en hundring extra för kvalite utan alltid letar efter det billigaste.

                    Dom enda bänkar som jag har hört talas om som tål lite vatten är Renabänkar
                    vänligen
                    Christer
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Anemon
                      Användare
                      • June 2006
                      • 156

                      #25
                      Ursprungligen postat av wracker
                      orkade inte läsa igenom de senaste inläggen då jag är för trött efter en lång ominstallation på min dator.
                      Juwelbänkarna är lagomstabila. däremot så klarar dem inte allt för mycket fukt då det är ihoppressad spånskiva. och ni som snackar att dem står för tajt mot bänken för att bänken skulle kunna suga åt sig vattnet har fel. iallafall gällande rio modell 380liters. ramen på undre delen av akvariet är limmad i hörnorna förövrigt kan du dra i listen lite så ser du att den inte är helt isolerande runt om. råkade missa min påfyllning en gång och vattnet rann rakt ner in under akvariet och bildade en vattenlucka innanför undre ramen och bänkens övre yta. hela skivan luckrades upp och karet fick stå på golvet ett bra tag innan en annan zoobutik lyckades få hem en exakt kopia från gibbon(som levererar juwelkaren, återförsäljaren alltså).

                      bla bla bla. det här vart slöddrigt men hoppas det framgick vad jag ville få fram.
                      Jag fattar exakt vad du menar! (Och hoppas innerligt att inte bänkskivan tagit skada på det sätt du beskriver... men det är förstås skillnad mellan mängden vatten vid vattenpåfyllningen av karet och lite enstaka vattenskvimp då och då. *håller tummarna håååårt*)

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • June 2006
                        • 156

                        #26
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Hej
                        i stort sätt tål inga bänkar vatten kommer det vatten på bänken måste det bort omdelbart,
                        det är även så att dom flesta bänkar är gjorda i spånskiva pga att ingen betalar ens en hundring extra för kvalite utan alltid letar efter det billigaste.

                        Dom enda bänkar som jag har hört talas om som tål lite vatten är Renabänkar
                        vänligen
                        Christer

                        Renabänkar? Är det ett märke, eller? *nyfiken*
                        Jo, trä skulle ju kännas lite mer "robust"... Men den här typen av bänk verkar vara den vanligast förekommande?

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #27
                          Men den här typen av bänk verkar vara den vanligast förekommande?
                          ----------------------------------------------
                          SKITBILLIG

                          kunde inte låta bli
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • wracker
                            Användare
                            • June 2006
                            • 295

                            #28
                            Anemon - många bäckar små... tänk att det ligger där. å det tar en stund att dunsta, det blir fuktigt och vips så är skivan lite svullen

                            Christer/akvarielagret... bänken följde liksom med akvariet i köpet paket pris så jag tänkte aldrig över att en dyrare bänk skulle vara bättre. men nu när du säger det så funderar jag faktist på att byta bänk. har akvarielagret några robusta trämöbler i bokinslag?

                            Kommentar

                            • Anemon
                              Användare
                              • June 2006
                              • 156

                              #29
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Men den här typen av bänk verkar vara den vanligast förekommande?
                              ----------------------------------------------
                              SKITBILLIG

                              kunde inte låta bli

                              Njaaa.. SÅ billig kändes den inte. Skramlade allt till lite i plånboken när sista malen drog sin kos

                              Kommentar

                              • Anemon
                                Användare
                                • June 2006
                                • 156

                                #30
                                Ursprungligen postat av wracker
                                Anemon - många bäckar små... tänk att det ligger där. å det tar en stund att dunsta, det blir fuktigt och vips så är skivan lite svullen

                                Christer/akvarielagret... bänken följde liksom med akvariet i köpet paket pris så jag tänkte aldrig över att en dyrare bänk skulle vara bättre. men nu när du säger det så funderar jag faktist på att byta bänk. har akvarielagret några robusta trämöbler i bokinslag?
                                Jo, Jag har mest problem med att INTE tänka på att det kanske ligger där *skrattar uppgivet*
                                Nej, jag förstår vad du menar.

                                Ny skiva är beställd (inte aktuellt med byte av allt just nu... jag tycker att den här bänken gick loss på en del, kan bara föreställa mig vad en riktig träbänk skulle kosta... men visst skulle jag tacka ja om jag fick en, bara sådär! )

                                Hälsningar, Anemon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...