Blå ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jbh

    Blå ciklid

    har lyckats få fram lite yngel av dessa...
    undrar bara om man ska ta bort dem från föräldrarna. de flyttar på dem hela tiden
    och då går det alltid åt några stycken...
    ska jag sätta dem i ett annat kar el. sätta ner ett sånt där yngelkar i det stora
    karet?
    de är ca. 3-5mm långa nu och äter artemia.
  • nicklas_wijkmark
    Användare
    • February 2006
    • 46

    #2
    Hej!

    Finns deta andra fiskar i karet som käkar upp dem? Om det inte finns några som äter upp dem så borde det går bra att ha kvar dem hos föräldrarna, vilket dessutom brukar vara rätt kul att titta på. Sedan beror det ju på vilket mål du har med det hela. Vill du att så många som möjligt ska överleva eller är du främst intresserad av att se lite yngelvård och på köpet få ett gäng som växer upp?
    Om det finns yngelätare i akvariet kan du ju flytta alla, eller en del av ynglen till ett annat kar och föda upp dem där.
    När jag födde upp en kull blåciklider flyttade jag yngelätarna istället och lät föräldrarna ta hand om ynglen vilket gick riktigt bra, ända tills ynglen var så stora att föräldrarna började se dem som inkräktare på reviret. Och förresten, dina blåciklider kommer med 99,999999% säkerhet att leka igen så du får fler chanser om det inte går vägen...

    MVH
    /Nicklas
    www.wijkmark.com
    http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

    Kommentar

    • jbh

      #3
      Blå ciklid

      Tack så mycket Nicklas!!!
      Har väl inte haft nån större tanke bakom ynglens framtid igentligen...men det är ju onekligen kul om så många som möjligt "överlever".
      Det är bara föräldrarna som finns i karet, så det ser ju ljust ut.
      Och det är som du skrev, mycket roligt att se hur de vårdar dem och "simmar runt" med dem...
      Matar dem nu med artemia 3-4 ggr om dagen. Är det tillräckligt?
      Om jag i framtiden vill att så många som möjligt överlever. Hur bär jag mig åt då?
      Mvh Jens.

      Kommentar

      Arbetssätt...