Uppluckrad akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Uppluckrad akvariebänk

    Till min fasa har jag upptäckt att den tillhörande bänken som vårt 160 literakvarium står på,har börjat luckras upp i kanterna (den är tillverkad i någon slags pressmaterial och därefter lackad. Försäljaren har dessutom upplyst oss om att vatten inte får nå skivan pga att detta problem då kan uppstå). Nu har tydligen vatten skvimpat över ändå när fiskarna rumsterat, och skiveländet har verkligen luckrats upp i hörnen och även börjat luckras så smått på "längden".

    Nu undrar jag om det utgör någon akut fara att hela arrangeanget ska ge efter? Ett material som inte längre är hårt sammanpressat blir ju en porös historia. Så, hur illa är detgta?

    (Misstänker att en ny bänk kan bli aktuell, men hur akut är det...?)
  • Gäst

    #2
    Ja du hur akut är det nog bara du som vet, du ser ju hur bänken ser ut. Men risken med 160 liter vatten över golvet skulle nog sätta fart på mig

    Kommentar

    • wracker
      Användare
      • June 2006
      • 295

      #3
      Ursprungligen postat av Lennart 2
      Ja du hur akut är det nog bara du som vet, du ser ju hur bänken ser ut. Men risken med 160 liter vatten över golvet skulle nog sätta fart på mig
      jag håller med lennart, om akvariet inte täcker hela ytan och den har börjat svälla så är det rätt akut. sen beror det på hur kraftiga de ståendes sidorna i möbeln har svullit. har dem stående svullit då är det akut.

      Kommentar

      • Anemon
        Användare
        • June 2006
        • 156

        #4
        Tack för svar, Lennart och Wracker.

        Nja, de stående delarna är knappast uppluckrade (ska genast undersöka saken) men kanterna på ytan är det definitivt.

        Aj som... då vet man vad nästa underbara utgift blir *buhu*

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • June 2006
          • 156

          #5
          Ps

          Fast akvariet täcker hela ytan. Bänken är avsedd till just detta kar.
          Men det har runnit längs sidorna när fiskarna plaskat till i vattnet, och detta skvimp har alltså lagt sig i skarven på bänkskivans kant (som tydligen ska vara känslig mot vatten). Har inte märkt problemet förut då bakre hörnen är de värst drabbade. Framsidan ser fortfarade rätt OK ut, men jag undrar just om vattnet "krupit" in under större del av ytan på skivan. *ryser*

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Man vill inte måla fn på väggen men börjar underlaget ge sig, ja då är nog risken uppenbar och bör kollas noga. Tycker nog att bänken bör kollas noga/åtgärdas och det är nog värt besväret att flytta karet och titta efter.bättre att vara lite petig och inget händer.

            Lycka till

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • June 2006
              • 156

              #7
              Lennart,

              jag är helt överens med dig, men kan inte påstå att jag ser fram emot jobbet... Och oroa fiskarna med flyttning och grejer! Men som du säger, bättre petig INNAN nåt händer (hemska hemska tanke!)
              Det blir en tur till handlaren imorgon.
              Det känns lite fånigt, för han har ju noggrannt påpekat att man måste se till att inget vatten kommer på kanten. Men vi märkte det inte... förrän nu. Det har sett OK ut framifrån. Men inte underifrån i hörnen, visade det sig.
              Kan meddela att jag är rejääält nervös - inte enbart för materiella skador, utan främst för fiskarna.
              Tack för råden *har tagit till mig!*

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                #8
                En akvariebänk köpt hos en akvariehandlare. Och bänken tål inte vatten?
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Köp formplywood och byt ut den skivan som ligger på nu, för "ställningen" under är väl ok?

                  Formplywood finns på byggvaruhus, kostar lite mer men håller längre än akvariumet!


                  /Erik

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Vad är det för material i skivan? MDF skiva?

                    Kommentar

                    • Pejan
                      Användare
                      • May 2005
                      • 204

                      #11
                      Måste fråga vad det är för akvarium/bänk du har. Om bänken är avsedd för akvariet kan man tycka att den skulle tåla lite vattenstänk (svårt att undvika).

                      Undrar Peter

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • June 2006
                        • 156

                        #12
                        Bänken är...

                        ...en svart av märket Juwel. Javist är det mycket märkligt!
                        Lastar inte vår leverantör dock, han har varit noggrann med att påpeka problemet redan vid köpet, och även påmint om det. Men det tog ett tag innan det syntes.
                        Tillverkaren borde ju fundera på att lösa det. kan ju inte vara omöjligt?
                        /Anemon.

                        Kommentar

                        • Anemon
                          Användare
                          • June 2006
                          • 156

                          #13
                          *lösa det

                          Ja, vid produktion, alltså
                          Vår bänk är nog inte mycket att göra åt.

                          Kommentar

                          • Pejan
                            Användare
                            • May 2005
                            • 204

                            #14
                            Skrämmande och lite läskigt för egen del. Har själv ett par Juwelakvarium och har faktiskt ej hört något om detta av min försäljare. Antar att det är en spånskiva som är laminerad och är det riktigt gjort skall det tåla vatten. Ifrågasätter ej dig, men försäljaren verkar i hög grad vilja hålla "ryggen fri". Har svårt att fatta att juwelbänkarna ej skulle klara vatten.

                            Hälsar Peter

                            Kommentar

                            • Anemon
                              Användare
                              • June 2006
                              • 156

                              #15
                              Spånskiva

                              Ja, någon form av. Men jag klandrar inte säljaren; det är en riktigtr hyvrns säljare som rakt igenom verkar för att man ska känna sig nöjd som kund. Så jag kan omöjligen klandra honom

                              Har vart dit idag, han ska ta hem en ny skiva.
                              Problemet med dessa är att skarven på skivan, där ytorna möts i vinkel, är känsligare. något f.ö. även vår säljare är fundersam till. Vi ska i varje fall ge ytbehandlingen en "boost" innan vi drar igång allt igen.

                              /Hälsningar Anemon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...